Mina 25 öre i frågan:
Om den stått still i 20-25 år så ser min prislista ut så här:
20 000 kr
Ser bra ut på håll under allt damm, men när du lyfter på mattan och klämmer på trösklarna känns det tveksamt. Inredningen har ingång för möss och det rasslar om ekollonskalen när du sätter dig i förarstolen. Doften, ja mögel och muslort. Motorn går runt, men har lite axialglapp. Men, rost går att laga, inredningen går att fixa och motorn håller nog ett tag till med lite service. 20 lax är lagom
40 000 kr
Första intrycket liknar 20 000 kr bilen, men här är trösklar och golv fasta. Lacken lite sliten, liksom inredningen. Bromsarna sitter fast. Motorn går runt med förvånande lite axialglapp. Tvätta, fixa bromsar och serva motorn och du har en fin originalfolka!
60 000 kr
Bilen är uppallad och ägaren berättar att han startat upp bilen varannan månad och kört den ett varv på gården varje sommar. Vartannat år har hans kusin med bilverkstad bytt bromsvätska. Bilen är i stort rostfri, allt är original och den är bara lite sliten i lack, krom och inredning.
100 000 kr
Ägaren har besiktigat bilen åt dig. Den är i perfekt skick med taklucka och en del extratillbehör. Det följer med fullständig dokumentation sedan ny inklusive originalkvittot där exakt samma tillbehör står listade som sitter på bilen. Bilen är i den attraktivaste färgen för året och första ägare var en för tiden känd melodiradiosångerska. Det finns inget slitage, inget att klaga på. Vid lysknappen kan man se knappt synbara repor efter sångerskans långa naglar. I övrigt: som ny!