.
1 2017-08-17 13:17:23 Senaste redigerad av stout (2020-06-02 15:01:15)
2 2017-08-17 15:23:13 Senaste redigerad av =) (2017-08-17 15:23:42)
Jag skulle kört på den övre
(Har sådana på min typ1)
Jag har bara monterat den övre, den andra var slut i lager när jag skulle köpa mina satser.
Jag ville ha den undre då jag tycker den är snyggare i konstruktionen.
Men vad jag förstår så kräver båda att man byter mittendelen där alla fjäderbladen sitter, så den gammal behöver kapas bort. Den skall ju gå att rotera nu och sänka/höja. Kanske går det att tabort bulten och fästpunkterna och knacka ut den?
När jag monterade mina kapade jag ett rör i taget, monterade och tog nästa. Det var inga problem, iaf inte om man är gamalrörsvetsare...
4 2017-08-17 17:30:07 Senaste redigerad av =) (2017-08-17 17:35:32)
Minns faktiskt inte varför.
Var dock enkelt och montera om man få räkna lite och fundera 
Man må räkna vilken vinkel man ska på sänksatsen, om man vill korta och om man kortar måste man flytta alla fästen.
Sen bara kapa och svetsa i sänk satserna
Nackdelen med den nedre är att det är stor höjdskillnad mellan hacken men fördelen är att den håller bättre därför bra till buss och då har dom en större radie med, har jag för mig
Den går att montera utan att kapa, man tar ett rör som räcker igenom och slår tills man blir trött och lite till det är en pressad grop som klämmer fast mitten delen som man ska slå ut sen borrar och "fräser" man upp spåret 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Jag har monterat båda och föredrar den nedre, man behöver en stor slägga för att montera dock.
Mvh Kenth
Hur justerar man den nedre? Rent praktiskt? Den övre är ju bara att krypa under och justera med verktyg.
Hade valt den övre. På min 66a så bottnade sänkstötdämparna ut när man hissade upp bilen. Därför blev sänksatserba aldrig avlastade. Tror att jag skulle behövt ta bort stötdämparna för justering om jag haft den nedre sänksatsen.
(Körde året runt då så jag fick höja några cm för dubbdäck varje höst och för besiktningens lyft,)
8 2017-08-17 21:38:14 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2017-08-17 22:01:35)
Den nedre alla dagar i veckan !
Smäckrare, smidigare, snyggare och en heeelt annan kvalité än den andra klumpen.
Dessutom tillverkad efter "originalet" Avis -men finns numera i Tysk superkvalité. (den från CSP)
Framvagnsrören behövs heller inte kapas isär så det är ett rätt smidigt enkelt jobb.
"Tagg-halvorna" svetsas utanpå rören efter att man slipat loss/ur fjäderpaketens infästnings-punkter.
9 2017-08-17 22:08:07 Senaste redigerad av =) (2017-08-17 22:55:20)
Den nedre alla dagar i veckan !
Smäckrare, smidigare, snyggare och en heeelt annan kvalité än den andra klumpen.
Dessutom tillverkad efter "originalet" Avis -men finns numera i Tysk superkvalité. (den från CSP)Framvagnsrören behövs heller inte kapas isär så det är ett rätt smidigt enkelt jobb.
"Tagg-halvorna" svetsas utanpå rören efter att man slipat loss/ur fjäderpaketens infästnings-punkter.
Tar det inte i skärmkanten om du kör original längd och sänker?
Skulle det i alla fall göra på min om jag skulle haft original.
Sen om det ser snyggare ut med den spelar väll ingen roll, ingen som ska se dom 
Nu har ju val av sänksats inte med framvagnens bredd att göra.
Om det tar i eller inte beror ju på flera parametrar så som däck, offset mm.
Är det något problem så får man väl ta och korta framvagns-stommen.
Nu har ju val av sänksats inte med framvagnens bredd att göra.
![]()
Om det tar i eller inte beror ju på flera parametrar så som däck, offset mm.
Är det något problem så får man väl ta och korta framvagns-stommen.
Om man tar den längst upp så kan man korta den på samma gång som man svetsa.
Klart bredden kan bli påverkad beroende på vilken du tar.
Om du ta den övre och inte kapa bort det den ersätter bli den ju bredare 
Suck.....
Givetvis kapar man bort en bit framvagnsrör -motsvarande den övre sänkningssatsens bredd- det förstår nog nästan alla...
Har kört båda. Den övre är enklare att justera. Det är väll det som kan vara fördelen. Den nedre känns definitivt bättre och säkrare. Jag skulle köra på det andra alternativet
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Jag tror är nästan bara välja vilken du vill 
Här är lite bilder från när jag kortade min framvagn. Jag tog rörbitar från en skrotad framvagn och använde tillsammans med "taggbrickorna".
Jag har sänkt några typ1 med den övre och några typ2 med den nedre satsen.
Det är betydligt enklare att justera höjden med den övre.
Ska man sänka med den nedre så är det viktigt att man får fjäderhållaren att löpa lätt i framvagnen. Och även om den löper lätt när den monteras så kan det lätt komma in grus och smuts så den kärvar nästa gång du ska justera höjden.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Det över är i mitt tycke den som funkar bäst om man vill justera små steg ( vi som justerar små steg typ för chassi justeringar)
Den nedre är stegen 10-20 mm per steg När man svetsar dit dom bör man veta var dom skall sitta för man skall bli nöjd
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tänk på att om du sänker enbart med hjälp av sänksatserna så kommer hjulen hamna längre fram i hjulhusen med risk för att däcket tar i skärmen när du svänger
....och i lyktpottan, och ytterligare lite trängre blir det om man lägger till caster shims, som man bör för att minimera bumpsteer och tracking i lite högre fart. Men med rätt val av däck så går det mesta att fixa!
Såg på facebook att du har problem med att den är för hög fram men jag funderar på om det inte är framskärmarna som gör att det ser ut så. Vissa piratskärmar har så hög hjulhuskant så det blir "gasser look" Originalskärmarna har en betydligt lägre kant. Kan skilja 5-6cm i höjd.