1

Jag har läst nånstans men hittar inte vilken vinkel som ventiler och fjädrar har mot planet som cylindern hamnar mot.
Jag har ett mått jag undrar om det är korrekt, 15,5mm diameter på det som blir kvar innanför fjädern, styrning och lite material från toppen. Är det nån som vet?
Ska ordna så jag får dit dubbla fjädrar.

2

Mätte fram till 9,25 graders lutning på ventilen. Testkörde och det blir bra som fan. Kör på 15,5 mm diameter, får facit senare när jag får fjädrarna. Går fjädern dit när den är okomprimerad så borde det ju inte vara några problem, då den är som smalast då, sen kändes jämna halvmillimetrar mer logiskt än något annat...

3

9,5 grader har jag kört på i 25 år. Kommer inte ihåg var jag fick uppgiften från.

Har inte mätt vad dian för dubbla ska vara men det får inte varaför tajt så att fjädern kan ligga an. Dels bygger det värme, dels blir det spånor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Bubbalobill (2017-10-27 14:08:32)

Det skiljde mellan 2 och 3 hundradelar och det tänkte jag helt enkelt bortse ifrån. Jag tog tre kordinater på det knoppen som styrningen sitter i och ritade upp ett plan från dom, det blev 9,25 utan fler decimaler vilket är fruktansvärt ovanligt när man får tiotusendelar från mätproben, nå hur som... Det är kinesiska toppar så det behöbver inte vara bästa vinkelrätheten i något från början.

Tänkte vänta på fjädrarna och se vad det blir, behöver det putsas så gör det inget.

5

För 30år sedan gjorde jag min platta enligt V.A.G.

https://i.imgur.com/wVP8iju.jpg

6

Det är 9,5 grader. Kanske var topparna sneda i fixturen när dom gjordes från fabrik, det är många fel från den fabriken.
Då är det ju enklast att göra en vinklad platta.

7

En fråga  Hur mycket skall du varva  efter som du skall montera dit dubbla fjädrar
sen vilket lyft vad tänkt 
För att ha för hårt inspänings tryck tar hårt på kam/lyftare och ventilsäte
Vad var det tänkt för inspänings tryck på sätet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag har bara fått rekommenderat dubbla fjädrar, jag kommer nog aldrig över 6000 varv. Web218 är kammen och alla recept jag läst har även de dubbla fjädrar med 1,25 vippor. Tror lyftet var kring 13

9

Man skall inta altid lyssna på alla råd
Det finns enkla som klarar 14mm lyft (som har rätt inspänings tryck )
Ett exp  det finns dubbla som har ett inspänings tryck som har 50 kg  det finns även dubbla som ligger på 100kg i inspäninstryck
Det som avgör vad man skall ha för tryck är  Vilken vikt man har på ventil / ventilbricka / vïppa / stötstång / lyftare / lyfthöjd + varvtal
Man kan göra så här om man inte vill ha dubbla fjädrar som är stenhårda Att man monterar dit en lätt ventilbricka och en enklel fjäder
Efter jag inte vet din vikt på dina prylar Men skulle tro du kör med std prylar skulle jag tro du behöver en enkel fjäder med inspänings tryck på cirka 40 kg på 39,5 mm inspänings höjd då kan man varva 7000 utan problem
Det är väldigt vanligt att det sitter för hårda fjädrar och det går tungt som fan av fjädrana som följd är det går varmt som fan i oljan friktonen  ökar med kvadrat av trycket mot kamen
Ett exp till  Om man skulle ha en lyftare som väger 30 gram st  skulle det funka med en std fjäder som man varvar 8000 om det var lätta titan ventil som är 40mm
Web 218 med 1,1 vippa 11,56 mm Gros lyft på kamen 10,50  Med 1,25  13,12 mm Flödar toppen där ?
Om du går in på trimtråden så kommer du se att en std topp dör efter 11mm
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Mycket information, mycket bra.
Jag har portade toppar med Volvo 35/39 ventiler och fullradiesäten, 49cc förbränningsrum, mer än så vet jag inte om dom, det är en kompis som gjort dom. Till det är det cromemolly stötstänger, scat lättviktslyftare, cromemolly fjäderbrickor och dubbla fjädrar då också.
Grov skillnad i vikt på alustötisar kontra cromemolly.

11

Ett tips till
att man vill ha förhållande 1,51-58 mellan insug o avgas  om det skall bli jätte bra
Som det är på en 041 topp  39x32 ( jpm kör med 40x32 i sina rally toppar till en 1600 som har mycket vrid å hk )( så är det också i nascar motorer)
Om jag var dig skulle jag byta avgas säten o sätta ditt något mindre För du tappar flödes hastighet med en så stor ventil ( 70tals tänk )
Ps   I kina topparna i dag är det ofta förstora avgasventiler  för att det skall bli någon bra körbarhet o effekt
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Jo det är nog så som du skriver, men i detta fall så blev det som det blev eftersom i dessa, autolinea, så missmatchade kanalen med sätet nått grovt så det blev större ventiler på avgas mest för att få kanalen bättre.

Så runt 26mm avgasventil för att få det optimalt? Tänker 26x1,51 blir runt 39. Låter tunt...

Jag får en 2180:a med 92x82

13

Om man har en optimal avgas kanal Ja  men på en VW topp  skulle jag köra med 32 för att få bra körbarhet
Det kan inte vara några problem att svarva nya  sätesringar
Ja det skall vara grov yta i en kanal  typ 80-120 korn storlek  för att soppa mixen skall blandas bra ( det flödar bättre också ICQ/ab )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke