576 Senaste redigerad av HenrikL (2017-09-04 16:36:01)

Hellberg skrev:

Hur bra funkar det att slå på punkterna för att få dom att trycka ut sig?

Det fungerar rätt bra på arbetsbänken. På en bil däremot är det inte så lätt. Missar man dessutom svetspunkten med hammaren är det inte heller så kul.......

577

HenrikL skrev:
Hellberg skrev:

Hur bra funkar det att slå på punkterna för att få dom att trycka ut sig?

Det fungerar rätt bra på arbetsbänken. På en bil däremot är det inte så lätt. Missar man dessutom svetspunkten med hammaren är det inte heller så kul.......

Kommer man åt med mothållet funkar det rätt bra.
Men jag brukar ha för lite tålamod, så det blir för varmt totalt sett.

men jag ska prova 1mm kapskive tricket, för det är ju inte alltid man kommer åt.

"ljushuvud"

578

Tryckluftsågen i två omgångar funkar bra också.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

579

Att kapa upp svetsspalten allteftersom man punktar gör att biten man skall svetsa dit successivt borde drifta av in mot svetsspalten? Ett sätt att fixera och hålla något så när ordning på spalten är att använda sig av dessa svetsklämmor:

https://verktygsboden.se/platsvetsklaem … tsklaemmor

Kan vara en svårt att lirka bort dessa klämmor om man punktar för nära dem då de nyper fast när spalten krymper.
Man får sedan, när man punktat hela skarven, slipa ner topparna på punkterna (fram och baksida) och sedan mha mothåll och hammare "smida" punkterna så för att kompensera för krympet så att plåten återtar sin ursprungliga form.
Jag brukar sedan försöka helsvetsa (mha punkter) kortare sträckor, kanske 10-15mm åt gången och samtidigt kyla, sedan slipa sömmarna och smida ut dem. Tar en stund och är tålamodsprövande, men de jobb jag gjort har blivit helt ok. Det är säkert en helt annan sak med en långsida på en buss  Default/hmm

Post's attachments

Variant_1.jpg, 170.68 kb, 1632 x 1224
Variant_1.jpg 170.68 kb, 171 downloads since 2017-09-05 

Variant_2.jpg, 154.78 kb, 1632 x 1224
Variant_2.jpg 154.78 kb, 172 downloads since 2017-09-05 

Variant_3.jpg, 115.23 kb, 1632 x 1224
Variant_3.jpg 115.23 kb, 163 downloads since 2017-09-05 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

580

Åååh såå snyggt Peter!!  ICQ/ae

Det är ju det där med tålamod...å tålamod och igen....tålamod...  ICQ/ab

Men det betalar sig ju såklart.

Jodå jag använde sådana klämmor i början jag med, vilket underlättar en hel del, eller snarare, är nästan ett måste för att få plåtarna att lajna upp mot varandra.
Samt att kyla av så snabbt som möjligt med tryckluft verkar även det vara melodin för att minska risken för deformation.

Blev ju riktigt kul det här med en massa nyttig information  ICQ/ag  Mera mera!!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

581

Snyggt jobb!

Gubbjävel; dvs originalfantast

582

instämmer med ovanstående ICQ/af

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

583

Kom ju på att jag hade en "före bild" på hjulhuskanten innan jag bockade till avslutet mot pickuphörnet.
Blev ju lite bockande å bankande för att få till avslutet hyffsat  ICQ/ab

Post's attachments

21430270_1939897576034998_2797287005945007282_n.jpg, 51.61 kb, 960 x 540
21430270_1939897576034998_2797287005945007282_n.jpg 51.61 kb, 186 downloads since 2017-09-08 

Bengt i Sala

584

Fick ett tips att ta en tryckluftsmejsel och svetsa på ett hammarhuvud istället för mejseln, och använda den när man bankar och smider ut svetsen. Har inte testat det själv dock, men det lät smidigt.
Kul att följa din renovering, tålamod är en bra egenskap som för min egen del har blivit lite bättre med åldern.

585

Är man 2 när man svetsar,så underlättar det,då en svetsar o den andre kyler direkt med tryckluft.

586

Snyggt jobb förresten!  ICQ/af

587 Senaste redigerad av HenrikL (2017-09-09 15:54:03)

t100r skrev:

Fick ett tips att ta en tryckluftsmejsel och svetsa på ett hammarhuvud istället för mejseln, och använda den när man bankar och smider ut svetsen. Har inte testat det själv dock, men det lät smidigt.

Någon som testat detta? Det låter som en bra idé, men jag gissar att man måste ha Karl-Alfreds underarmsmuskler för att inte mejseln ska dansa iväg från svetspunkten.

https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/uploads/475593/c8b922ad9e8394a.jpg

588

Tack alla!  ICQ/ab

Trevligt med lite tips & trix  ICQ/ag
Provade lite på skoj att kyla med tryckluft direkt efter att en punkt lagts, och det var ju precis som Gurra sa...plåtarna kryper inte ihop mot varandra alls, eller joo liite, men inte alls som utan luft. Fascinerande hur olika plåten beter sig vid olika handhavande!  Default/yikes Oootroooligt inspirerande minst sagt...

Som ni ser på bilderna så gjorde jag ett ganska vågat snitt om man säger så, tänkte att jag skulle testa hur en hyffsat krokig karossida betedde sig med svetsspalter åt alla möjliga håll  ICQ/af Och baktanken var ju trots allt att få ha kvar så mycket av originalplåten också, och att det "inte skulle skada" om sidan blev lite rakare.
Här blev jag faktiskt lite överraskad att efter nedslipning av svetsfogen på båda sidor och efter en liten runda med mothåll å hammare så blev det ganska "rakt", och att de gamla "vågorna/spänningarna" i originalplåten faktiskt rätade ut sig hyffsat. Blev bara en liten spänning kvar alldeles snett nedanför tanklocket, men det är nog bara att krypa in i lastutrymmet och "vålda" lite med plastklubban ICQ/ae eller kanske våga sig på lite värme. Vi får se hur det blir? Kanske ska lämna det som det är, då det trots allt bara är en reparation och inte nån "tokrenovering" i detta skede  ICQ/ab

Men hur som helst så är det otroooligt kul att varje gång det ska göras någe plåtjobb så lär man sig någe nytt!! Och riktigt kul att vi alla tillför idéer och äkta fakta samt höjer kunskapen hos oss alla, DET är det bästa av alltihopa.

En sak som jag reflekterat över ett antal gånger är plåtkvalitén på de nygjorda/köpta plåtarna, och då menar jag inte passform och utseende.
Autocraft´s plåt är ganska bra om man jämför med Gerson´s som är lite mer "kolig" om man får benämna det så, jag menar att "det gröna guldet" gärna smälter bort i kanterna när man pluggsvetsar, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det rätt, men om man jämför med att pluggsvetsa Autocraft mot autocraft så flyter svetsen ihop betydligt trevligare, visst får man laborera med strömstyrkan lite, men tycker inte att svetsen bränner igenom tillräckligt då.
Sen som den observante kanske noterade så benämnde jag Autocraft´s plåt som "ganska bra", och om man jämför med Svenskt stål så är skillnaden ännu mer påtaglig, Å då skojjar jag inte heller!! Säger bara det, färsk Svensk plåt är det inte många som slår  ICQ/ae

Sen att det troligen beror på skit bakom svetshandtaget/svetshjälmen kan ju inte jag rå för ju...  ICQ/af  ICQ/ad 

Men nu när både höger och vänster långsidor är "färdiga", det vill säga, att de sitter tryggt förankrade mot chassiet så känns det lite som ett delmål är nått. Det är ju klart att det finns att göra innanför med lite förstyvningsbalkar samt snygga till de inre bakre hjulhusen och så, men det får bli "sen"...nu ska jag glädja mig åt att det faktiskt går att peta på "Binzen" utan att den efterdallrar som ett asplöv i sommarbrisen  ICQ/ag

Tack för denna gång, så blire säkert någe nytt å skriva om senare.

Post's attachments

2017-09-05 22.59.34.jpg, 133.08 kb, 800 x 450
2017-09-05 22.59.34.jpg 133.08 kb, 157 downloads since 2017-09-13 

2017-09-07 23.29.10.jpg, 120.36 kb, 800 x 450
2017-09-07 23.29.10.jpg 120.36 kb, 159 downloads since 2017-09-13 

2017-09-11 00.06.34.jpg, 133.69 kb, 800 x 450
2017-09-11 00.06.34.jpg 133.69 kb, 158 downloads since 2017-09-13 

Bengt i Sala

589

Blir skit bra  ICQ/ab

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

590

Snyggt!! En skön känsla,när plåten sitter fast. ICQ/af

591

Ja,den där lossnar aldrig.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

592

Bra! Det är ju ändå inte så långt kvar till mål! Hur ser binzen ut på lite avstånd nu då? Ser det ut som en bil än?  ICQ/af

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

593

Hehe...inte så långt kvar....jorråsatt... Default/hmm

Men, det blev lite pusslande med några plåtbitar för att se hur långt ifrån sanningen allt är. Lite överraskande att bitarna var ganska nära varandra trots allt  ICQ/ab  Men de millimetrar och kanske nån centimeter som felar behöver korrigeras på ett eller annat vis.

Första steget blir att sätta fast några vantskruvar för att ha någon möjlighet att justera in fronten till dess slutgiltiga position. För det är ju så som jag tror att jag nämnde förut att när allt som håller fronten på plats original har rostat bort så får hela fronten en "flackare" och en mer "utfläkt" form som i sin tur får A-stolparna att hamna lite fel och som i sin tur gör att det blir bekymmer med doglegsen...
Som ordningen ser ut nu så kommer jag att börja med att måtta in placeringen av A-stolparna mot framgolvet för att sedan reparera dess nederdelar, efter det se till att dörrarna passar öppningen för att sedan undersöka om doglegsen passar. Och om dom gör det så.....jaja...drömma kan man ju få göra i alla fall  ICQ/ag  ICQ/ae

Hur det än är så är det myyycke som ska stämma innan första svetsen smälter tråd.

Men en riktigt trevlig översiktsbild blev det i alla fall! Nu ser den ju ut som ett hyffsat objekt huppsplupps  ICQ/ab

En liten fråga. Som ni ser så har jag ju de där svarta hjulhusen som jag köpte för ett tag sen, tycker nog att de både ser och känns lite sådääär... Är det någon av er där ute som köpt och testat Gersons hjulhus? dessa ska tydligen vara pressade i ett stycke till skillnad mot dessa svarta som är skarvade som ni ser på bilden.
Vore toppen med lite input om det.
Annars så hade jag tänkt splitta dessa och göra om skarven, synpunkter om det eller tips om hur jag gör det bäst, tack.

Post's attachments

2017-09-12 22.45.08.jpg, 122.44 kb, 800 x 450
2017-09-12 22.45.08.jpg 122.44 kb, 152 downloads since 2017-09-16 

2017-09-14 19.33.51.jpg, 147.13 kb, 800 x 450
2017-09-14 19.33.51.jpg 147.13 kb, 159 downloads since 2017-09-16 

Bengt i Sala

594

Fan va du pular på, och fasiken vad det börjar se ut som en bil igen  ICQ/ag

595

https://www.vwsplitparts.com/img/uploads/1pvvfx1476644556.jpg
https://www.vwsplitparts.com/products/v … 967-KF-170

Dom ser ju faktiskt bra ut. Kostar ju nästan 4000kr styck dock

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

596

Vart har du köpt hjulhusen?

Buy the ticket, take the ride... - HST

597

Löf skrev:

Vart har du köpt hjulhusen?

Jag köpte mina hos http://www.alanhschofield.com/ förut,

Men med tanke på prisskillnaden mot de gröna så får jag nog offra nån timme på de svarta  ICQ/ab

Bengt i Sala

598

Nu när det visade sig att pusselbitarna där fram skulle kunna passa med lite justeringar så plockade jag bort dessa.

Efter att ha justera det nedre gångjärnet på vänster framdörr så gick den att sätta dit, visade sig att den behövde ytterligare nån "liten" korrigering medelst lillsläggan  ICQ/ab

Jag visste ju innerst inne att det skulle bli lite problem med passformen på den dörren då den dels var "överviken" och med det så var den ganska krokig/bulig, samt som ni kommer ihåg, ganska rutten i bottnen  Default/hmm
Men som sagt, med några väl valda smällar med lillsläggan samt bänt gångjärnen en smula så blev det ganska bra faktiskt.
Bilden nedan på förardörren är tagen innan jag hade justerat färdigt, därav att dörrspringan mot A-stolpen är ganska stor. Men nu sitter den som en smäck som de säger på TV...

Högerdörren som inte hade blivit så misshandlad i sitt tidigare liv passade perfekt, vilket kändes förjäkla bra!  ICQ/ab

Riktigt kul och otroligt lärorikt detta!! Nu när i princip hela frontpartiet är "löst hängande" så märker man direkt hur olika delar av alltihopa reagerar vid minsta förändring...Både på gott och ont!

Exempelvis så hade jag lite bekymmer med att A-stolparna inte ville möta den främre tvärbalken i samma höjd, och att hitta orsaken till det hela är ju inte helt lätt, första tanken var att det är väl bara att trycka ner den andra stolpen, men då blev karossen "sned/vriden" vilket blir fel, men efter att justerat lite här å där tillsammans med justeringarna på dörren som nämndes tidigare så var måtten i hamn i stort sett.
Det var så pass att doglegsen nästan "snäppte" fast på plats, vilket de inte gjorde förut. vilket ånyo visar att minsta lilla förändring kan göra underverk eller bli katastrofala.

Men nu när jag vet att delarna verkar ha hittat sina positioner så ska jag ta itu med att reparera nederdelarna av A-stolparna i nästa skede.

Men det gäller att fortfarande inte svetsa fast någonting i sin slutgiltiga position innan allt stämmer, så det lär ju bli några vändor med att montera-justera-demontera-justera-montera-osv-osv.
Tur att jag har tålamod  ICQ/ae  vilket jag faktiskt hittade här i garaget efter att jag flyttade hit  ICQ/af  ICQ/ag  (sant)

Lite härlig känsla att det börjar se ut som någonting, äntligen!  ICQ/ag

Post's attachments

2017-09-14 21.46.36.jpg, 145.68 kb, 800 x 450
2017-09-14 21.46.36.jpg 145.68 kb, 160 downloads since 2017-09-18 

2017-09-14 22.36.27.jpg, 172.77 kb, 800 x 450
2017-09-14 22.36.27.jpg 172.77 kb, 156 downloads since 2017-09-18 

Bengt i Sala

599

Najs Bengt  ICQ/ad  jag är impad av ditt pusslande o fixande, blir bra det där ICQ/ag

600

Underbar inspiration ICQ/ag