Vilken växellådsolja ska jag ha till min bubbla? Kolla i repboken och blev fundersam. SAE 10/40 eller SAE 20/50 api eller vad det nu heter? Va inne på AD-center och fråga och de trodde det var typ motorolja med dom siffrorna.
Var köper jag växellådsolja?
Förr kunde jag köpa på vag verkstaden och då visste ju de vad jag skulle ha men nu finns den inte längre. Så blev lite osäker. Länge sedan jag greja med lådan i bubblan därav mina frågor.
Mycket tacksam för hjälp.
2 2017-09-26 18:11:14 Senaste redigerad av Kjell T (2017-09-26 18:11:57)
I växellådan skall du använda olja av kvalitetsklass API GL4, inte GL5! Och viskocitetsklass SAE 75W / 90 är lämpligt.
Tackar Kjell. ☺
4 2017-09-29 19:20:21 Senaste redigerad av Kjell Roar (2017-09-29 19:22:27)
I växellådan skall du använda olja av kvalitetsklass API GL4, inte GL5! Och viskocitetsklass SAE 75W / 90 är lämpligt.
Inte helt riktigt.
Du kan bruka GL5 med tilläggsbeteckning MT-1. Den är för "gula" metaller.
Inte ren GL5. GL5 var til en början för osynkroniserade lastbilskassor. Oljan är starkare änn GL4.
5 2017-09-29 20:20:05 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-09-29 20:22:07)
GL5 kan skapa svavelsyra, och de används under höga tryck flanktryck på kugghjulen.
Och då kan den fräta upp synkringarna.
Men oftast slutar det bara med missfärgning.
GL5 var även för bakaxlar utan mässingsdetaljer (gulmetall).
Och oljan är inte starkare som sådan , den har en tillsats som binder mot kuggarna och "slits" ifall oljefilmen försvinner under höga tryck
"History:
The gear oils of a few decades ago had lead additives that were effective at wear reduction, but not very
good for the environment. A long time ago they began to be replaced by gear oils with a phosphorous
additive (in itself a decent anti-wear additive) with active sulfur to grip hold of the gears and create a
very solid sacrificial layer of material that could be worn off, thereby protecting the gear surface.
Eventually it was discovered that the active sulfur was causing corrosion of brass and other soft metals
used in differentials and transmissions."
Vill man nörda in sig , kan man läsa här.
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Om man behöver mycket olja eller samköper med någon finns det på Ebay till bra pris 25L
Jag köpte till traktorn och folkvagnarna.
Behöver man inte så mycket så finns det 1L Castrol EP 90 på oljemagasinet.se
Länkar nedan.
https://m.ebay.com/itm/GEAR-OIL-EP90-GL … Ciid%253A2
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … ommon/home
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Jag kan in förstå varför det är så i vw världen
Som vanligt är priset viktigare än kvaliteten på oljan
I en typ 1 låda går det 2.5 l som bör bytas efter 3000 mil
Ett exp en låda som är i nyskick och man fyller den med skit olja och den går sönder Eller man fyller i en bra olja som inte lådan går sönder är den olja billig
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Eftersom jag precis bytt växellåda satsade jag på bra olja.☺ Har inte lust att byta växellåda på ett tag, även om det nu va orginal växellåda som satt i och har hållit några år .
Det blev API GL4 SAE 75w/90 som va enkel att få tag på , fanns på närmare håll än jag trodde.
På den tiden jag åkte luftkylt året om så använde jag halvsyntet i lådan. Lika lättväxlat vid -15 som på sommaren.