1

Hej! Står i begrepp att byta låda pga kass backväxel . Har en extra låda som följde med bilen, enligt uppgift "OK".

Men kan jag på något sätt utföra test för att se att den med största sannolikhet är ok? Lite trist att byta och sen inse att den också är dålig.
Förstår att jag inte kan köra den med belastning (har ordinärt garage med ordinära resurser... ) men att bara byta utan något test känns också lite väl riskabelt.

Lådan var torr och fin när jag fick hem den. Efter några veckor var jag kanske dum nog att vilja spara plats, så jag ställde den på högkant ( stora kåpan nedåt). Efter någon dag såg jag att det läckt ut lite olja från övre delen, men det hade slutat av sig själv. Kanske kom en deciliter eller så. Var detta ovanligt dumt gjort eller ingen fara?

Tack på förhand från en rookie med hela 1.5 månader med bubbla  ICQ/ab

2

Du kan starta med att kolla hur mycket olja det är i den
Skall vara 3.5 l om den är tom från olja (skall vara 80-90 GL 4)
Att det läcker vid pack boxen är inte så farligt ( skall inte vara så mycket olja så det går upp dit i lådan)
Hur man fyller på olja i lådan Det sitter en plug på sidan som har en insex som är 17 mm  Där kollar man nivån också det skall vara till kanten av hålet
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Oljan som har läckt ut har kommit ut genom avluftningshålet (c:a 5 mm), som sitter i överkant på noskonen. När du ställde vxl. på högkant hann inte oljan rinna in i växellådshuset, genom förbindningshålet och lagren, utan "ran över" ut genom avluftningshålet.
Typ 1 får du inte i mer än 2,5 lit olja i (möjligtvis några deciliter till i en pendel-/svingvxl.)
Typ 2: 3,5 lit.
Skall du testa vxl. innan du monterar den får du bygga dig en testbänk där du kan belasta lådan.
Alternativet är att montera "grisen i säcken", som var "ok när den togs ur", och hoppas på att inte behöva skaffa "en ny gris".
Annars finns det renoverade vxl. på hyllan.
Mats
0705-69 33 43

Post's attachments

Foto-0106 - 25.JPG, 86.26 kb, 640 x 480
Foto-0106 - 25.JPG 86.26 kb, 133 downloads since 2017-08-29 

4

Tack båda för era svar.  Kanon, då var oljan inget att bekymra sig för. Återstår att se om det är en gris i säcken eller något ädlare, förstår att prov med belastning är uteslutet hemma hos mig. Är det någon vits i att försöka peta i växlar och trixa? Det blir ju utan belastning så kanske inte ger något.......grymt bra forum i alla fall!

5

Nej, "det ger inte ett smack.........   "
Om skiftgafflar, lager eller t.ex.: synk.ringar är förbrukade/spräckta/krokiga, märker du inte förrän du lägger på last.
För att inte tala om  lagerförspänning, i en vxl. som är byggd i ett materiel som befinner sig strax ovanför Zink i galvaniska spänningskedjan, nej finns inte.... .
Jag har ännu inte tagit isär en VW-/Porsche-vxl. och kunnat säga: "Onödigt jobb, bara att sätta ihop igen".
Förspänningar existerar bara inte i dessa sammanhang, och då pratar jag inte om hundradelar av mm, utan multiplar av 10-delar.
VW hade tanken att en folkvagn skulle klara 10.000 mil/10 år, i bästa fall.
Det är över 40 år sen sista Typ 1:an togs in till Sverige............