1 Senaste redigerad av Nikke911 (2017-09-03 14:44:48)

Tja,efter sju sorger och åtta bedrövelser fick vi ihop bilen någotsånär samma dag som jag bokat båten från Åbo till Stockholm. Med vi pratar jag om ett gäng duktiga och hjälpsamma killar som gjorde denna resa möjlig. Tack till Jesse,Rauk,Sampo,Kaas,Junnu,Kim,Johan och Steffi för all hjälp. O ett stort tack även till min tjej Diana för allt tålamod och service.
Hade alltså en hektisk torsdag förmiddag då jag skulle resa(3.8.),men kom iväg till slut bara för att märka att femman inte gick att få i. Fattade genast vad problemet var men i Finland behövs ingen femte växel med våra begränsningar. Så jag tuffade ner till Åbo på fyra växlar och mötte upp med mina gamla VW garagekompisar i hamnen. De var på väg till BRC.

Post's attachments

Obligatorisk bild vid Åbo slott.jpg, 277.72 kb, 1632 x 1224
Obligatorisk bild vid Åbo slott.jpg 277.72 kb, 285 downloads since 2017-08-18 

Tankning i Vasa.jpg, 207.06 kb, 1632 x 1224
Tankning i Vasa.jpg 207.06 kb, 283 downloads since 2017-08-18 

Uppslutning i Åbo hamn.jpg, 281.8 kb, 1632 x 1224
Uppslutning i Åbo hamn.jpg 281.8 kb, 252 downloads since 2017-08-18 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

2

Justerade vxl-länkaget lite i hamnen och hittade femmans växel. Fredag morgon 06.10. körde jag av färjan i ett gråmulet Stockholm. Greger,vars 68:a 911 jag plockat lite med förra vintern mötte upp och vi åkte till Mornington hotell på en rejäl frukost i hans 911:a. Efter diverse provkörning av elvan åkte vi tillbaka till Värtan där Leichtbau stod.Sen körde vi genom ett morgonsömnigt Stockholm till Centralen där Stefan skulle möta upp. Kändes sådär lagom lagligt igen att köra igenom innerstan med öppna megafoner..
Stefans tåg från Sundsvall anlände och vi tog farväl av Greger och Stockholm och styrde kosan söderut-Köpenhamn var nästa mål,som nån viss Per Gessle sjöng..

Post's attachments

Greger,Leichtbau och 911-68.jpg, 382.75 kb, 1632 x 1224
Greger,Leichtbau och 911-68.jpg 382.75 kb, 284 downloads since 2017-08-19 

Stockholms Central.jpg, 119.85 kb, 600 x 800
Stockholms Central.jpg 119.85 kb, 279 downloads since 2017-08-19 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

3 Senaste redigerad av Nikke911 (2017-08-20 09:38:52)

Vi hann väl köra några hundra meter innan vi märkte att höger framhjul skrapade i innerskärmen.De nya bredare framdäcken+ en person till med packning gjorde att hjulet tog i bockningen vid dogleggen. Körde in på en gård med nån slags verkstad där vi fick låna en halldomkraft. tänkte justera upp framvagnen ett snäpp men upptäckte att den redan var fullt upplyft!!Varför det tog i på enbart höger sida berodde på en tunn 3mm spacer som jag var tvungen att sätta dit pga att fälgen tog i bromsoket. Bromsoket var lite olika shimsat på den sidan jämfört med vänster sida vilket senare rättats till.
Det blev att packa om grejorna vi hade bak i bilen för att få en vettigare viktfördelning och det hjälpte faktiskt,så sen var det bara att fortsätta resan genom ett regnigt sydsverige.Och utan torkare naturligtvis..

Post's attachments

Mecka i Sthlm.jpg, 88.5 kb, 800 x 600
Mecka i Sthlm.jpg 88.5 kb, 280 downloads since 2017-08-20 

Regn genom Sverige.jpg, 119.05 kb, 800 x 600
Regn genom Sverige.jpg 119.05 kb, 271 downloads since 2017-08-20 

4 Senaste redigerad av Nikke911 (2017-08-20 09:53:02)

En sak vi genast märkte var hur mycket vårens ombyggnation hade förändrat bilen. G50 lådan har längre utväxling så hastigheten vid 3000rpm som förr var 100km/h var nu 120km/h istället. De bredare framdäcken och 26mm krängningshämmaren bak gjorde bilen otroligt stabil. En minutiös inställning av bakvagnen och hjulvinklar som jag gjorde tillsammans med Johan Westergård med Wasa GT3 Racings "Smartstrings" innan vi åkte gjorde säkert oxå sitt. Sällan man kan släppa ratten helt i en gammal buss i 150km/h och bilen går som på räls.Sidovind gillar den dock inte alls..
Leichtbau förbrukar dessutom 0.2-0.3 liter milen mindre än ifjol vilket ju inte gör saken sämre. Vid en konstant hastighet på runt 130-150km/h tog den nu 1,45-1,5 liter milen,mycket mindre vid lägre hastighet och mycket mer på Nordslingan.. ICQ/ag

5

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Efter en snabbvisit på A6 i Jönköping(Systembolaget..) rullade vi vidare mot Malmö och Öresundsbron till Köpenhamn där vi hade planerat stanna en natt.En häftig sidvind gjorde färden över bron ganska intressant..Väl i Köpenhamn styrde vi mot Nyhavn. Intressant att köra på dessa små gator en fredags eftermiddag med en gammal buss som låter som åskan..precis alla märkte oss. Hittade en trevlig bakgård bara ett kvarter från alla krogar där vi slog läger. Tyckte att vi suttit i bilen alldeles för lite så vi satt där en stund till och drack några halvkalla öl innan vi gick ner till hamnen för lite mat och vin.Måste lägga upp en bild på käket så det inte bara blir bilder på bilen..Efter många krogar och öl blev det första natten i Leichtbau på denna resa. God natt Copenhagen.

Post's attachments

Camping i Nyhavn.jpg, 316.89 kb, 1632 x 1224
Camping i Nyhavn.jpg 316.89 kb, 276 downloads since 2017-08-21 

Första natten i Leichtbau.jpg, 41.05 kb, 640 x 480
Första natten i Leichtbau.jpg 41.05 kb, 276 downloads since 2017-08-21 

Måste bilden på bron.jpg, 59.52 kb, 800 x 600
Måste bilden på bron.jpg 59.52 kb, 262 downloads since 2017-08-21 

Nyhavn Copenhagen.jpg, 97.8 kb, 800 x 600
Nyhavn Copenhagen.jpg 97.8 kb, 281 downloads since 2017-08-21 

Nyhavn middag.jpg, 113.5 kb, 800 x 600
Nyhavn middag.jpg 113.5 kb, 265 downloads since 2017-08-21 

7

Kul läsning ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

8

Nikke911 skrev:

så hastigheten vid 3000rpm som förr var 100km/h var nu 120km/h istället. ICQ/ag

I vanliga fall byter man låda & sänker varvtal ett...
På Porsche bussen ( som mina grabbar säger efter ert besök ) så byter man utväxling håller samma varv å får högre fart !  Default/lol
Skitkul att ni är på rull igen å delar med er...

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

9

väntar spänt på fortsättningen ICQ/ab

(o\ ! /o)

10

Lördag morgon (förmiddag..) i Köpenhamn. Vi klev upp sent och gick till hamnen igen på en trevlig frukost.Sen packade vi oss in i bilen igen och körde den lilla biten ner till Rödby och färjan över till Puttgarden. Var tvungna att ta ett varv på Bordershoppen,bara för att veta om det löns att handla nåt överhuvudtaget längre ner i Tyskland-det gjorde det inte..Köpte på oss lite roligt att dricka och fortsatte sen färden ner genom Europa. Blir inte så långa knyck med en tank på 42-43 liter och vi tankade faktiskt 41 liter högoktan vid första tankstället ner..och då var även extradunken förbrukad.. En otrolig tur som kom att följa oss hela resan visade det sig. Hann bara köra en bit när ett rådjur hoppade ut på vägkanten 15 meter framför bilen. Inte mycket man hinner göra i 120km/h men turen var framme igen-rådjuret blev antagligen skrämt av vrålet från Leichtbau och hoppade tillbaka samma väg som det kom.."Loud pipes saves lives"..
Sen nötte vi bara ner genom Tyskland utan några fler incidenter och var framme hos syrran i Dûmpelfeld kl. 22 på kvällen. Därifrån är det bara 8 km till Adenau där vi bodde. När jag stannat bilen på gården kom jag åt växelspaken som var helt slapp i sidled-växelwiren hade gått av!! Snacka om tur,hade detta hänt under resan hade vi blivit stående. Blev att lämna Leichtbau där och låna syrrans BMW den sista biten. Tog ju bort lite av triumfen att ha kört 200 mil men sånt händer.
Efter en välbehövlig sömn och förträfflig frukost hos Schillingers bageri åkte vi tillbaka till syrran för att se vad som kunde göras. Det var änden vid växellådan som brustit pga sidokrafterna men vi fick det fixat med lite nya gängor och justering av vxl-wiren.

Post's attachments

Fixa vxl-wire.jpg, 106.13 kb, 800 x 600
Fixa vxl-wire.jpg 106.13 kb, 271 downloads since 2017-08-22 

11

Det var nån 4 timmars VLN-tävling på GP-slingan på söndag så vi åkte upp för att kolla om det var nån action på Nordslingan. Körde till Brünnchen där hela stora parkeringen var knökfull. Hundratals människor satt där i solen med kylväskor och bara kollade på Touristenfahrten. Vi stod där en stund men bestämde att vi lika gärna kunde prova på ett varv. med fjärilar i magen körde vi tillbaka till insläppet vi långrakan. Ifjol blev vi inte insläppta utan insatsdämparna i megafonerna men tänkte göra ett försök utan nu i alla fall. Men vilken uppståndelse det blev när vi dök upp!! Alla skulle se och höra bilen. Vi köpte ett tiovarvskort och ställde oss modigt i kön för insläpp-och in slapp vi! Jag körde och Stefan satt bredvid och berättade ungefär hur banan gick. Tyvärr skrapade framdäcken ganska kraftigt i doglegen med oss båda i bilen så blev att köra lite lugnt men kanske lika så bra det..Leichtbau fungerade ljusår bättre än ifjol och man fick genast ett helt annat förtroende för bilen. All understyrning är borta och bilen känns härligt neutral även i tvära kurvor. Den längre lådan gjorde att man aldrig behövde växla upp i femman. Men bussen gör precis 200km/h vid 6000 rpm på fyran och vi varvar över 6500rpm,så det räcker långt.
Efter det första varvet bestämde vi oss för att köra varsitt varv till ensamma i bilen. Jag åkte ut först nu när man lite börjar komma ihåg hur banan går. Det var mycket trafik men nu var det helt andra takter än ifjol. Ruskigt vad bussen går. Nu när man dessutom vågar lita på att den verkligen svänger vågar man ju köra förbi lite varsomhelst oxå.Kunde lätt köra om i ytterkurva i 150-160km/h,vilket ju är väldigt trevligt. Mycket utkörningar gjorde dock att det var gulflagg med jämna mellanrum men däremellan fick bussen verkligen leverera. Ligger konstant på 4000-6500 varv på fyran och femman och behöver bara växla ner till tvåan på två ställen på de 20,8 kilometrarna som heter Nürburgring.
Efter mitt varv steg jag ut helt genomsvettig med adrenalinet pumpande ut i fingerspetsarna..och sen kom folkmassorna rusande! Det var närinpå kaos runt bilen emellanåt.Tusen frågor och bilder.
Stefan hoppade i och lämnade kaoset åt mig. Han körde ett snabbt varv trots två gulflaggor.När han kom tillbaka tyckte vi att vi var värda eftersnack och ett gäng kalla Kölsch nere hos Aviano i Adenau.Parkerade Leichtbau bakom några mindre intressanta italienska vagnar.. ICQ/ag

Post's attachments

Adenau i gott sällskap.jpg, 115.08 kb, 800 x 600
Adenau i gott sällskap.jpg 115.08 kb, 280 downloads since 2017-08-28 

Leichtbau i Brünnchen.jpg, 130.55 kb, 800 x 600
Leichtbau i Brünnchen.jpg 130.55 kb, 267 downloads since 2017-08-28 

12

Default/lol vilket äventyr! Default/lol

13

Fränt!

14

Alltid lika kul att läsa  ICQ/ab

15

Som sagt kaos... Jag lämnar det till Nicke, och kliver in i Leichtbau och spänner fast mig i 4-punkts bältet. Vilopuls på typ 150... Börjar med ett lite lugnare varv. Gulflagg osv.. Men satan va kul det är Default/smile  https://youtu.be/3cZHcObWotU

16

Snubben i den vita Porschens ego måste fått sig en törn  ICQ/ae

17

Var nog närmast ens egen förmåga som fick sig en törn..Man vågade inte riktigt lita på att en buss kan bete sig så otroligt fint på bana. O största problemet är ju att komma ihåg vart vägen tar vägen..20.8 km och 73 kurvor varav en stor del är helt blinda. men övning ger färdighet ska ni få erfara.. ICQ/ab

18

Måndag morgon 7.8. åkte vi ner till syrran för lite justering av framdämparna. Som vi misstänkte var de röda Koni dämparna i sitt lösaste läge så vi skruvade upp dem ett varv(max 2,5 varv) och planerade för bättre åkning samma eftermiddag."Våga mera" var temat för hittils skrattade ju bara Leichtbau åt oss.

19 Senaste redigerad av easos (2017-09-02 18:57:53)

Kul med lite uppståndelse !  ICQ/af  Som skrivet förut...... riktigt kul läsning ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

20

Riktigt ballt att köra så fort med en buss ICQ/af
Jag antar att ni inte vill ha sidvind ICQ/ad
Är det något med lätthål som dinglar framför kameran i bland?

Bubbla -62

21

GB63VW62 skrev:

Leichtbaugranen.. ICQ/ab

22

Nikke911 skrev:
GB63VW62 skrev:

Leichtbaugranen.. ICQ/ab

Så klart! ICQ/ag

Bubbla -62

23

Nikke911 skrev:

Det var nån 4 timmars VLN-tävling på GP-slingan ... några mindre intressanta italienska vagnar.. ICQ/ag

Så otroligt häftigt! Tack för att du delar!

24

Sen eftermiddag åker vi de 5 km upp till insläppet och där är det lika fullt som vanligt.Alla parkeringar och fält runt omkring är fyllda med all sorters bilar från alla länder.Man kan bara fundera hur mycket pengar de tar in per kväll när ett varv kostar 25€..
Vi styr raka spåret in på området som kräver ringenkort och parkerar. Fullt med folk som kommer springande och har tusen frågor direkt.
Nu har vi tagit med oss hjälmarna för nu ska det köras på riktigt!
Kliver in i bilen först och ser en 8mm mutter och bricka på golvet..kan inte komma på var den kan ha kommit från..
På med hjälmen och våra två kameror(en inne i bilen och den andra fäst på karossidan precis framför bakhjulet som filmar bakåt) och ner till insläpp. Där blir det stopp..förbjudet att ha kameror utanför bilen.
Det borde man ju fatta själv-skulle kameran lossna och hamna under däcket på en motorcyklist kan det sluta riktigt illa.
Hursomhelst-hoppar ut och river bort den andra kameran och sen ut på mitt andra tredje varv.
Känns genast tryggare då man kommer ihåg ens lite hur banan går,men däremot är det väldigt mycket trafik på banan. Får upp rytmen ganska bra och det börjar kännas riktigt kul. Börjar få till apex någotsånär och lyckas hålla lite bättre fart genom kurvorna. Bilen känns underbart stabil och potent,bromsarna är helt suveräna och motorn trycker på ordentligt även i de långa uppförsbackarna mot Hohe Acht. Får till den livsviktiga Brünnchen där alla åskådare står och hoppet i Pflanzgarten känns i magen..
Sen händer det-i den underbara högerböjen efter Pflanzgarten faller gaspedalen mot golvet! Nu fattade jag genast vart 8mm muttern hade suttit- det var den som höll den lilla ledbollen som sitter i gasstaget ner från pedalen genom golvet. Hade ingen lust att köra ut till sidan och vänta på bergning så jag satt på högerblinkers och kröp ner och gasade med handen!!
Naturligtvis har allt detta fastnat på Racetrackers kameror och mina kompisar whatsappade senare vad jag höll på med-om jag sökte snusdosan.. Default/lol
Kom mig varvet runt och körde ut på ett av fälten med bilar för att kolla vad som gick att göra. Hade naturligtvis plockat bort varendaste verktyg och nu skulle jag ha behövt en 8mm nyckel samt tång. Otroligt nog hade vi parkerat bredvid en Citroen 2 CV som jag passerat i hög fart på ringen och ägarna visade sig vara finnar på väg hem från en 2 CV träff i Portugal. Naturligtvis hade de verktyg att låna-vår otroliga tur igen!
Fick snabbt dit kulledensbollen igen och Stefan fick ta ett varv på Ringen. När han kom tillbaka sa han att bilen hade börjat misstända nånstans riktigt i slutet på banan men kommit igen efter en liten stund. Vi hade haft lite samma fenomen i vått väder på väg ner men inte som nu när det var helt torrt.  När vi skulle åka därifrån till Pistenklause på lite eftersnack gick bilen som en påse nötter.
Vi visste att det fanns soppa men bilen gick på 4-5 cylindrar för att sen dö helt. Efter otaliga startförsök och skruvande utan resultat fick vi hjälp av några killar med verkstad och uthyrning av de små race-Suzukina som man får hyra till körning på banan.
Inga fel hittades och "Philipp" larmades till platsen. Philipp visade sig vara en kille vi träffat tidigare under dagen på macken uppe vid Nürburg.
En duktig och trevlig kille som hade lång erfarenhet som racebilsmec(Le Mans 24h-4 gånger bla.).Jag fick för mig att plocka av fördelarlocket och hittade nåt som ingen i gänget hade sett tidigare-rotorn var helt söndersmulad och det låg smulor överallt inne i fördelaren. Philipp sa att det bara kan bero på att tändningen jordar nånstans.Kolaade jordkabeln mellan vxl-låda och motor men den satt som den skulle,däremot hade två tändkablar fått sig och bar tydliga spår av skador. Det förklarade då varför bilen misstände i vått-motorrummet fylls av fuktig dimma vilket gör att tändkablarna kortslutit mot ventilkåpan och sakta men säkert gett rotorn skador. Rotorn som nu låg i små bitar utan nån ny i närheten.
Vår vän Philipp fixade detdär via whatsapp-en ny rotor skulle vara där följande förmiddag och han skulle även fixa tändkablarna åt oss för att bilen var "så jävla ball" på tyska!
Han tom körde ner oss till Adenau och lovade att ringa och meddela när bilen var klar!! Vi kunde bara buga och bocka!
Nästa dag regnade det och vi kunde bara vänta på Philipps samtal. Strosade på lite i Adenau och vid 1-tiden ringde han och sa att bilen går som en dröm igen. Han kom ner och hämtade oss och vid stod länge och pratade Leichtbau med honom.Han var märkbart imponerad över detaljerna på bilen."Jag har sett mycket olika lättade race och gatbilar men inget som ens liknar detta till 10%".. Han gillade speciellt det hålborrade underredet och dörrlåset till lastutrymmet där låsets interna delar hålborrats..
Han hade hunnit studera bilens varje detalj hela morgonen och ville med våld köpa Leichtbau. Tackade vänligt nej och gav honom en lapp för den fina gesten och som tack för hjälpen.Vi åkte en sväng upp till huvudentrén och shopparna vid Ringwerk. Eftersom det regnade skulle det inte bli nåt köra idag så vi åkte ner till syrran på lite smått justerande och en bit mat. Nürburgring är hårig nog utan att banan är våt..

Post's attachments

Justering av framdämpare.jpg, 97.46 kb, 800 x 600
Justering av framdämpare.jpg 97.46 kb, 256 downloads since 2017-09-03 

Utanför Ringwerk.jpg, 104.67 kb, 800 x 600
Utanför Ringwerk.jpg 104.67 kb, 274 downloads since 2017-09-03 

25 Senaste redigerad av Steffi (2017-09-03 21:05:05)

Här kommer då Nicke med sitt varv, som avslutas skickligt med handgas...
https://youtu.be/n0Kr6u4GDJM