26

Vipparmsbryggan kan ha lossnat?
Toppen kan vara sprucken?

Gubbjävel; dvs originalfantast

27 Senaste redigerad av vw1948 (2017-10-13 16:59:09)

Uppdatering för de intresserade: Motorn urlyft idag. Har identifierat tre fel:

1) Förvärmningskanalen i insuget helt igensatt
2) Tändpunkten var korrekt men det verkar som om fördelaren sitter 180 grader fel, kollar man med stroboskop så måste man koppla den mot treans cylinder för att märkningen på remskivan ska stämma. Jag tror dock inte att det påverkar något
3) Hittade trots allt ett litet avgasläckage, mkt litet men det kanske räcker för att det ska bli avgasknallar.

Övrigt: sannolikt går den lite för snålt på 3 och 4:ans cylinder, tändstiften var för ljusa.

Jag fattar dock fortfarande inte varför den inte går på 1:an och 2:ans cylinder.
Ska se om jag kan få tag i utrustning och göra ett så kallat Leak down test. Har satt ut annons om att en 30 eller 34 hk motor köpes..

28

Min 34hk hade precis samma syntom. Det visade sig vara en klämd insugspackning mot toppen där den tog tjuvluft vilket gjorde att den gick magert på den sidan. Stopp i förvärmningen kan säkert bida till att det det blir "obalans" emellan topparna och det går mer soppa till ena sidan.
Med så gämna fina kompfärden tror jag inte att vemtilerna är boven utan min gissning är tjuvluft eller sot i insugsröret i kombination med en förfasare som ger lite snålt.
Större munstycken och ett nytt insugsrör tror jag kan göra underverk.
Precis som du konstaterat är det inget problem med 180grader förskutning på rotorn (givet att täntkablarna också försjuts 180grader.

Learning by experience is a great way to spend money...

29

Nu går bilen bra igen ICQ/ag . Insuget var igensatt. Har även bytt tändstift och tändkablar så nu känns det som om bilen går mycket bättre.

Ska testa med ett större huvudmunstycke för att se om man inte kan hitta de sista hästarna. Tack för förslagen på fel det känns som att det finns en ganska stor samlad kunskap här!

30

vw1948 skrev:

Nu går bilen bra igen ICQ/ag . Insuget var igensatt. Har även bytt tändstift och tändkablar så nu känns det som om bilen går mycket bättre.

Ska testa med ett större huvudmunstycke för att se om man inte kan hitta de sista hästarna. Tack för förslagen på fel det känns som att det finns en ganska stor samlad kunskap här!

Förklara gärna igensatt insug?

"ljushuvud"

31

Mr 56 skrev:
vw1948 skrev:

Förklara gärna igensatt insug?

Förvärmningsröret blir igensatt av sot och andra avlagringar, det leder till att förvärmningen inte fungerar. Man kan se det på att det bildas på kondens på insugningsröret strax under förgasaren. Jag antar att då blir bränsle-luftblandningen för kall vilket påverkar effekten men det finns säkert någon här som kan förklara bättre. Se t.ex. länken tidigare i tråden: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26045