1

Jag har ett problem med att motor blir för varm på min 1,9 (vattenkyld). 

Jag har felsökt och vattnet går igenom termostathuset men sedan går det inte vidare så mycket mer. Stannar på vägen till kylet. Har tagit bort slangen till termostathuset och då pumpar det ut vatten från tremostathuset men det går inte fram till kylet alltså.

Jag vet inte hur mycket tryck vattet ska spruta ut och vet därför inte om det är fel på vattenpumpen och att den bara sprutar ut vatten pga trycket i motorn eller om det är så att vattenpumpen som är dålig. Kan jag kolla att vattenpumpen fungerar som den ska på något sätt?

Kan det vara så att det finns 2 st vatten pumpar på dessa bilarna (en genomströmningspump) för att det är så lång väg för vattnet att färda eller är det bara den vanliga? kan det då var den som är felet?

ICQ/ab

2

Fel forum? Här har vi inget vatten i motorerna ICQ/ag

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

3

Var ska den här frågan in då?

4

Har du luftat kylaren?
Sitter en skruv i ena hörnan på kylaren bakom lampgrillen.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

5

Kolla så att locket på expansionskärlet(det vänstra) funkar som det ska.....får du inte rätt tryck i kylsystemet så cirkulerar inte kylvätskan som den ska samt den kokar tidigare också. Strunta i min och max markeringarna, ska ska vara toppfyllt.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Emil skrev:

Ehh.....hur menar du nu?.....verkar vara i precis rätt forum......är du i rätt kan man ju undra

7

Fredde.B skrev:
Emil skrev:

Ehh.....hur menar du nu?.....verkar vara i precis rätt forum......är du i rätt kan man ju undra

Gissar att moderator flyttat tråden till ett T3 underforum.

8

HenrikL skrev:
Fredde.B skrev:
Emil skrev:

Gissar att moderator flyttat tråden till ett T3 underforum.

ok sorry....ja va väl lite stingslig  ICQ/ad

9 Senaste redigerad av Dieseldavid (2017-09-15 10:00:12)

Fredde.B skrev:

Kolla så att locket på expansionskärlet(det vänstra) funkar som det ska.....får du inte rätt tryck i kylsystemet så cirkulerar inte kylvätskan som den ska samt den kokar tidigare också. Strunta i min och max markeringarna, ska ska vara toppfyllt.

Tryck i systemet behövs inte alls för att få cirkulation. Jag har kört trycklöst i 30 år utan några som helst problem. Att ha ett trycklöst system är att föredra, inga spruckna slangar längre och mindre risk för läckage. Fördel med höjt tryck är att det kokar vid högre temp, men som sagt efter 30 år så har det aldrig kokat för mej. även när jag var på 3500 m.ö.h.

10

Dieseldavid skrev:
Fredde.B skrev:

Tryck i systemet behövs inte alls för att få cirkulation. Jag har kört trycklöst i 30 år utan några som helst problem. Att ha ett trycklöst system är att föredra, inga spruckna slangar längre och mindre risk för läckage. Fördel med höjt tryck är att det kokar vid högre temp, men som sagt efter 30 år så har det aldrig kokat för mej. även när jag var på 3500 m.ö.h.

Tja då är väl min 1,9bensinare (wbx) unik....för kylningen funkade skitdåligt med defekt lock på expansionskärlet, fick det aldrig att cirkulera som det ska tills ja bytte lock.

11

Jag kör trycklöst   1,6td   funkar fint
/Magnus

12

kan ju hända att det är skillnad mellan wbx och dieselmotorerna......

13

Fredde.B skrev:

kan ju hända att det är skillnad mellan wbx och dieselmotorerna......

Jäpp dom går på olika bränsle  ICQ/ag

På andra bilar inom vag koncern kan man råka ut för att impellern lossnar från axeln och då fungerar inte pumpen som det ska.

Taskig pump stopp i systemet eller helt enkelt luft, bytt pump spola igenom med vatten från trädgårdsslang fyll upp och lufta.