1

Så nu är plåtisen såld och bytt mot en gipsy diesel. Default/lol  Default/lol
Blir att plocka ner och renovera motor och låda i vinter...

Post's attachments

2017-09-15 15.47.22.jpg, 406.84 kb, 941 x 530
2017-09-15 15.47.22.jpg 406.84 kb, 293 downloads since 2017-09-15 

2

Ett vanligt fel på original dieselmotorerna är den sk aggregataxelns lager ( axeln som driver oljepump och vacuumpump ) är slitna av någon märklig anledning som någon kanske har en förklaring till.

3

Ja ha vad bra o veta Default/hmm  ICQ/ad
.. tackar för det..
Jag hade det problemet på en golf mk2 gti 16v.

Motorn går helt okej lite trögstartad bara men det pissar diesel ur pumpen och kopplingen slirar för att packboxen är troligtvis dålig på ingående axel i lådan.
Köpte bilen i östersund och det tog 10 TIMAR till karlstad.fick pröva det berömda cola i kopplingen knepet och kan bara säga att det fungerar.  Där låg vi över för att sedan ta oss ner till Göteborg.
Fullgas med läckande dieselpump max 90kmh och 25/30kmh uppför och en bränsleförbrukning på 1l/mil är ett gott betyg tycker jag Default/lol  Default/lol

4

ICQ/ae
Trefligt huspåhjul
Lägg en 1,9 td diesel i den, blir lite bättre ork då

Om du vill flyga kan du följa de råd jag fann på ett forum vars namn jag glömt  Default/lol

ICQ/ad  Skaffa dig en tdi från en golf 3:a( passat 35i med motorkoden 1Z,
sen tar du turbon från en saab alt opel med 2.2 tdci,
samt plockar en bosch pumphus från en iveco daily 2.4,
samt spridare från samma bil..du tar insuget ifrån tex en polo sdi medriktigt plenum.
Då snackar vi en motorkostnad på ca 25k och effekt på ca 300whp och ca 560/600NM 
allt är bolton, dock kan du ha otur att få en 1z motor med kkk turbo,
du skall ha en med garrett turbon, då passar saab turbon Bolton  ICQ/ad

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5

Haha ja det var lite väl mycket krut kanske...måstw ha en.lådan som fixar det med då ju. Och då är vi uppe på minst 50 innan det är klart. Men helt klart en tuff kombo. Hade iofs varit juste i en pickis som skeeper...

Jag har själv varit inne på just TDI 1Z eller afn. Och ska vid ett senare tillfälle  kanske göra ett sådant bygge..
Har nu iförskaffat en 5 petad låda med tillhörande 16 jx

6

1.6 jx ....för div reservdelar osv för ev en konvetering.... då har jag en orginal 1.6a och troligtvis alla delar för en 1,9tdi.

7

Någon som vet om dom billigare sport dämparna funkar på en gipsy..
Satte sådanna på min tidigare t3a och var helnöjd med dom ink fjädrar.... inte för hårda och heller inget oljud från dom hyfsad väghållning osv.
Tror dom kostade ca 2500 eller 3000 då. Men jag blev helnöjd med resultatet... tror dom sänkte 45mm