1

Hej!

Jag har en Vw1303s -73 som inte vill ge ifrån sig någon gnista!

Jag har provat tändspolen löst (ur bilen), mot batteri, och den funkar (stift gnistrar)!

Stift samt tändkablar fungerar!

Frågor:

1. Är + korrekt, då batteriet är på 12V, men endast ca: 10V kommer till tändspolen?
Det finns ingen + när tändningen är påslagen, endast när du vrider nyckeln och startmotorn jobbar, ges 10V!

Fick fram detta resultat, när multimetern var ansluten på tändspolens + och - mättes mot "motorblock"!

2. Om frågan ovan stämmer (alltså 10V när nyckeln vrids om), då är det väl bara att fortsätta med "jord"-sidan!

Har bytt:

* Tändstift
* Fördelarlock
* Rotor
* Kondensator
* Brytarspetsar

3. Med "jord"-sidan, menar jag att kontrollera att brytarspetsarna är korrekt inställde och givetvis att de bryter som de ska!

Några trevliga råd om punkter att mäta med multimetern skulle uppskattas! ICQ/ab

2

Tändningslåsets bottenplatta är slut!
Pröva att ta loss pluskabeln på låset och lägg den till inkommande plus på låset, och starta sen.
Inget ovanligt fel på gamla tändningslås.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Stort tack för svar!

Med ett korrekt (läs helt tändlås), vad får jag då för "siffror"??????

12V konstant, när tändning är på (alltså inte endast i själva startläget........)????

/ Mattias

4

Precis!

5 Senaste redigerad av Björn J. (2017-08-31 06:56:24)

Svart kabel från tändningslåsets anslutning 15 och bakåt är plus!
Många lurar sig på att svarta kablar är minus, men inte i VW-Bosch elsystem från denna tiden, då är svart oftast plus! (brun är minus).
Den svarta kabeln, 15, går till plus, 1, eller 15 på tändspolen, märkningen kan se olika ut. Den andra anslutningen på tändspolen skall INTE kopplas till minus, chassijord!!!
Den skall kopplas till den gröna kabeln som går till kondensatorn och brytarspetsarna! Ingenting annat skall kopplas till den sidan av tändspolen!

Den svarta kabeln, 15, känner man lätt igen, då den förgrenar sig till förgasarens shuntventil och till den elektriska automatchoken.
Även matningen till backlyktorna kan vara ansluten här, en (svart?) kabel med en hängsäkring som går till back-kontakten i växellådan.

-Jo på senare bilar, efter 1973, kan det förekomma en vit/grön kabel tillsammans med den gröna från brytarspetsarna på tändspolens minussida, den kan man klippa bort, den går till det där diagnosuttaget som idag mest sitter i vägen. Det där diagnosuttaget har ett eget elsystem med rätt så klena kablar, 0,7mmm2 oftast tvåfärgade kablar.

Om du bara har spänning på omkring 12 volt när du vrider nyckeln till startläget har du anslutit "15 kabeln" till anslutning 50 på tändningslåset, 50 är utgången för manöverspänning till solenoiden på startmotorn.
Litet olyckligt om tändspolen bara för spänning när startmotorn går....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Tjjooooohooooooooooooo!!!

Nu går hon igen (efter 12 års dvala.......)!

Stort tack för all hjälp!

Tog 12V direkt från batteriet! Tänkte kolla på tändningslåset senare, ville få igång först..........

Efter bilen startat, hände något, för när jag anslöt kablar (utan den "extra" från batteriet), så fick jag 12V direkt när tändningen slås på (och då menar jag inte endast i startläget)!

Ha en en riktig bra helg!!! ICQ/ab

/ Mattias

7

Kul
Se till att ha med dig extra kabeln, för tändlåset har nog sett sina bästa dagar.

"ljushuvud"

8

Inte möjligt.........

.......att tändningslåset strular igen!!!! ICQ/ad

Men, jag tar med kabeln och hoppas att den aldrig behövs mer!!! ICQ/ad

Återigen: Ha En Bra Helg!!!

/ Mattias