Ni som har gjort en sådan, skickar man in alla papper som ett vanligt brev eller ska det skickas rekat?
Får man tillbaka originalhandlingarna sen, eller är de förverkade av Trafikverket sen?
2 2017-10-03 04:39:17 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-10-03 05:45:22)
Kvitto skickar man som bestyrkt kopia
Reghandling skall vara i original ,eller en bestyrkt kopia från nån länstyrelse (länstyrelsen måste ha stämplat den).
Och en utskrift av ursprungkontoll ansökan (det finns ett ärende nummer där som är viktigt).
Sen skickar man rekommenderat, speciellt om man har reghandlingar från utlandet som man inte kan få kopior på)
Allt står rätt tydligt på Transportstyrelsens ursprungskontrollansökan sida.
Ta kopia på reghandlingarna för du får inte tillbaka dom, ev kan man få tillbaka kvitto, men det skickar man ju en kopia på).
3 2017-10-03 08:31:49 Senaste redigerad av Mogge (2017-10-03 08:33:09)
Skicka alltid kopior!
Skicka som vanligt brev.
Det är en -67 års Westfalia-kärra från Belgien som ska in i systemet...
Alla papper är fixade nu, så nu kan det skickas in. 
Skicka alltid kopior!
Skicka som vanligt brev.
Regstreringshandling måste alltid vara i original...
Eller en kopia som Landsarkivet har stämplat och godkänt.
Ingen annat duger.
Sen är det bra om chassinumret står på kvittot, så det vet att kvittot hör till fordonet.
Mogge skrev:Skicka alltid kopior!
Skicka som vanligt brev.Regstreringshandling måste alltid vara i original...
Eller en kopia som Landsarkivet har stämplat och godkänt.Ingen annat duger.
Sen är det bra om chassinumret står på kvittot, så det vet att kvittot hör till fordonet.
Jag hade inga problem att regga in min buss med kopior.
7 2017-10-04 13:02:58 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-10-04 13:03:16)
Mr 56 skrev:Mogge skrev:Skicka alltid kopior!
Skicka som vanligt brev.Regstreringshandling måste alltid vara i original...
Eller en kopia som Landsarkivet har stämplat och godkänt.Ingen annat duger.
Sen är det bra om chassinumret står på kvittot, så det vet att kvittot hör till fordonet.
Jag hade inga problem att regga in min buss med kopior.
De kan väl ha en dålig dag de med.
Hade du gjort kopirona själv eller var det kopior från länstyrelsen/landsarkivet?
Jag hade scannat min landsarkivskopia, och skrivit ut i färg.
Det gick inte alls de.
Här kan ni läsa i ansökan själva.
https://www.transportstyrelsen.se/globa … 01.045.pdf
Mogge skrev:Mr 56 skrev:Regstreringshandling måste alltid vara i original...
Eller en kopia som Landsarkivet har stämplat och godkänt.Ingen annat duger.
Sen är det bra om chassinumret står på kvittot, så det vet att kvittot hör till fordonet.
Jag hade inga problem att regga in min buss med kopior.
De kan väl ha en dålig dag de med.
Hade du gjort kopirona själv eller var det kopior från länstyrelsen/landsarkivet?Jag hade scannat min landsarkivskopia, och skrivit ut i färg.
Det gick inte alls de.Här kan ni läsa i ansökan själva.
https://www.transportstyrelsen.se/globa … 01.045.pdf
Min buss var inte importerad.
Kanske är skillnad på importerade fordon och bilar som bara trillat ur registret.
Jag fick underkänt när jag skickade in kopior på länsstyrelsens papper.
Jag har allt utom kvittot i original, så det får bli hela bibban.
Kanske tuffare idag, eller bara mer ordning.
Läge att skicka orginalpappren med rek då, alternativt lämna de själv på plats.
Postnord är inte att lita på.
Jag fick underkänt när jag skickade in kopior på länsstyrelsens papper.
Jag med.
Har samma erfarenhet. Man är ganska noga med detta idag. Kopior duger inte om de inte är stämplade.
Volkswagen typ 3, 1967, Volkswagen typ 2, 1965 - delägare
Beach Buggy 1968, Volkswagen Reimo camper, 1987
