Då min nyinköpta Vw buss/campmobil visade sig ha skurit i nålagret mellan motor och låda. Vilket resulterade i förstörd vevaxel samt ingående axel i växellådan.
Letar jag med ljus och lykta efter bättre begagnad motor och låda. Motorn är en 1,9 DG och lådan fyrväxlad manuell.
Finns det annat som passar är jag även intresserad av det. 
Finns det någon som har ett förslag på vad som skulle passa med så lite jobb som möjligt?
Förutom en likadan motor och låda som verkar vara rätt svår att få tag i.
//antyh
På 5 växlad går det att byta ingående axel när kopplingskåpan plockats bort, bör vara lika på 4 pet.
går att konvertera en 5 v med din kåpa och ny axel
Kolla med https://www.vwheritage.com/shop/type25- … nsmission/ om en axel
Är din motor en 1.9 är den troligen från golf eller passat original är 1.6.
Låt nån kolla om det går att få ut resterna av lagret med tex en dremel eller hydralering
Motor kan du hitta på en skrot och flytta över tråg fästen med mera buss specifikt
Faran lurar bakom nästa krök
Hej! Tack för svar!
Hydralering vetjag inte vad det är? Dremmel har jag provat utan framgång. Går inte att se någon som helst skarv mellan lagerhöljet och vevaxeln.
Har jag fel om jag säger att motorn är en 1,9 liters? Trodde att bara de luftkylda var på 1,6.
Det är en WBX med motorkod DG, bensinboxer.
Om man ska plocka ur den ingående axeln genom att ta bort kopplingkåpan är det låsningen på axeln man släpper på då eller måste man göra något mer?
5 2016-07-18 21:39:59 Senaste redigerad av Scrooge (2016-07-18 21:40:33)
OOOOPS! Tolkade d:et som diesel..............................
Hydralering = fyll hålet med tjockt fett tryck dit en axel i samma diameter och lappa till med hammaren.
Sitter nån låsning innanför kåpan ja
Kan inte tipsa om boxermotor men......
Lite intressant läsning
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=32098
Faran lurar bakom nästa krök
Då min nyinköpta Vw buss/campmobil visade sig ha skurit i nålagret mellan motor och låda. Vilket resulterade i förstörd vevaxel samt ingående axel i växellådan.
Letar jag med ljus och lykta efter bättre begagnad motor och låda. Motorn är en 1,9 DG och lådan fyrväxlad manuell.
Finns det annat som passar är jag även intresserad av det.
Din låda heter 094 som sitter T3 bussarna
Ps det finns en del på detta forum som det hänger folk som har koll
Jag skulle tro att det är bara lagret som har skurit Man kan oftas slipa sönder det och spräcka sen dit med ett nytt ( lagret tillhör HK familjen med RS tätning )
Skulle tro det går att slipa till axelen med slippapper för det skall vara fett i dom
Om axelen skulle vara skadad så går det öppna å byta den effer som den är delad
Ps om du skriver var du är i från i marginalen så kanske det finns någon som kan hjälpa dig med lösa problemet i närheten
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack PPRMicke
Jag har våldat ganska ordentligt på nållagret vid det här laget. Både slipat och försökt spräckt.
99,9 säker på att jag har slipat i vevaxeln med och det går inte att urskilja någon skarv mellan lagerhölje och vevaxel. Det har smält ihop. Vad gäller växellådans axel så har den slitits ned och har för liten diameter.
I nuläget har jag fått tag på en 112 hästars motor samt komplett Volvomotor med växellåda.
Volvomotorn med tillhörande låda känns som det bästa alternativet. (Kommer från en VW buss)
om det är så att den inte sticker upp genom motorluckan (hårt som kudde).
112an vet jag inte ens om jag kan använda ihop med min låda och hur mycket jobb det är att få in den i bussen. Kanske någon här som vet om man kan använda 112an.
Volvo motorn kommer garanterat att sticka upp i motorluckan.
Klart du kan använda 112an. Dock så måste du ju ha elsystemet då oxå. Eller bygg över dina förgasargrejor på den. Det funkar det oxå. 112an passar på din låda.
Jag har en vw pickup med den motor och lådan men det finns ju i Göteborg och vad jag kan se befinner du dig i Gävle...
Det finns ju någon där som säljer mängder av t3or på blocket imellan åt.
Jag hade kollat om dom ev har motor o låda.
Verkar vara bärplocksbilar.