1

Söker bubblafantastiskt med stor kunskap på motorsidan. Har vi någon sådan här? Äger idag en 63a.

2

Gefle1970 skrev:

Söker bubblafantastiskt med stor kunskap på motorsidan. Har vi någon sådan här? Äger idag en 63a.

Vad behöver du hjälp med?

3

Bubblafantast * ICQ/ab  Sitter med en 63a där jag inte vet skicket på motorn annat än att den rullar för tillfället. Kördes i höstsolen lör-sön. Den låter ok men jag skulle må bättre om det gick att höra sig fram till om något är på tok eller låter illa. Denna bil är ett lära känna objekt men jag är glad om jag kan lära mig från andra med stort intresse för just gamla typ 1or.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-10-30 21:07:33)

Hej Det finns många som är duktiga på motorer
Men var finns du i landet ( man kan skriva  marginalen så är det lättare )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Gissar att Gefle1970 håller hus i Gävletrakten.  ICQ/ag

Går att mäta axialspelet, göra komptest och så vidare, men är det inte bättre av att bara njuta och köra på? Don't fix it if it ain't broken..
Köp en lös motor istället och skruva ner den i molekyler. Byt lager och vid behov kolvringar/kolvar+cylindrar osv.

6

anthax skrev:

Gissar att Gefle1970 håller hus i Gävletrakten.  ICQ/ag

Går att mäta axialspelet, göra komptest och så vidare, men är det inte bättre av att bara njuta och köra på? Don't fix it if it ain't broken..
Köp en lös motor istället och skruva ner den i molekyler. Byt lager och vid behov kolvringar/kolvar+cylindrar osv.

Han är född i Gävletrakten ICQ/ab

7

PPRMicke skrev:

Hej Det finns många som är duktiga på motorer
Men var finns du i landet ( man kan skriva  marginalen så är det lättare )
/// Micke

Nu finns det med i marginalen)

8

Skogome ligger på Hisingen, närmare till Kungälv än Härlanda, och jag är ingen expert. Däremot har jag mekad från och till med dessa motorer i ungefär 40 år, och kan väl känna igen de vanligaste felen.
Komptest är besvärligt då det är så himla svårt att komma åt tändstiftshålen.
Men om bilen och motorn går bra och jämnt, startar lätt, inte drar mer än en liter milen, och om den inte läcker en massa olja är det ju lugnt, kör vidare! Gör sedvanlig service.
I min mening det vanligaste felet ör att det läcker olja från packboxen innanför svänghjulet, i stötstångsrören mot blocket och/eller topparna, samt läcker vid oljesilen.
Det näst vanligaste är ojämn gång pga av slitna tänddelar, det är väldigt vanligt att tändspolen och kondensatorn är förbrukade. Sedan kan det var ojämn gång och obefintlig tomgång pga skräp i förgasaren.
Om du ser att oljetyckslampan tänds på tomgång då motorn är varm är vevaxellagren slut och motorn måsta renoveras... Ja detta är väl i princip de vanligaste felen.
Men som sagt, om det fungerar bra, kör vidare och skruva så litet som möjligt, ge bara kärlek och service! Täta oljebyten med rengöring av oljesilen är ju aldrig fel, liksom byte av stift, kablar, brytare och tändspole, även rotorn och fördelarlocket kan man byta ibland.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Jag glömde det absolut vanligaste stället där det läcker olja....
Ventilkåpornas korkpackningar, lätta och billiga att byta. Bra om man kan spänna fjäderbyglarna som håller kåporna också, men inte för mycket, då trycker man sönder korkpackningarna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Björn J. skrev:

Skogome ligger på Hisingen, närmare till Kungälv än Härlanda, och jag är ingen expert. Däremot har jag mekad från och till med dessa motorer i ungefär 40 år, och kan väl känna igen de vanligaste felen.
Komptest är besvärligt då det är så himla svårt att komma åt tändstiftshålen.
Men om bilen och motorn går bra och jämnt, startar lätt, inte drar mer än en liter milen, och om den inte läcker en massa olja är det ju lugnt, kör vidare! Gör sedvanlig service.
I min mening det vanligaste felet ör att det läcker olja från packboxen innanför svänghjulet, i stötstångsrören mot blocket och/eller topparna, samt läcker vid oljesilen.
Det näst vanligaste är ojämn gång pga av slitna tänddelar, det är väldigt vanligt att tändspolen och kondensatorn är förbrukade. Sedan kan det var ojämn gång och obefintlig tomgång pga skräp i förgasaren.
Om du ser att oljetyckslampan tänds på tomgång då motorn är varm är vevaxellagren slut och motorn måsta renoveras... Ja detta är väl i princip de vanligaste felen.
Men som sagt, om det fungerar bra, kör vidare och skruva så litet som möjligt, ge bara kärlek och service! Täta oljebyten med rengöring av oljesilen är ju aldrig fel, liksom byte av stift, kablar, brytare och tändspole, även rotorn och fördelarlocket kan man byta ibland.

Det finns en to do-lista. Täta bränslerör mot pump, kan ha blivit snedragen vid något tillfälle (droppar lite vid färd, bensinbomb?), styrväxel, startmotor (blir att ligga under bilen varannan gång man vill ut och glida, knacka startmotor), choken (ej ansluten vajer), tändkablar, ventilspel och tändning. Bilen går bra, den får ett fjung-ljud vid tomgång som då kan vara tändningen som behöver justeras. Kan man jämföra fördelarlockets position med andra vw 1200, tittar jag på YT och bilder så står min helt off. Min skulle vara mer vriden åt vänster för att 1 skulle hamna på rätt plats?? Detta är dock över min kunskapsnivå. Hittar en del workshop manualer på nätet. Finns det någon/-ra som är bättre, tänker då på illustrationer? Jag får några oljedroppar på kartongen (kontroll) under bilen, dock inga mängder. Tar med mig din info på to do-listan. Skogome ligger på Hisingen, närmare till Kungälv än Härlanda? Där tappade du mig...

11

En bra bok
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Helt underbart, tack!