1

Jag har mekat ihop en lite smått trimmad 1600 motor och på denna har jag satt på en weber dfev 32/36, dock så när jag startar bilen så går den inte alls på tomgång och så när man trycker på gasen så tar de en stund innan den börjar varva upp och sedan när man släpper tar de också en bra stund innan den varvar nedåt.
Är de någon som har en lösning på mitt lilla problem?:)
/Emil ICQ/ab

Vw typ 1 -62 Grön

2

Ställt tändningen rätt??
Har du kollat så att inte gasviren är för spänd eller kärvar??
Skit munstyckena??
Har du använt packningsklister när du har monterat gasarn så ta bort det. (Kan klägga igen alla små kanaler)
Jag är ingen xpert på Weber.. Så det är bara det jag kommer på just nu..
Det finns andra bättre xperter här på forumet..  ICQ/ag

3

Förgasaren är sprojtans ny så kan tänka mig att de inte ärgat igen någonstans:)
Några förslag på hur man pluggar igen vakuum nippeln på förgasaren så man kan använda 009 fördelare? ( har en orginal sitter på nu) ICQ/ab

Vw typ 1 -62 Grön

4

Ta en bit vaccumslang och sätt en skruv i ena änden så den är tät.
Har du nya bränslefilter?? Om inte så sätt ett före och ett efter bränslepumpen.
Du kan ha skit i tanken som har satt sig förgasarn... Jag hade själv det bekymret för ett tag sen!!  ICQ/ad

5

Emil-91 skrev:

Jag har mekat ihop en lite smått trimmad 1600 motor och på denna har jag satt på en weber dfev 32/36, dock så när jag startar bilen så går den inte alls på tomgång och så när man trycker på gasen så tar de en stund innan den börjar varva upp och sedan när man släpper tar de också en bra stund innan den varvar nedåt.
/Emil ICQ/ab

Hej Emil
Vad har du gjort med motorn när du trimmade (högre komp eller bytt kam eller bytt toppar )
När du köpte fuggen var den bestyckad för en 1600a eller till något annat
Vilken typ av toppar använder du (enkel eller dubbel port)
Använder du plåt insugspackningar eller trim packningar
Min erfarenhet är att det kan vara knepigt att få till en centrum monterad eftermaknads fugg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Roadkill skrev:

Ta en bit vaccumslang och sätt en skruv i ena änden så den är tät.
Har du nya bränslefilter?? Om inte så sätt ett före och ett efter bränslepumpen.
Du kan ha skit i tanken som har satt sig förgasarn... Jag hade själv det bekymret för ett tag sen!!  ICQ/ad

Så enkelt alltså ICQ/ab de med filter går ju att prova dock så känns de som att de inte är de som är de stora problemet ICQ/ab

Vw typ 1 -62 Grön

7

PPRMicke skrev:
Emil-91 skrev:

/Emil ICQ/ab

Hej Emil
Vad har du gjort med motorn när du trimmade (högre komp eller bytt kam eller bytt toppar )
När du köpte fuggen var den bestyckad för en 1600a eller till något annat
Vilken typ av toppar använder du (enkel eller dubbel port)
Använder du plåt insugspackningar eller trim packningar
Min erfarenhet är att det kan vara knepigt att få till en centrum monterad eftermaknads fugg
/// Micke

Jag har bytt kam till en engla w110 och de sitter ett par lite urtagna dubbelports toppar med lite större ventiler i.
Enligt hemsidan jag köpte förgasaren från så va den jätte bra till vw 1600 motorer ( vilket för visso inte behöver betyda att den är bestyckad därefter).
De sitter plåtpackningar där ICQ/ab
///Emil

Vw typ 1 -62 Grön

8

Du kan börja med att byta packningar sen kolla bälgarna mellan insugs rören ( Du kan köpa 3mm packnings mattrial och tillverka egna packningar)
Vilket komp förhållande har du
Med en W110 så är det ingen bra tomgång på en så liten motor
I bland kan man få en konstig vacum signal med den typen av kam
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Börja med att leta tjuvluft. Det där att det inte går ner i varv gör att jag blir misstänksam. Spruta startgas runt alla anslutningar till inuget så märker du direkt.

En annan dag kan vi diskutera ditt kamval.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

PPRMicke skrev:

Du kan börja med att byta packningar sen kolla bälgarna mellan insugs rören ( Du kan köpa 3mm packnings mattrial och tillverka egna packningar)
/// Micke

Vad gör de för skillnad på packningar? Blir de tätare? ICQ/ab

1. 8 kg/cm
2. 8 Kg/cm
3. 7,1 Kg/cm
4. 7,8 Kg/cm

Kan tomgången bli bättre om man pluggar vakummet och byter fördelaren till en 009a?

Tackar så mycket för svaren ICQ/ab

Vw typ 1 -62 Grön

11

Svwerker skrev:

Börja med att leta tjuvluft. Det där att det inte går ner i varv gör att jag blir misstänksam. Spruta startgas runt alla anslutningar till inuget så märker du direkt.

Mjo har varit min tanke med verkar väldigt mysko.

Kamvalet va väl mest en blunda och peka ungefär på den som inte verka vara en värst of the värst kam. Men nu har jag ju testat och vet att de kanske inte var de smartaste kanske ICQ/ad Man ska nog lära sig vw motorn till slut också ICQ/ae

Vw typ 1 -62 Grön

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-08-10 18:49:39)

Emil-91 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

1. 8 kg/cm
2. 8 Kg/cm
3. 7,1 Kg/cm
4. 7,8 Kg/cm

Kan tomgången bli bättre om man pluggar vakummet och byter fördelaren till en 009a?

Skillnaden är att det är mindre risk för tjuvluft ( mycket tätare)
Det du visar när det gäller komp är komptryck
max för slitnings gräns är 6,5-7,0 enligt vw verkstadshandbok
Det kan bli bättre varför inte testa att plugga vakummet
har du någon borsch 009 ??
Testa med höja tändningen till 28-30grader vid 3000-3500 varv

// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Emil-91 skrev:
Svwerker skrev:

Kamvalet va väl mest en blunda och peka ungefär på den som inte verka vara en värst of the värst kam. Men nu har jag ju testat och vet att de kanske inte var de smartaste kanske ICQ/ad Man ska nog lära sig vw motorn till slut också ICQ/ae

Tjuvluft är varken mysko eller ovanligt. Du har symptomen.
Seså march iväg och handla startgas. Pronto!  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

PPRMicke skrev:
Emil-91 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

1. 8 kg/cm
2. 8 Kg/cm
3. 7,1 Kg/cm
4. 7,8 Kg/cm

// Micke

Ah men va säger du om skillnaden är de för mycket?
Japp jag har en Bosch 009. ICQ/ab
/Emil

Vw typ 1 -62 Grön

15

Svwerker skrev:
Emil-91 skrev:
Svwerker skrev:

Tjuvluft är varken mysko eller ovanligt. Du har symptomen.
Seså march iväg och handla startgas. Pronto!  ICQ/ab

Ja får göra de för den jag har börjar ta slut:P

Vw typ 1 -62 Grön

16

Emil-91 skrev:
PPRMicke skrev:
Emil-91 skrev:

1. 8 kg/cm
2. 8 Kg/cm
3. 7,1 Kg/cm
4. 7,8 Kg/cm

// Micke

Ah men va säger du om skillnaden är de för mycket?
Japp jag har en Bosch 009. ICQ/ab
/Emil

Tjänare
Har du gjort som svwerker att tästa med startgas
Du har ingen drömsitts när det gäller kompet för att motorn skall funka till 100%
Jag skulle försökt få den funkade hyfsat  sen i vinter skulle jag riva isär motorn och kolla upp mera nogrant hur slitna prylarna är
Sen är det ingen dröm att ha bara en förgasare  för att få till synkningen

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Fick dock ingen tid till de idag får se om de blir någe imorn.

Jag har fått för mig Att de skulle vara enklare med en enkel förgasare med tanke på att de är mindre skruvar att skruva på men de kanske är svårare med tanke på att insugsröret är lite längre åt ena hållet än åt andra ICQ/ab

En dum fråga kanske men varför blir motorn jätte jätte varm där 3an och 4ans cylinder sitter och kall vid 1an och 2an? Är de för att fläkten sitter precis över 1an och 2an? ICQ/ab

Vw typ 1 -62 Grön

18

Kolla om den kanse får tjuvluft på 1-2an
Kolla med startgas  om den läcker bytt packningar
Har du kollat att insugnings röret är rätt längd (förgasar delen ) ibland är det för långt
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Kan börja med att tacka för hjälpen ICQ/ab

Va i garaget igår och skruva ihop bilen efter att dagen innan ha upptäckt tjuvluft på 1an och 2an vid insuget och mekat isär insuget och skurit ut 3mm packningar.
Så igår blev de dax att starta bilen, så far och jag rulla ut bilen och han va beredd med startgas som behövdes förut, så trycker jag på start knappen och bilen bara starta och gick skit fint dock lite hög tomgång bara. Vilken skillnad lite luft kan göra. ICQ/ae

Vw typ 1 -62 Grön

20

Grattis!

Dels till att du hittat felet men du har oxå lärt dig en del på vägen, det kan ingen ta ifrån dig!  ICQ/ab

Ali G