76

Tack för alla tips, japp tråden är sträv av rost.

Blir ny rulle, blåsa ur slangen med tryckluft, tackar!

Mitt projekt kändes plötsligt ganska enkelt efter en inzoomning på stegbussen:)

Men allting går och ju sämre det är desto roligare är det när det rullar igen:)

77

Det var rost på tråden som var problemet, ny rulle och den går som ny:)

Ett kvällspass och balk kring torsionsrör åter i åkbart skick.

Nu är det bara att fortsätta framåt då jag kan flytta lyftarmen

Post's attachments

IMG_20171019_201626.jpg, 102.96 kb, 500 x 375
IMG_20171019_201626.jpg 102.96 kb, 200 downloads since 2017-10-19 

78

Insidan, fick skära bort nedre delen av ramen någon decimeter bakom röret.

Post's attachments

IMG_20171019_201719.jpg, 103.17 kb, 500 x 375
IMG_20171019_201719.jpg 103.17 kb, 193 downloads since 2017-10-19 

79

Förstärkningsplåten som sitter svetsas tvärs under ramen skars ut ur en U-profil med 3mm gods. Blev nog lika stabilt som orginal i 2mm som har en pressning på mitten. Helsvetsad runt om och med ett dräneringshål i utriggarens lägsta punkt mot ramskenan. Detta hål saknas original vad jag kan se och därför har ramen rostat av inifrån eftersom utriggaren var full med skit och det riskerar bli stående vatten. Likadant vid domkraftsfästet, ramen upprostad inifrån...(Hålet i utriggaren är för handbromsvajerröret)

Post's attachments

IMG_20171019_201756.jpg, 99.6 kb, 500 x 375
IMG_20171019_201756.jpg 99.6 kb, 212 downloads since 2017-10-19 

80

Fantastiskt hur mycket det kan rosta även på salt fria Gotland... Fast bilen är så ny ICQ/ad
Starkt som en isbrytare... Just avvattnibgshålen är viktiga...fast tyvärr ryker gotlands kalkdammet in i dom oxå.. Min bay hade rambalkar och trösklar fulla av dylikt ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

81

Här kan man  se hur det rostat hål inne i ramen innanför domkraftutriggaren...fick skära bort halva ramskenan på höjden då den var spröd och tunn.
Tvärbalken mot hattprofilen var dubbel, någon tidigare ägaren hade fått på ytterligare en tvärbalk ovan den gamla. Tillverkades kanske ekonomiplåten så att den passade över det gamla? Har svårt att tro att man skulle kunna banka på en tvärbalk av samma dimension ovan den gamla... ett helvete att få bort men som tur var så var hattprofilen frisk i anslutningen. Tog en timme att skära bort och slipa rent och då bara halva sidan.

Post's attachments

IMG_20171022_085031.jpg, 87.73 kb, 500 x 375
IMG_20171022_085031.jpg 87.73 kb, 198 downloads since 2017-10-22 

82

Ny insida av ramskena på plats med den lite kluriga avslutningen som jag fick tillverka en ny.
Utsidan av ramskenan lappad nedre halvan. Gick bra och kunde svetsa från både in och utsida.

Post's attachments

IMG_20171022_111905.jpg, 93.31 kb, 500 x 375
IMG_20171022_111905.jpg 93.31 kb, 208 downloads since 2017-10-22 

83

Nu bara tvärbalk och domkraftfäste kvar i detta hörn av ramen. Och så nytt rör till handbromsvajer och nytt rör till kabelstammen. Men glömde bort hur röret till kabelstammen ansluter bak...någon som har en bra bild hur det skall vara. För visst går kabelstammen inne i ramen sista biten över torsionsröret...minns inte hur det var när jag drog ut stammen och originalröret är bara fragment kvar...kan inte lista ut hur det anslutits bak Default/hmm

Post's attachments

IMG_20171022_112918.jpg, 83.69 kb, 500 x 375
IMG_20171022_112918.jpg 83.69 kb, 175 downloads since 2017-10-22 

84

Tänkte montera tillbaka motorn i helgen men hackade lite i sidan ovan ramen...plus att det var en gammal håltagning för eber-sprakaren genom motorrums plåten som behövde läggas igen.

Post's attachments

IMG_20171028_103957.jpg, 96.15 kb, 500 x 375
IMG_20171028_103957.jpg 96.15 kb, 212 downloads since 2017-10-31 

85

Hela översidan på ramskenan helt slut...och ramen fylld med nötter:) Klas klättermus hade många gömmor i denna buss

Post's attachments

IMG_20171028_115144.jpg, 106.39 kb, 500 x 375
IMG_20171028_115144.jpg 106.39 kb, 201 downloads since 2017-10-31 

86

Ny ramskena överdel helsvetsad, 2mm plåt. Lyckades också komma åt att svetsa fast en av fästmuttrarna inne i ramen till kofångaren som lossnat.

Post's attachments

IMG_20171028_124113.jpg, 111.9 kb, 500 x 375
IMG_20171028_124113.jpg 111.9 kb, 174 downloads since 2017-10-31 

87

Budgetlagning med takplåt från min latebay (som fått popup-tak) räknar med att den utskurna takplåten räcker till hela denna buss:) Tysk kvalitet rakt igenom!
Skall denna plåt punktas i ramskenan, någon som vet?

Post's attachments

IMG_20171028_161732.jpg, 105.17 kb, 500 x 375
IMG_20171028_161732.jpg 105.17 kb, 199 downloads since 2017-10-31 

88

Vet inte om det ska vara så,men jag gjorde det.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

89

Tack!, ska försöka kolla på någon buss som är frisk också:)

90

Det ser riktig bra ut med dina plåtar.
Röret för kabelstammen går genom tvärbalken och sticker ut  2- 3 cm.Kabelstammen går ej genom ramen.
Du kan titta i min tråd SCA baywindow där finns det bilder.

T2b taigagrön ´77

91

Tusen tack, det var ju riktigt bra bilder, rent å snyggt!

Har googlat runt och inte hittat en enda bild på hur röret slutar baktill, nu vet jag!

92

Punktat i ramen, tack för info!

Post's attachments

IMG_20171102_163414.jpg, 100.95 kb, 500 x 375
IMG_20171102_163414.jpg 100.95 kb, 196 downloads since 2017-11-03 

93

Innan motorn åker i igen så är det väl bäst att fixa batterihylla och hjulhus också...

Post's attachments

IMG_20171102_192653.jpg, 121.9 kb, 500 x 375
IMG_20171102_192653.jpg 121.9 kb, 190 downloads since 2017-11-03 

94

Lyckades utläsa ur resterna att batterihyllan plåt ligger mellan övre och nedre hjulhusplåt...
Den undre hjulhusplåten fick ny överkant och här är batterihyllans plåt nervikt och punktat i den. Sedan skall den övre hjulhusplåten skarvas och punktas över detta.
Tre lager plåt alltså, ingen jättebra lösning men med lite penetrerande olja och täckt med rostskyddsmassa så ska det väl funka...

Post's attachments

IMG_20171102_205731.jpg, 104.36 kb, 500 x 375
IMG_20171102_205731.jpg 104.36 kb, 208 downloads since 2017-11-03 

95

använd svets primer i mellan plåtarna ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

96

Jag ser fram emot lite extra dokumentation på bytet av batterihyllorna. Du ligger en månad före mig men snart blir det byte av båda hörn och hyllor bak för mig. ICQ/ab hoppas på att ha samma sjysta tempo som du!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

97

Urkapat och renslipat för ny batterihylla, fick ta bort lite av bakre som var lövtunt runt batterihyllans infästning

Post's attachments

IMG_20171111_125010.jpg, 96.18 kb, 500 x 375
IMG_20171111_125010.jpg 96.18 kb, 195 downloads since 2017-11-11 

98

Ny hylla från VW upnorth inpassad och hörnet lagat, grymt bra kvalitet och passform på hyllan!

Post's attachments

IMG_20171111_135915.jpg, 93.76 kb, 500 x 375
IMG_20171111_135915.jpg 93.76 kb, 187 downloads since 2017-11-11 

99

Man får borra själv för punkterna, borrade med 7mm borr, ca 3 cm c/c

Post's attachments

IMG_20171111_142234.jpg, 74.71 kb, 500 x 375
IMG_20171111_142234.jpg 74.71 kb, 181 downloads since 2017-11-11 

100

Hörnet från utsidan, bra genombränning på punkterna. Nu är detta hörn klart. Andra sidan bättre, en dags jobb kvar sen åker motorn i igen.

Post's attachments

IMG_20171111_142212.jpg, 95.95 kb, 500 x 375
IMG_20171111_142212.jpg 95.95 kb, 198 downloads since 2017-11-11