Hej. Jag har luftat fram utan prpblem efter att ha bytt bromsvätska i reservoaren. Bak blev det bekymmer och vätskan kommer blandat med luft. Nu när jag stängt nipplar så går bromspedalen ända i botten. Inga bromsar mao. Tips mottages.
Ok. Ingen som vill tipsa. Jag är inne på att huvudcylindern packade ihop. Är det klokt att ge sig på att renovera den själv eller köpa helt ny? Märke och kvalitet, vad ska man välja. (skivor fram)
Det står förresten i Haynes att ett filter måste avlägsnas ur reservoaren innan luftning. Hittar inget filter där.
Det är inte så mycket aktivitet här så man får vänta lite (Tror Fejan tar mycket fokus).
I vilket fall som helst så är det luftning som gäller, har dålig koll på 1302 tyvärr.
Jag brukar köra med kortaste röret först.
Be nån trampa pedalen i botten , öppna nippeln och stäng.
Be kamraten pumpa några gånger och sen trampa i botten.
Sen öppnar du nippeln och stänger igen.
Sen är det bara att upprepa tills pedalen kommer upp och luftbubblorna försvinner.
Vad det gäller renovering av bromsgrejor så slutade jag med det för länge sen.
Det brukar alltid sluta med den massa strul och att man får köpa nya grejor ändå.
Se till att det hela tiden finns bromsvätska i behållaren.
Börja med den cylinder som sitter LÄNGST bort från huvudbromscylindern, alltså höger bak om det är en vänsterstyrd bil.
Är bromsslangarna hyfsat friska ?
Tack grabbar! Jag kanske förväntade mig att det skulle vara enklare. Jag kopplade en slang med 'backventil' och behållare och pumpade själv. Får testa igen med den gamla hederliga principen....och låta frugan pumpa.
Problemet är troligtvis att bakre backarna inte är utjusterade och de är självjusterande på din bil. Backarna ska justerad genom att man drar i handbromsspaken upprepade gånger.
Alternativet är att trycksätta systemet ellerlufta med vakum.
Ali G
Tack grabbar! Jag kanske förväntade mig att det skulle vara enklare. Jag kopplade en slang med 'backventil' och behållare och pumpade själv. Får testa igen med den gamla hederliga principen....och låta frugan pumpa.
Jag har bara kört med billig backventiler, med dåligt resultat.
Ett annat sätt är att öppna luftningen släpp ner slangen i en flaska med lite bromsolja i (slangen ska vara under ytan).
Knalla iväg och fika i tjugominuter.
Dra åt och ta nästa.
Har du bytt backar och inte justerat ut kan du få lufta länge innan pedalen tar långt upp (läs evigheter).
Men du sa att det var luft i system fortfarande så det är nog luftning som gäller.
Ett ofta förekommande problem efter ingrepp i bromssystemet är att huvudcylindertätningarna skadats pga rost i huvudcylindern. Vid byte av bromsklossar kan det också inträffa vid första nedtryckningenn av pedalen eftersom pedalen går djupare än tidigare, kan även ske på relativt nya bilar. Jag brukar därför rekomendera endast några korta nedtryckningar tills kolvarna intagit normalläge. Är det frågan om trumbromsar skall man alltid börja med att se till att få ut backorna justerade innan luftning, även när det är självjustering.
Nya tätningar i huvudcylindern och hening, eller puta med fin slipduk , tex 400, i cylindern och tvätta med sprit och smörj in kolvarna med fett avsett för bromcylindrar. Vanligt fett förstör gummi.
Små rostporer i botten på cylinder brukar normalt inte förorsaka några problem efter att cylindern putas med heningsverktyg eller slippapper.
Bromssystemet luftar sig själv med tiden om det finns vätska i systemet och huvudcylindern är i skick.
På långtidsprojekt brukar jag fylla i vätska och då och då pumpa lite på pedalen, utan att röra luftskruvarna. Vanligen är luften borta efter någon dag eller vecka.