1

Jag har för mig att jag sett att folk byggt om en 30hk fläktkåpa till doghouse.

min tanke är att ta baksidan(framsidan i färdriktningen ICQ/ab ) från en nyare kåpa och skarva ihop med en gammal kåpa. Är det en bra idé, eller är det korkat? Med tanke på kylning, luftström, mm?

Är det nån här som har gjort dylik operation och kan tipsa eller visa bilder?

Ja, jag vet att nya kåpor kan köpas, men dom kostar ju en slant, och ytterligare en slant i frakt.
Och jag har kåpor liggande, och tid och tillgång till en bra verkstad på nattpassen på jobbet ICQ/ad
Så då är det både roligare och billigare att greja själv..

Anledningen till att jag vill ha en 30hk kåpa är att den är snyggare och jag får bättre plats till dubbla gasare i framtiden.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Jag vet några som byggt och har själv ett avstannat projekt. Det är inte så märkvärdigt och som jag ser det så så får man en kåpa som är bättre en eftermarknadsjunket vilka saknar en del styrningar och inte är lika halv-ihop-runkat med avseende av punktsvetsar mm. Bara du är noga med centreringen vid fläkten så är det ganska basic.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Jag vet några som byggt och har själv ett avstannat projekt. Det är inte så märkvärdigt och som jag ser det så så får man en kåpa som är bättre en eftermarknadsjunket vilka saknar en del styrningar och inte är lika halv-ihop-runkat med avseende av punktsvetsar mm. Bara du är noga med centreringen vid fläkten så är det ganska basic.

En nackdel med en gammal kåpa är ju att den nyare tjocka fläkten inte får plats.

4

stickan skrev:
Svwerker skrev:

Jag vet några som byggt och har själv ett avstannat projekt. Det är inte så märkvärdigt och som jag ser det så så får man en kåpa som är bättre en eftermarknadsjunket vilka saknar en del styrningar och inte är lika halv-ihop-runkat med avseende av punktsvetsar mm. Bara du är noga med centreringen vid fläkten så är det ganska basic.

En nackdel med en gammal kåpa är ju att den nyare tjocka fläkten inte får plats.

Inte om du använder baksidan från doghouskåpan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Peter S som hänger här byggde en själv

Alte Liebe rostet nicht!

6

Ett enklare alternativ som jag praktiserat ett par gånger.
Ta din nya doghouse-kåpa, lägg 30 hk-kåpan uppepå, rita av formen från den gamla till den nya, kapa bort det som hamnade utanför strecket, kapa till en plåtremsa som blir det nya "taket", svetsa dit plåtremsan där det gamla kapats bort, slipa och spackla lite. KLART!

Det du kommer märka är att det som kapas bort är precis bara kanalen till värmeutblåsen.

Hoppas det gick att förstå!

7

Tack för input.

Carlberg, det är kanske en idé. Men är det verkligen enklare?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Man gör det på ca 1,5h, tror det blir svårt att byta front på samma tid. Fast är man lite "anal" och vill att allt ska se original ut så är det ju "skalbyte" som gäller. Själv fuskar jag gärna lite ICQ/ab


Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ff82971098d57222438931e3c6b4635a.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

9

nizekustoms skrev:

Peter S som hänger här byggde en själv

Som sagt, det är inte kärnfysik, bara en massa arbete.

Jag slaktade ur en 30hp kåpa från baksidan och framåt (för att slippa borra ur en massa punktsvetsar och få en massa hål att svetsa igen) och vise versa med en nyare doghouse.

Den nyare kåpans bakstycke klipptes till för att få 30hp kåpans kontur plus att jag lämnade ca 10-12mm plåt som bockades 90° för att få en originalliknande skarv mellan fram- och bakstycke.
Det var en hel del mäta och prova för att få framstyckets hål för generatorn att centrera med bakstyckets dito.
Delarna svetsades sedan ihop med en punktsvetstång för lite "factory look".

Slutresultatet blev bra, och kvalitet och passform går inte att jämföra med de nytillverkade skitkåporna.

Post's attachments

fläktkåpa_1.jpg, 114.66 kb, 600 x 800
fläktkåpa_1.jpg 114.66 kb, 200 downloads since 2011-08-15 

fläktkåpa_2.jpg, 110.52 kb,  x
fläktkåpa_2.jpg 110.52 kb, 6 downloads since 2011-08-15 

fläktkåpa_3.jpg, 128.83 kb, 800 x 600
fläktkåpa_3.jpg 128.83 kb, 304 downloads since 2011-08-15 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

hur svetsade du fast luft styrningarna i 30hp delen?? kom du in med punkt svetsen??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

michaelth skrev:

hur svetsade du fast luft styrningarna i 30hp delen?? kom du in med punkt svetsen??

Jag svetsade det jag kom åt med punktsvetsen. För att få fast styrplåtarna längst in i kåpan fick jag borra 6mm hål i framstycket och pluggsvetsa.
Visst, kåpan är inte superslät och jämn, men det är aldrig originalkåporna. De är fulla av punktsvetsmärken, så blästrad och pulverlackerad i en sidenmatt svart ser det precis ut som det "ska"  ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!