1

Dags för en projekttråd för denna buss.
71 som är ful i lacken men besiktad och frisk för övrigt.
Efter första riktiga turen i den med frugan fick vi motorstopp på motorvägen och fick ringa efter hjälp...den berömda Micke i Kungälv kom på direkten o bogsera oss till verkstan. Grejade med den mycket och till slut konstatera vi att det var enkel weber förgasaren som strulade. Jag som gillar att konvertera bilarna letar alltid efter ursäkt till att bygga om dom...och denna chansen var perfekt...motorn funkade ju inte vadå...

Så tanken är.

Lagom höjd med fetare däck, höja den ett hack back kanske för att få den jämn.
Takräcke med allt nödvändigt.
Förtält till bussen.
Extra lysen, antingen led-ramp eller klassiska runda på stötfångaren.
reservhjulshållare svansmonterad.
Bygga om inredningen så småningom.
Bygga popup-tak så småningom.
Dra värmepaket en framme vid instrumenthuset och en för bak under soffan som t3 dh har...
Bygga om en släpkärra i samma "offroad" stuk som bussen, jag har skaffat en släpkärra med wide5 ganska nätt och liten, perfekt för extra vikt att släpa runt med istället för att ha på bussen.

Införskaffade en WBX efter en överenskommelse med den glada Anders Alverby i Nödinge/Kungälv påbörjades konverteringen. Vi bogserade den till verkstan och började direkt med att riva motorn.

Så började den sin resa.

https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_797407730426421.jpeg?ssl=1&w=450


https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_797407850426409.jpeg?ssl=1&w=450


https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_797407773759750.jpeg?ssl=1&w=450


https://i1.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_797407760426418.jpeg?ssl=1&w=450




Fick tag i väldigt fräscha General grabber AT som jag krängde på MB plåtfälgar 15". Det blev riktigt schysst. Behöver höja lite bak kanske bara ICQ/ag

https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_175512.jpg?ssl=1&w=450


https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_175456.jpg?ssl=1&w=450


https://i1.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_183304.jpg?ssl=1&w=450


https://i1.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_183251.jpg?ssl=1&w=450


https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_183134_009.jpg?ssl=1&w=450

Ut med org motorn
https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_190753-1.jpg?ssl=1&w=450

https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_191420-1.jpg?ssl=1&w=450

So much room for activities ICQ/ag ICQ/ag
https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170809_191103-1.jpg?ssl=1&w=450

Efter första testmonteringen såg vi att balken passar exakt som den är med hålbilden rätt mot blocket, enda vi behöver göra är att ta ta upp mitterna hålet på balken.
https://i1.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170813_173559.jpg?ssl=1&w=450

Vi såg även att tryckplattan tog emot i lådan Så det fick bli till att slipa lite ICQ/ag
https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170813_171147.jpg?ssl=1&w=450

Helt plöstligt var motorn inne ICQ/ag och so far inga modifikationer av karossen whaaaat soooo ever!!!!
https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170813_174548.jpg?ssl=1&w=450

Och den gör sig så bra där!
https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170813_181439.jpg?ssl=1&w=450

https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170813_181443_001.jpg?ssl=1&w=450

Sen har Anders grejat med ramen för kylaren som monteras mellan balkarna med fläkt på ovansidan. Som ni ser blir det en lutning på den så att vinklar bort luften.
https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1738523889782286.jpeg?ssl=1&w=450


https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1738815133086495.jpeg?ssl=1&w=450


https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1739186999715975.jpeg?ssl=1&w=450


https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1739186963049312.jpeg?ssl=1&w=450


https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1742122716089070.jpeg?ssl=1&w=450


https://i1.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1739186953049313.jpeg?ssl=1&w=450

Blir att köra dubbla weber 40. OBS att allt är monterat bara för att se att allt får plats osv...allt monteras rätt sen såklart ICQ/ae
Expansionskärlet på plats. Tänkte använda biltemas bränslepump för förgasare, eller har någon nån bättre märke begagnad eller ny till rimligt pris till salu? ICQ/ae
https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1744855465815795.jpeg?ssl=1&w=450


https://i2.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1742038192764189.jpeg?ssl=1&w=450


https://i0.wp.com/overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/received_1744855489149126.jpeg?ssl=1&w=450

Anders gör ett sjukt bra jobb och jag tror att detta kommer att bli grymt!!!

Försöker att uppdatera med jämna mellanrum ICQ/ag

2

Kul projekt..den kommer du ha mycket roligt med.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Tänk på att weberförgasarna vill ha lågt tryck..
köp en
filterking bränsletrycks regulator..
tex från
https://folkraceshop.se/tillbehor-folkr … sregulator

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

michaelth skrev:

Tänk på att weberförgasarna vill ha lågt tryck..
köp en
filterking bränsletrycks regulator..
tex från
https://folkraceshop.se/tillbehor-folkr … sregulator

Juste!! Tack för tipset!! ICQ/ab vad för tryck ska man ställa in dom på?

5

0,15- 0,20 barg...har jag för mig

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

6

pompejus skrev:

Kul projekt..den kommer du ha mycket roligt med.. ICQ/ab


Tack så mycket ICQ/ag

Sen har jag ett projekt till efter denna och det är att göra en subaru konvertering på en 58a som jag förhoppningsvis får in nu närmsta månaden. Det blir en 2.2motor från en legacy med org typ1 låda och så simpelt som det bara går ICQ/ab

7

Har du tänkt regga med subba motorn? Ombyggt fordon kräver väl utbytt låda... Och 135 hk och lite vrid blir väl jobbigt i längden för en original låda... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

Har du tänkt regga med subba motorn? Ombyggt fordon kräver väl utbytt låda... Och 135 hk och lite vrid blir väl jobbigt i längden för en original låda... ICQ/ad

Inget reggande här inte. Tänker inte heller ge mig in på att modda allt för mkt..sist kom jag hela vägen till att montera ihop bilen sen tröttna jag..därför vill jag hålla det så simpelt som möjligt.

136hp i org låda är beprövat och folk har kört med dom lådorna bra länge, det jobbiga är dock utväxlingen på dom, de varvar väldigt högt. Men när allt väl lirar så är det inte svårt att bara byta låda till en med bättre utväxling. Hade en typ1 1500 1970 och den hade ganska skön utväxling kände jag, ligga på 110km/h var inga problem och inte rena tortyren.

Först och främst ska vi får hem bilen, och besikta den med org motor, sen åker subarumotorn in ICQ/ae

9

Subarumotorn är hemma tack vare cigge_vw här på forumet som jag köpte motorn av.

https://overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170927_181241_resized.jpg


https://overlandingconfirmed.files.wordpress.com/2017/09/20170927_180657_resized.jpg

nu är det bara bilen som saknas som snart ska leveras om några veckor.