1

Min kära VW T25 Ronnie 1985 1,9l bensin 90hk har gett upp.

Bilen har kokat vid flertal tillfällen. Jag tror det är konstaterat att toppblockspackningen/arna och gått på bussen ICQ/ac

- Är det någon ide att byta packningarna eller ska man satsa på en ny motor, då mer kan vara skadat i den?

- Jag har förståt att det är näst intill omöjligt att hitta en bättre begagnad/ny motor till dessa, eller vet någon var det finns till salu?

- Om inte, finns det möjlighet att byta till någon annan motor från en annan bil istället?

Enormt tacksam för alla svar som kan hjälpa mig här!

2

Jag har en motor vet dock inte om det e just en 90hk kan kolla upp det å återkomma

3

Finns renoverade motorer, Danskarna gillar stoppa in bensin rad fyror från golfar, annars kan man diesel konvertera eller stoppa i en Volvo spis.

En Subaru motorn är annars trevligt.

Möjligheterna är enorma beror på hur mycket du kan skruva annars så är en renovering av topparna enklast du behöver inte ens lyfta ur motorn.

Tro gör man lämpligast i kyrkan annars kolla upp varför den vill koka det kan vara termostat dålig vattenpump etc och även om det är enkelt byta toppar så kan det kännas onödigt då en vattenpump går snabbare att byta.

4

Tack för svar,

Dominique - Har bytt termostathus och en del slangar samt testa att ta ut termostaten. Jag har även kollat vattenpumpen. Vattnet verkar gå runt och rören blir varma åt båda håll. Vad kan det mer bero på?

Du menar att man inte behöver lyfta ur motorn för att byta toppblocks packinigarna?

Stort tack för hjälpen.

5

Hej!

Är det första gången du byter toppar på dessa bilarna rekommenderar jag inte att byta topparna med motorn i bilen.
Det är mindre två timmars jobb att lyfta ut motorn, sen är det trevligare att mecka och slutresultat blir troligen bättre.
Topparna är ofta (alltid) sönderärgade i packningsytorna som är orsaken till att den kokar, går ofta att laga genom blästra rent ytorna och laga med kemisk metall.
Är topparna för dåliga få man köpa nya eller om man har tur, hitta begagnade.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.