1

Hej, har en teknisk fråga till er som är insatta med det här med skillnader på olika årsmodeller av VW Typ 1. Viker år kom spaken för vindrutetorkare bakom ratten? Och fanns det någon årsmodell som hade spaken och den äldre varianten av hus för spakar samt låscylinder? Dvs. den som bultas fast i instrumentbrädan med 2 bultar.

Tacksam för alla svar ICQ/ab

(aorange)

2

Min 1302 -71 hade vindrutetorkarknapp på instrumentbrädan.
Men min 1303S från 1973 hade torkarspak, om nu detta hade med modellbytet 1302-1303 eller om 1302 fick torkarspak 1972..? men jag tror inte att den modellen längre togs in i Sverige efter det att 1303 introducerades här.

Angående läscylindern, tändningslåset? vet jag inte, eller kanske missförstår frågan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Jocke.w (2017-09-22 18:25:50)

http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm

gå in på lista över förändringar  ICQ/ab

Typ1 -65

4

-72 har spak och det huset är väldigt likt Golf mk1, kan vara samma.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Glottis (2017-09-22 21:06:48)

Tack för alla svar, det verkar som om spaken för vindrutetorkare introducerades 1972.
Jag undrar om hela det metallhuset som spakarna samt startcylinder sitter i blev kortare i samma veva. Det är inte en sådan detalj som man lägger mycket märke till eller listar som en förändring men jag är ute efter att ha vindrutetorkarspak på en bil som inte haft det tidigare.
Fotade delarna så ni kan se vad jag menar ICQ/ab jag vill ha funktionerna i huset till vänster fast med längden och formen av det till höger, om det ens går att få tag på

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=55252&download=0

Post's attachments

Attachment icon IMG_7090.JPG 561.39 kb, 135 downloads since 2017-09-22 

(aorange)

6

Jag har gjort en sådan ombyggnad.
Det var i en beachbuggy jag har. Den är ursprungligen en -68, men rattstången är av senare okänd årsmodell.
Jag tog rattstångshuvudet från en -73.a (tror jag) och båda spakställen från en -74. Men kontakstycket passade dåligt, det blev väldigt trångt inuti hålet där kontaktstycket skall sitta, så jag fick kapa ut ur aluminiumet där. Ännu senare årsmodeller -74 och kanske samtida golfar och passater(?) hade ett rattstångshuvud av plast, och jag tror att det är bättre att använda ett sådant, med tillhörande torkar och blinkersspak för att undvika problem.

Sedan kan du ju får undra varför jag lade ned så mycket jobb för en torkarspak på en buggy, där man gärna undviker att köra i regn... men jag ville inte ha några strömbrytare på panelen.

Angående längden på rattstångsuvuderna på din bild, måhända har jag fel, men jag tror det är så att den längre varienaten är till 1302 med den plana vindrutan och platta instrumentpanelen, och att den kortare är till 1303 med den välvda vindrutan och den mer utbyggda instrumentpanelen.
På 1302 behövde ju ratten komma längre från instrumentpanelen och närmare föraren.

När sedan rattstångshuvuderna av plast infördes hade nya regler för krockskydd införts, man ansåg att ett stabilt rattstångshuvud av gjuten aluminiumlegering inte skulle kollapsa så bra utan skjutas in i förarens buk eller bröstkorg vid en krock... Plasten i senare modeller spricker och utgör inte samma hot... Sedan tar ju ändå ratten emot, summa summarum, frontalkrocka inte med en bil med denna rattstångstyp! (även om det sedan tidigare finns en deformationsmojäng strax efter stryrsnäckan. 1974 hade ju 1303 fått kuggstångsstryning, samma som golfen, men det märks egentligen inte på rattstången.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Tack så jättemycket för den utförliga förklaringen Björn. Det är just för en buggy som jag håller på att mecka ihop delarna och det är preciss samma anledning som din.. jag vill inte ha fler brytare på instrumentpanelen Default/smile
Jag tror dock att jag kommer att få behålla mitt gamla navhuvud och fixa brytare på någon annat sätt så länge.

(aorange)