1 Senaste redigerad av GuruX (2017-09-22 13:01:05)

I framtiden har jag planer på att konvertera Belinda till eldrift. Detta kommer naturligtvis att kräva en hel del batterier. Eftersom att jag tycker att det är roligt att återvinna saker, tänkte jag göra ett försök och bygga åtminstone en del av batteripacket av gamla laptopbatterier. I laptopbatterier sitter det 18650-celler, vilka används till en massa andra saker, exempelvis batterier i "riktiga" elbilar.

Så har ni laptops, eller bara laptopbatterier som ligger och skräpar, hör gärna av dig! När byggandet väl kommer igång, planerar jag att dokumentera detta väl på min Youtubekanal. Förhoppningsvis blir det spännande och intressant för dig som bidragit.

Post's attachments

Guida-per-non-rovinare-la-batteria-del-computer-portatile.jpg, 28.07 kb, 720 x 421
Guida-per-non-rovinare-la-batteria-del-computer-portatile.jpg 28.07 kb, 136 downloads since 2017-09-22 

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

2

Nyfiken fråga bara, hur fungera det om alla batterier har olika driftlängd etc?

3 Senaste redigerad av GuruX (2017-09-22 21:45:52)

Alla begagnade batterier kommer inte att gå att använda. De måste ha ganska homogen kapacitet.
Vanligtvis när man elkonverterar så har man ett separat batteripack som driver motorstyrning och sådant. Det batteripacket skulle då kunna bestå av celler med lägre kapacitet.

Fördelen med laptopbatterier är att de i de allra flesta fall innehåller 18650-celler. Så formen och spänningen är likadan. Kapaciteten varierar, men inom vissa gränser.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook