Har köpt mig en ultraljudstvätt för att tvätta förgasare o andra motordelar mm. Nu undrar jag vilken typ av tvättmedel som funkar bäst?? Har provat med vanligt diskmedel o det var väl ok men det finns kanske bättre?
Vi har köpt en på skolan också. En av kollegerna lånade hem den över lovet och jag är nyfiken på resultatet.
Ge gärna kommentarer på funktionen och vätskor som funkar. 
3 2011-03-10 07:44:00 Senaste redigerad av vwrob (2011-03-10 07:46:06)
e det med värmning eller e den kall, det e skillnad på tvättmedel för det
se till o inte ta nåt medel som fräter på aluminium för man kan ju råka glömma grejerna i över natten men de medlen tar bättre så har du det ligger i bara nån timme så går det bra ändå.
ett tips sen så har du smågrejer så kan du lägga dem i en glasburk med rent och högre koncentration med tvättmedel så går det snabbare o blir bättre
lite tips:
http://www.skafte.se/products/bandelin/Q&A.htm
4 2011-03-10 09:19:55 Senaste redigerad av Bengt H (2011-03-10 09:22:50)
Den är med värme, upp till 80 grader.
Tack för tipssidan.
Provat med cellulosaförtunning, löser bensinrester, olja o dyl men oxiden löser den inte. Ingen som har erfarenhet av sånt här??
T sprit skall inte vara så dumt dock får man tänka på brandrisken med lösningsmedel
Jag brukar använda avfettning. Kolla i manualen hur mycket vätska som skall användas förrutom vatten. Har använt ungeför en kapsyl i min tvätt från Kjell o Co. Funkar riktigt bra. Har iofs bara tvättat spridare.
//Johan
Här är det recept jag använder när jag tvättar delar till väggur. Alltså delar av stål och mässing.
360 g Oxalsyra
2,4 kg T-Röd
2 kg Grön såpa
ca 1,2 kg Ammoniak
10 liter vatten
Värm vattnet och lös upp oxalsyran och såpan.
Häll i T-Röd. Vätskan är nu som en mjölk.
Häll därefter i Ammoniak tills vätskan klarnar.
Har en tvätt med värme och har använt vanligt skurpulver för att rengöra aluminiumdelar.
Ovanstående recept går inte för aluminium, grejorna blir helt svart.
Skaffade nyligen en tvätt som har värme inbyggd. Så köra bensin och förtunning som visserligen fungerar ganska bra, blir till en vansklig historia, för det luktar ganska mycket efter en stund. Fick tipset att använda maskindiskmedel och det fungerar helt perfekt. Det tar inte det värsta så snabbt som förtunning, men det är bara att låta förgasaren ligga i en försluten burk med dito över natten så är den saken ordnad. När vi tvättat en halvtimme i ultraljudstvätten, så bytes vattnet till rent och sen droppa i en kapsyl rengöringsmedel för diskmaskiner. Starka grejor, men det blev kliniskt rent.
Läste även om ett rengöringsmedel som heter Alfanol. Ska visst vara ngt extra.
Apropå tvätta grejor så finns det inte så mycket som slår en högtryckstvätt med hetvatten. Körde i brist på en sådan till en betalstation och lade med gott samvetet mina skitiga blockhalvor på gretingen. Dränkte dem i avfetting och körde sedan som en vilde i 20 min. Samvetet var dessutom rent för skiten rinner ju ner i ett slutet system.
Det går att äta på halvorna nu om man önskar det.
Körde ventilfjädrar, knaster, muttrar mm i kallavfettning, 60 grader, därefter i vatten med diskmedel, blev jättefina. Då jag har lite handallergi är det kanon att slippa stå o slabba för hand i en burk.
Vad är det för tvätt du köpt bengt? Varifrån & pris?
12 2011-03-29 20:47:23 Senaste redigerad av Bengt H (2011-03-29 20:48:54)
Verktygsbodens 10L med värme.
Visstja priset, 6200 nånting med frakt 
Kom någon påvad det är för medel som gäller när man ska tvätta gasare? Vill gärna bli av med oxid och smuts.
Har du hunnit testa något Bengt?
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
På den gamla goda tiden när man åkte engelsk hoj så la man AMAL förgasarna i Kalkosan nån halvtimme, sen sköljning i vatten.
Det rensade bra, men man skall inte låta dem ligga för länge då det kan fräta på aluminiumet.
Har kört Solexarna till fastbacken i kalkosan får vi se hur det funkar, rena och fina blir de iaf.
Kalkosanet räcker till flera omgångar, så den snåle sparar det i flaskan.
Förgasare och bensinpumpar kan vara kinkiga med vilket tvättmedel man använder, kan bli svarta. För det mesta kör jag med vanlig kallavfettning i en separat burk som jag ställer ner i vattenbadet. Sen kör jag tvätten på full värme några timmar, efter renblåsning så är delarna helt rena. Den håda oxiden är dock väldigt svår att tvätta bort, sodablästring funkar bättre än tvätt tycker jag.
Jafg har kört många förgasare i en blandning av diskmedel och avfettning. Det brukar bli bra.
Jag köpte en dunk med "tvättmedel för ultraljudstvätt" till jobbet.
Det var unigefär samma resultat.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Lyfter lite här!
Menar ni att ni fyller hela tvätten med avfettning? Har fått tag på en 10 liters nu... går ju åt en faslig mängd medel tänker jag... eller sparar ni avfattningen o använder den till nästa grej oxå?
Jag har kört 2-3 liter Biltema kallavfettning och resten varmvatten. 2x20 minuter på 60 grader. Jag tycker resultatet är bra. Min är på 12 liter. Tappar av på gamla plastdunkar och lämnar till återvinningen som spillolja.
Jag kapar av en 4-5 liters plastdunk som jag fyller med kallavfettning och det som ska tvättas. Sen sätter jag den i tvätten o fyller vatten runt om o kör igång.
apelsinolja?
Jag kapar av en 4-5 liters plastdunk som jag fyller med kallavfettning och det som ska tvättas. Sen sätter jag den i tvätten o fyller vatten runt om o kör igång.
Smart!
apelsinolja?
Har provat de också men tycker att lacknaftabaserat blir bättre i tvätten. Annars är apelsinoljan suverän och luktar mkt godare 
Lyfter lite här!
Menar ni att ni fyller hela tvätten med avfettning? Har fått tag på en 10 liters nu... går ju åt en faslig mängd medel tänker jag... eller sparar ni avfattningen o använder den till nästa grej oxå?
Jag har ingen ultraljudstvätt, men däremot en smådelstvätt där jag kör Biltemas kallavfettning. Det är imponerande hur länge avfettnigen fungerar, trots att den efter ett tag blir rejält utspädd med olja.
Malman80 skrev:Lyfter lite här!
Menar ni att ni fyller hela tvätten med avfettning? Har fått tag på en 10 liters nu... går ju åt en faslig mängd medel tänker jag... eller sparar ni avfattningen o använder den till nästa grej oxå?Jag har ingen ultraljudstvätt, men däremot en smådelstvätt där jag kör Biltemas kallavfettning. Det är imponerande hur länge avfettnigen fungerar, trots att den efter ett tag blir rejält utspädd med olja.
Lika löser lika! En petroleum baserad kallavfettning funkar ju då bättre utspädd med just olja än med vatten!
Nu kör jag på 60 grader och maskindiskmedel.
Går sådär.
Kinamaskin, ska jag skylla på den eller byta tvättmedel?