1

Har problem med ljuset, rör ratten fram och tillbaka då blinkar helljuset ingen tändning på men detta händer även när jag kör med halvljus på, sen var det blinkers vänster snabbt höger normal takt ?

Sjömarken

2 Senaste redigerad av Björn J. (2017-08-24 07:17:43)

Börjar med blinkersen:
När det blinkar snabbt är en lampa trasig eller har dålig kontakt.
Gå runt bilen med blinkersen på och kolla om det blinkar överallt, troligtvis har du en trasig lampa på vänster sida. Eller så har du en glappkontakt. Vanligast är ett minusanslutningen, chassijord, brun kabel, är dålig.
Rost i anslutningen, i själva lamphållaren, eller helt enkelt dålig chassijord mellan skärmen och övriga karossen. En extra minuskabel kan göra underverk.

Det traditionella blinkreläerna är serierelän, alltså de är beroende på att belastningen är rätt för att de skall blinka i rätt frekvens, ungefär en blinkcykel per sekund, en halv sekund tänt, en halv sekund släckt osv.
För tolv volt är det 2x 21 W (per sida) som gäller, för sex volt 2x 18 W. Om belastningen blir för liten ökar blinkfrekvensen, blir den för stor minskar frekvensen.
Moderna blinkrelän avsedda för LED-lampor eller en mix av glöd- och LED-lampor har en elektronisk styrning av blinkfrekvensen och blinkar alltid i rätt takt.

Men du, kolla blinklampornas minusanslutningar! jag vågar nog satsa en femma på att du har jordproblem, om nu lamporna är hela.

Man manövrerar hel-/halvljusrelät (och tutan) med en minuspuls, alltså när du drar i spaken kopplar du ihop relät med chassijord.
Det kan vara så att någonting i rattnavet "tjuvjordar" den anslutningen i blink- och hel-/halvljusspaken. Rätt vanligt om man bytt till en sportratt. Själv har jag "automatisk tuta vid högersväng" rätt så opraktiskt...
Litet svårt att kolla upp, men man kan ibland se små brännmärken där denna tjuvjordning skett. Jag har offrat många fina meter med dyrbar eltape på olika ställen i rattnavet och rattstångshuvudet. Sena 1303 hade rattstångshuvud av plast, där uppstod inte detta problem, alla tidigare modeller hade rattstångshuvud av aluminiumlegering som då leder elektrisk ström jättebra.

Å andra sidan åldras plasten i de senare modellerna, man tycker ju att kvalitén kunde vara bättre, att plasten inte behöver torka ut och spricka i endast 42 år gamla bilar, undrar om VAG tar emot reklamationer på en 1303S från 1975?
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Hur gick det sedan?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Hej! Har haft fullt upp men bättre sent än aldrig. Problemen lösta, bilens ägare hade satt en 10w vä fram, ljusproblemet satt i  rattnavet, smuts och annat gjorde att kontaktytorna låg för tajt mot varann. Du ska ha tack för tipsen Björn.

Sjömarken

5

oscarino skrev:

Hej! Har haft fullt upp men bättre sent än aldrig. Problemen lösta, bilens ägare hade satt en 10w vä fram, ljusproblemet satt i  rattnavet, smuts och annat gjorde att kontaktytorna låg för tajt mot varann. Du ska ha tack för tipsen Björn.

Ingen orsak, som jag skrev är detta vanliga problem.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."