1

God fredagkväll!

Satt och diskuterade med polarna och det dök upp en fråga om hur mycket man egentligen får ändra på exteriören på en bil innan man måste ombesiktiga den? Allt tillåtet? Samma placering/höjd på strålkastare? Bredd? Etc...?

Har ni inget bättre för er en fredagskväll så får ni gärna upplysa oss mindre vetande här ICQ/ab

/ G

2

Definiera exteriören?

Man kan ändra på mycket. Men oftast byter man ju fälgar eller monterar skärm breddare, och då får inte däcken ta i vid fulla fjädringsrörelser.

Och man får inte tona tutorna svarta tex.

Eller byta färg på lyktor.

"ljushuvud"

3

En fråga Sfro har lättare att svara på.. det är ju faktiskt verkliga medmänniskor som jobbar för oss där..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tack för svaren! Vi funderade mest på att modifiera karossen och skapa nya linjer på en befintlig modell samt bredda, byta fälgar, addera spacers m.m. Detta borde ju vara en enklare väg än att bygga en egen modell från grunden och inte behöva ombesikta den hos SFRO (håller dock med om att SFRO-grabbarna/tjejerna är där för att hjälpa en bygga en säker bil och inte bara djävlas).

5

Spacers kan vara ett problem, om du ändrar spårvidd.

Beroende på hur mycket du behåller av originalkarossen så kan det ev bli karossbyte=ombyggt fordon.

Ett telefonsamtal tii SFRO eller TESTA.org
Och du behöver inte uppge ditt namn.
Hittade den här.

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga
stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare
egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen:
1. Fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad:
1. Styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts

Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut
mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende
på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.

"ljushuvud"