1

Hände en grej på ett ställe på väg till jobbet.
Har inte delat blocket än men topparna har klarat sig och kolvarna är hela, sett från utsidan. Finns det nån risk att veven klarat sig vid ett totalstopp?
Lutar åt att köpa ett nytt block, nån som vet hur autolinea supercase är?
Vad för stakar kör ni på? Det är ingen supertrimmad motor i en buss.

Tack

2

Jag har byggt min 2007cc på ett sånt block. Har inte hittat några fel alls på mitt exemplar.
Har Scat I-stakar i min motor, helt perfekt vikt rakt ur kartongen.

3

Det låter ju jättebra det. Hade du mätt upp lagerlägena innan?

4

Bubbalobill skrev:

Hände en grej på ett ställe på väg till jobbet.
Har inte delat blocket än men topparna har klarat sig och kolvarna är hela, sett från utsidan. Finns det nån risk att veven klarat sig vid ett totalstopp?
Lutar åt att köpa ett nytt block, nån som vet hur autolinea supercase är?
Vad för stakar kör ni på? Det är ingen supertrimmad motor i en buss.

Tack

Skulle tro veven är skadad  om det det blir total stopp i maskin
Varför inte använda ett STD block som är arborrat ???  Folk räjasar med sådana även om det är 250 + hk
Det är inte blockets fel att det går i sönder
En std vevstake är mycket starkare än många tror ( rally killana måste använda sådana )
Då skall den vara i nyskick ( renoverad)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jo jag har tänkt på borrat men det verkar svårt att få tag i nån som kan borra till vettigt pris.

6

Jag har afton isär motorn nu och allt är trasigt. En kolv med cylinder, kammen, en lyftare, veven, stake och blocket.
Rätt typiskt mig att allt går ICQ/ab

7

Bubbalobill skrev:

Jo jag har tänkt på borrat men det verkar svårt att få tag i nån som kan borra till vettigt pris.

Jag kan borra åt dej om du skickar blocket.

8

Fan vad fint Stickan, jag ska leta reda på ett i gömmorna och så skickar jag det. Det var fint det här som gick sönder som du gjorde och jag köpte av dig, sist jag hade ras.

9

Bubbalobill skrev:

Jag har afton isär motorn nu och allt är trasigt. En kolv med cylinder, kammen, en lyftare, veven, stake och blocket.
Rätt typiskt mig att allt går ICQ/ab

Tråkigt men det brukar tyvärr vara så när det stannar hårt
Om du inte har block så finns det på hyllan som är ny borrade
jag gör sådant oxså
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av Bubbalobill (2017-08-26 17:27:40)

Jo jag antar att det är lätt hänt när det väl händer, hade bara hoppats på turen i det fallet men icke denna gång...

När jag väl är inne på att köpa nytt igen, vad för slag ska man satsa på egentligen? När allt är nytt så kan man ju passa på att välja lite mera innan köp. Oavsett så har jag inte tagit upp hålen för cylindrarna än men topparna är upptagna för 92mm. Jag såg att det finns några olika slag kring 78, varför det? Typ 78 78,4 och 78,8...

11

Nära på att trycka på köpknappen på en 82mm vev med standardlängd på h-stakarna och nya 92x82 tjockväggiga, en ny w100 med engle lyftare av standardmodell. Ca 13500 bananer för kalaset, plus för att borra blocket såklart.
Till det så återanvänder jag mina 39x35 toppar, idf36:or och 1 3/8 ormbo.
Tankar om inköpslistan?

12

Bubbalobill skrev:

Nära på att trycka på köpknappen på en 82mm vev med standardlängd på h-stakarna och nya 92x82 tjockväggiga, en ny w100 med engle lyftare av standardmodell. Ca 13500 bananer för kalaset, plus för att borra blocket såklart.
Till det så återanvänder jag mina 39x35 toppar, idf36:or och 1 3/8 ormbo.
Tankar om inköpslistan?

Det var bra att du inte byter till större ventiler för då kommer du få vrid
Det lät billig 13500
Vaför w100   om du skall ha vrid i.maskin  STD kamaxelen är under skattad  om man vill ha en motor som är snäll på låga varv

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Jag tyckte om den i den andra motorn, så jag tänkte att den säkert sitter bra i nya också. Jag har 1,25 vippor också glömde jag bort.

14

Det blev lite annorlunda mot vad jag tänkt. Jag har mailat fram och tillbaks med John på aircooled.net och han föreslog web 218 istället för w100 och I-stakar, så det blev det. Beställt och klart. Nu finns allt utom blocket och ramlager så nu blir det till upptäcktsfärd i gömmorna och förhoppningsvis hitta ett block i bra skick.