Jag har gjort en sådan ombyggnad.
Det var i en beachbuggy jag har. Den är ursprungligen en -68, men rattstången är av senare okänd årsmodell.
Jag tog rattstångshuvudet från en -73.a (tror jag) och båda spakställen från en -74. Men kontakstycket passade dåligt, det blev väldigt trångt inuti hålet där kontaktstycket skall sitta, så jag fick kapa ut ur aluminiumet där. Ännu senare årsmodeller -74 och kanske samtida golfar och passater(?) hade ett rattstångshuvud av plast, och jag tror att det är bättre att använda ett sådant, med tillhörande torkar och blinkersspak för att undvika problem.
Sedan kan du ju får undra varför jag lade ned så mycket jobb för en torkarspak på en buggy, där man gärna undviker att köra i regn... men jag ville inte ha några strömbrytare på panelen.
Angående längden på rattstångsuvuderna på din bild, måhända har jag fel, men jag tror det är så att den längre varienaten är till 1302 med den plana vindrutan och platta instrumentpanelen, och att den kortare är till 1303 med den välvda vindrutan och den mer utbyggda instrumentpanelen.
På 1302 behövde ju ratten komma längre från instrumentpanelen och närmare föraren.
När sedan rattstångshuvuderna av plast infördes hade nya regler för krockskydd införts, man ansåg att ett stabilt rattstångshuvud av gjuten aluminiumlegering inte skulle kollapsa så bra utan skjutas in i förarens buk eller bröstkorg vid en krock... Plasten i senare modeller spricker och utgör inte samma hot... Sedan tar ju ändå ratten emot, summa summarum, frontalkrocka inte med en bil med denna rattstångstyp! (även om det sedan tidigare finns en deformationsmojäng strax efter stryrsnäckan. 1974 hade ju 1303 fått kuggstångsstryning, samma som golfen, men det märks egentligen inte på rattstången.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."