1 Senaste redigerad av lasslo (2017-09-14 21:21:30)

Jag behöver en ramlagersats till en 13-1600 motor, med 0,75 öd borr i block.
Vevborren bör vara std. Ev funkar det med 0,25 eller 0,5 vev oxå. Jag har nog nån slipad vev liggande. Kollar mått om det blir aktuellt.

Jag kan förståss köpa nya lager, men 0,75 lager är nog en typisk grej som folk köper på sig på tex marknader och sen aldrig får användning för ICQ/ab
Så jag provar här innan jag beställer nytt.

Jag har många andra lagersatser av olika dimensioner att byta med om intresse finns.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

lasslo skrev:

Jag behöver en ramlagersats till en 13-1600 motor, med 0,75 öd borr i block.
Vevborren bör vara std. Ev funkar det med 0,25 eller 0,5 vev oxå. Jag har nog nån slipad vev liggande. Kollar mått om det blir aktuellt.

Jag kan förståss köpa nya lager, men 0,75 lager är nog en typisk grej som folk köper på sig på tex marknader och sen aldrig får användning för ICQ/ab
Så jag provar här innan jag beställer nytt.

Jag har många andra lagersatser av olika dimensioner att byta med om intresse finns.

0,75 öd finns nog inte att köpa längre men jag tror att jag har en sats kvar nånstans. Kollar..

3 Senaste redigerad av Återfall (2017-09-15 10:17:32)

Kan inte detta så bra men har lagersats som mäter 54,4 invändigt utvändigt 65,0 Glyco

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4

Återfall skrev:

Kan inte detta så bra men har lagersats som mäter 54,4 invändigt utvändigt 65,0 Glyco

Den ska vara 65,75 utvändigt.

5

Perfekt Stickan. Kolla gärna vad du hittar.

Buss 65
Ghia 57

6

Trodde att ÖD i block var 0,5mm steg? 1:a 0,5 2:a 1mm....
Vev däremot slipades 0,25 i steg.
Om du nu behöver 0,75mm så kan ju 1mm ÖD lätt svarvas av utvändigt......

7

Jag har aldrig  sett ramlager i överdimension 0,75mm på ytterdiameter. Antar enligt erfarenhet att det är som Mettis skriver. Kan vara något besvärligare att svarva av det tvådelade ramlagret, men inte omöjligt om man tillverkar en speciell hållare för arbetet.

8 Senaste redigerad av lasslo (2017-09-16 09:09:37)

Classic VW har en massa varianter på 0,75 öd block, dock är alla slut. Det säger kanske nått?  Default/yikes

Tex dessa 
http://www.classicvw.se/ramlager-t1-12- … ts_id/4494

Jag får kanske mäta mer noga i lägena. Ett 0,5 lager glappar och ett 1mm går inte i. Det var därför jag tänkte 0,75 ICQ/ad

Tyvärr är de gamla lagrena kastade.

Blocket är borrat i USA, om det har nån betydelse? Kanske jänkarna borrar i mindre steg? ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

9

Block borras bara i 0.50 steg. Några öd vev lär nog inte finnas. Vevarna slipas i 0.25 steg. Jag borrar bara 0.50 då de flesta block som gått som original sen fortsatt med 0.50 anser jag vara slut, oftast i lyftargalleriet. Lasslo är blocket bara ett 0.50 block som är uppslaget eller är det bara felborrat.

10

Hans, jag skrev fel. Jag menade 0,75 är block. Inte vev. Ändrat nu.

Det är inte uppslaget. Knappt ens så man ser kanten vid "oljekanalen".
Jag mätte blocket nu och det är 65,75 i lagerbanorna.

Jag har kört motorn förut, så det har funkat med lager i? Då borde det väl inte vara felborrat?

Och classic lagerför( om man bortser från att dom inte finns hemma), det tyder väl på att nån borrar med 0,25 intervall?

Som jag just skrev till i förra inlägget så är den borrad i USA om det kan ha betydelse?

Buss 65
Ghia 57