Hejsan. Min laddlampa börjar lysa väldigt skarpt när jag startar bilen och har den på tomgång. Jag gasar då till bilen och den slocknar, men när den går ner i tomgång igen så börjar den lysa skarpt igen. Nu när jag kör bilen så lyser den inte förrens jag når ungefär 60 km/h, då börjar den lysa otroligt svagt, men ändå att man ser den glöda när man kör på natten. Vad kan man göra åt detta? Generatorn laddar ändå som den ska har jag märkt, men det är märkligt och otroligt jobbigt.. Snälla hjälp!
2 2017-08-31 06:26:22 Senaste redigerad av Björn J. (2017-08-31 08:24:30)
Lik- eller växelströmsgenerator?
I båda fallen, kolla först att drivremmen är ok och rätt spänd.
På likströmmarna är det vanligt att borstarna, (=kolen) är slitna, att kommutorn, alltså cylindern dessa löper emot, är smutsig. Kolens hållare kan vara för tajt så att kolen inte kan röra sig uppåt och nedåt. Och fjädrarna som skall se till att kolen trycks nedåt kan vara slappa.
Men all dessa saker kan ju förekomma då kolen är slitna och för korta.
Sedan kan man behöva göra rent mellan kontaktytorna på kommutorn.
Det är sällan man får likadana symptom på växelströmmarna men det förekommer, och där finns inte lika självklara felkällor, iofs kan man ha ett diodfel.
Likströmsgeneratorns laddningsrelä och växelströmsgeneratorns laddningsregulator kan ju också ha lämnat in en avskedsansökan...
Men jag gissar att du har en likströmsgenerator och börja då med att kolla "kolborstarna" och remmen!
Att kontrollampan även lyser på höga varv, kan bero på att remmen slirar då, eller att centrifugalkraften vid kommutorn gör att kolan flyter ovanpå denna utan att få tillräcklig kontakt.
Om kontrollampan glöder eller lyser väldigt svagt indikerar ju att du har dålig laddning, möjligen tillräcklig i förhållande till aktuell förbrukning, men på sikt kommer det att bli värre och batteriet kommer till slut inte att få den laddningen det behöver.
Gör så en kväll när det är mörkt, starta motorn, vrid ned instrumentbelysningen, sätt på den ena förbrukaren efter den andra, du kanske inte har någon elbakruta, men helljus har du (2 x 55watt) liksom bromsljus (2 x 21watt), det drar mycket ström, efter hand ser du att kontrollampan lyster allt starkare.
Om du har en växelströmsgenerator så återkommer du, så tar vi den biten då, det är litet annorlunda.
-Ja det är ju trevligt om du återkopplar i vilket fall som helst, och berättar om/hur du löste problemet.
..
Hmm..Jag har en växelström, relativt ny (inköpt förra året och har bara kört en sommar med den, alltså denna sommar). Jag har kollat kolen, men dom ser helt ok ut faktiskt. Men remmen ser lite smått slapp ut när den går på tomgång, alltså den går inte i en rak linje, utan den sladdrar så att säga. Tack som tusan för svar Björn!
4 2017-08-31 11:49:22 Senaste redigerad av Björn J. (2017-08-31 11:50:15)
Det är vanligt att remmen inte linjerar riktigt.
Om generatorns remskiva är utanför vevaxelns remskiva får du lossa litet på spännbandet som håller generatorn och med de finmekaniska urmakeriverktygen, handslägga och träklots ge generatorn ett slag med träbiten emellan, så den kommer in en bit. Ofta är det så att fläktkåpan redan innan är litet sned.
Om det är tvärtom så får man shimsa ut hela generatorn en bit, ett himla jobb.
Men det finns nu lite bredare drivremmar som är litet mer förlåtande och tar ut en del av detta bekymmer, köp en sådan.
Och spänn remmen! Du vet väl hur man gör?
Linjerad är den, men det är att den är för slapp. Det är bara att ta väck saken där remmen sitter mellan, ta bort shims där ifrån och sätta ihop igen? Eller finns det andra knep?
6 2017-09-01 09:33:13 Senaste redigerad av Björn J. (2017-09-01 10:20:39)
Nej, inga andra trix.
Generatorns remskiva är inte bara delad i två halvor, den har en konisk profil inuti också.
Du ändrar innerdiametern genom att shimsa den ytre halvan utåt eller inåt, utåt med fler schims mellan halvorna minskar du diametern, remmen blir slappare, med färre shims trycker du i hop remskivans halvor och diametern ökar, man spänner remmen.
Överblivna shimsbrickor "förvaras" mellan muttern och yttre remskivehalvan.
En stor gammal sliten skruvmejsel sticks in i ett uttag i inre remskvehalvans periferi, och spärrar den så att du kan dra loss/dra fast muttern med hylsnyckel. Se bara till att du inte sticker in mejseln för långt så att generatorns lindningar skadas.
Egentligen en ganska smart lösning på att ändra diametern och spänna remmen, jämför utväxlingen på en cykel med utanpåliggande växlar och DAF´s varioamtic!
Samma princip, om än i annat utförande.
Generatorns drivrem skall vara mer spänd än vad som anges i reparatioshandboken, med stor kraft skall du med din tumme kunna trycka in remmen 5-10 mm.
Det kan vara bra att tvätta såväl generatorns remskiva som vevaxelns skiva i något avfettningsmedel, med åren samlas en oljefilm på dessa som minskar friktionen.
Traditionellt thinner funkar bra, men kan lösa färgen.
Bromsskivespray som innehåller isoporopanolalkohol kanske är bättre iallafall för miljön och dina hjärnceller.
Sedan finns det remskiveklister... jäkligt klibbigt, kan vara bra att ha där det är svårt att nå och komma åt remskivor och drivremmar, men det är det ju knappast på våra gamla Volkwagnar.
..
Tusen tack återigen Björn för svar! Ska göra detta imorgon
! Återkommer med svar!
8 2017-09-02 12:26:03 Senaste redigerad av kyyymm (2017-09-02 14:23:39)
Sådär, nu har jag spännt remmen, och nu lyser inte laddlampan alls!? Inte ens på tändningsläge..vad kan felet vara nu? Mätte på generatorn och fick ut 12,32 volt. Körde 3 mil och åkte hem, mätte på batteriet, 12,20 volt..blir knasig på detta!
Edit: Nu såg jag att den gröna kablen som går till lampan ger ut ungefär 12volt när bilen är på tändning..ska den göra det? Det är ju anledning att lampan ej lyser på tändningsläge..hmmmm
Edit: tog bort generatorn. Ska testa att byta laddrelät som sitter innuti. Går det att testa generatorn utanför bilen på något sätt?
Generatorlampan SKA matas med 12V från båda hållen då den är släkt. Iom att den matas med 12V från tändningslåset när du vrider på tändningen, så lyser lampan innan motorn startas då den jordar mot generatorn. När generatorn börjat ladda, genererar den gröna kabeln 12V även den och lampan slocknar.
Dina spänningsvärden tyder på dålig/obefintlig laddning och det verkar snarast som du kört på batteriets kraft då spänningen sjunkit motsvarande. Ett batteri under laddning bör ligga över 13V.
dålig jord i laddningslampan...den skall lysa för att ge ström till generatorn så den
börjar ladda sen då den laddar släcks lampan.
Hur många gånger skall jag behöva förklara detta!?
Laddningslampan, blinkerslampan och oljetryckslampan har INGEN "jord" i ordets rätta bemärkelse, föresten heter det numera "chassijord" eller minus. "Jord" har man i krukor och planteringar, förekommer även på kyrkogårdar, "... av jord är du kommen..."
Nåväl, dessa tre kontrollampor är alla anslutna med en svart (!) pluskabel från tändningslåset, och dessutom i de tre kontrollampornas hölje, där man annars anlsuter minus, men inte här!
Här finns alltså en gemensam plusanslutning till att tre lamporna från en svart kabel!
Laddningskontrollampans "lödtennsplupp" i botten är ansluten med en flatstiftshane vidare till D+ mellan generator och regulator, eller på 61 på likströmsgeneratorns laddningsrelä. I princip når denna anslutning chassijord då generatorn inte laddar, när den laddar blir D+ liksom 61 positiva och som kee skriver får då lampan positiv spänning från två håll och slocknar.
Strömmen genom lampans glödtråd når chassijord via en fältspole i generatorn, och tå tänds lampan, ingen laddning, när det uppstår en ström i denna fältspole blir ju då D+/61 positiv lampan slocknar.
Blinkersens, körkiktningsvisarens kontollampa får chassijord via de två glödtrådar i de lamporna som skall blinka, när de är släckta i den släckta fasen av blinkandet.
Oljetryckslampan får chassijord i motorblocket då oljetrycket är för lågt.
Dessa saker är viktiga att känna till då man skall diskutera detta tre kontrollampor, eller varför det inte blir någon laddning.
Laddningskontrollampan måste alltså vara hel och ha en bra anslutning för att växelströmsgeneratorn skall kunna ladda! (Liknande med likströmsgeneratorn).
Och om det skall vara riktigt riktigt, skall laddningskontrollampan vara på 4watt, de andra på 2watt, men det är svårare att då tag på 4watts kontrollampor.
..
