Har en splittbuss 66a "Humlan" som jag kör mycket och har gjort så sedan jag köpte den 1989. En 091-(6 rib)låda med bakvagn från bay 68a som funkar finemang. Har kört med min mindre (besiktnings-)motor hela våren, sommaren och nu i höst. En std 1600dp som går fint på alla sätt och vis men är lite muggig och ful. Hur som helst har jag blivit tvungen att spänna kopplingsvajern väldigt ofta, nu senaste månadens typ var 5e gång jag kör. Har trott att det är komplingslamellen som slitits fort pga repig tryckplatta. Häromdagen vred jag kopplingvajervingmuttern i botten. Blev tvungen att sätta på en stor mutter som distans för att kunna spänna lite till och ta mig hem från Gotland. Idag tog jag ut motorn för att byta kopplinglamell. MEN, den gamla var inte speciellt sliten och urtrampningslagrets gaffel satt i ett läge som inte pekade så mycket bakåt (bytte ändå lamell). Dvs jag har behövt spänna kopplingsvajern av någon annan orsak. Vad kan det vara? Håller själva kopplingspedalen att ge sig? Vajerfästet i framändan? Kan själva vajern (som suttit där sedan -66) plötsligt börja töja sig? Något helt annat?
Tänkte kolla fram under bussen inom kort men det vore ju toppen om ni har några förslag, erfarenheter, idéer på vad som kan vara felet.
/Jesper