1 Senaste redigerad av Gumbalde (2017-10-15 17:54:40)

Hej, köpte en bubbla årsmodell 1973. Det är en 1303s och det är en "BIG". Finns ingen motor men vad jag förstått skall det sitta en 1600cc motor i på ca 50hk? Jag har 2 st motorer liggande som jag tror är 1600cc. Den ena har dubbeltopp. Men jag antar att det bara är att testa om den passar mot lådan?

Men vad får man ge ungefär för en komplett 1600cc motor i körbart skick?

Och finns det någon bra guide hur man lyfter av karossen på en sån bil? För det är väl inte samma tillvägagångssätt som den äldre modellen?

Bild på bilen här nedanför

Post's attachments

Attachment icon 20171013_152703_Film1-1~2.jpg 809.62 kb, 111 downloads since 2017-10-15 

No woman no cry, no mushroom no fly.

2

En 1303S från 1973 skall ha en motor med märkning AD. De tidiga hade oljebadsluftfilter, men någon gång under produktion av årsmodell 1973 byttes luftfiltret ut till plastburken med pappersfilter.
Karossen sitter fastskruvad på några punkter mer än på de med torssionsfjädring fram. Bla finns skruvar i bagagerummets botten under pluggar i mitten och längre fram ut mot innerskärmarna. Inne finns framför växelspaken två skruvar, och fjäderbenen samt rattaxel skall också lossas.

3 Senaste redigerad av Gumbalde (2017-10-15 08:10:30)

Börjar motornumret alltså med AD? En av mina motorer har motornummer W014381XR, vart hör den hemma?

Kjell T skrev:

En 1303S från 1973 skall ha en motor med märkning AD. De tidiga hade oljebadsluftfilter, men någon gång under produktion av årsmodell 1973 byttes luftfiltret ut till plastburken med pappersfilter.
Karossen sitter fastskruvad på några punkter mer än på de med torssionsfjädring fram. Bla finns skruvar i bagagerummets botten under pluggar i mitten och längre fram ut mot innerskärmarna. Inne finns framför växelspaken två skruvar, och fjäderbenen samt rattaxel skall också lossas.

4

W satt i 411 eller 914 och är en Typ4-motor på 1700cc.

BIG fanns bara -74 så antingen har du en vanlig 1303S eller så är din bil från -74.
http://www.sebeetles.com/big/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Kolla tredje siffran i tillverkningsnummret, är det en treA är bilen en sjuttitrea och är det en fyra så är bilen en sjuttifyra.

6

Kjell T skrev:

Kolla tredje siffran i tillverkningsnummret, är det en treA är bilen en sjuttitrea och är det en fyra så är bilen en sjuttifyra.

I pappret står det modellår 1973. Vart hittar jag tillverkningsnumret? Är det chassienumret?

7

Svwerker skrev:

BIG fanns bara -74 så antingen har du en vanlig 1303S eller så är din bil från -74.

Aha okej, lägger upp en bild på motor och numret sen så kan ni kolla. Säljaren påstod att det är en big, inte för att det spelat någon roll :)Men modellår är 1973 enligt pappren. Dessutom omlackad så kan inte se några ränder på sidan.

8

Gumbalde skrev:
Svwerker skrev:

Aha okej, lägger upp en bild på motor och numret sen så kan ni kolla. Säljaren påstod att det är en big, inte för att det spelat någon roll :)Men modellår är 1973 enligt pappren. Dessutom omlackad så kan inte se några ränder på sidan.

Många som tror att alla 1303 är BIG men det är en specialutgåva.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Aha. Ja jag har dålig koll så tack för info  ICQ/ab

Svwerker skrev:
Gumbalde skrev:
Svwerker skrev:

Många som tror att alla 1303 är BIG men det är en specialutgåva.