Spännande tråd för en som är rätt grön på motorer. Det är ju en motor som du har byggt som ska hamna i min splitbubbla, så jag behöver inte vara orolig. Kör hårt! 
77 2013-03-17 12:14:30 Senaste redigerad av riseabove (2013-03-17 12:29:46)
ett tips är att om de krånglar för er att ladda ner boken så registrera er på imgurl så fixar det sig enklare.
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Nu i vinter tänker jag "bygga vidare" på 1200:a motorn som ligger här i källaren..... (Jag har uppdaterat de flesta bildlänkar i tidigare tråden idag)
Hade hoppats att få tag i en 64mm SPG-vev - men de som har sådana i hyllan vill inte sälja (och inte heller sätta dom i en motor ?-(
Så jag kommer att bygga om till 1300:a motor, med 69mm motviktsvev som ligger brevid. Arborrning eller byte av block oxå...

Faktiskt ligger det ju ett antal timmar och kronor även i detta "snik-projekt", så jag tänkte att den passar i min gat-buggy ?
Va roligt. Dessa små motorbygge e mina favoriter. Vad blir det för kam Föresten. ?
Va roligt. Dessa små motorbygge e mina favoriter. Vad blir det för kam Föresten. ?
Jag har en inkörd W110 "på hyllan" som jag sätter dit..
Va roligt. Dessa små motorbygge e mina favoriter.
Håller med, man får aldrig nog av dessa rykande doktorsavhandlingar, så tack mettis för uppdateringen av tråden.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Hej. Hur gick den med c-35 kammen? Eller har jag missat något i tråden? ☺
83 2017-08-07 15:58:43 Senaste redigerad av mettis (2017-08-07 19:51:27)
Hej. Hur gick den med c-35 kammen? Eller har jag missat något i tråden? ☺
....ähh. Faktiskt har jag inte gjort något "än", dvs varken tagit isär eller.
C35 kammen sitter ju i, men jag har inte kört motorn med den heller.
Efter testkörning för några år sedan, med W140-kam, tog jag isär, bytte kam och ökade kompet ytterligare, sedan blev det liggandes.
"Tror" att c35 är en trevligare kam än W110 (?), därför tänkte jag spara denna till någon annan motor, när jag ändå har en begagnad W110 liggandes. Denna 1300:a är ju mest på kul...
Edit; Vid närmare eftertanke skall jag naturligtvis provköra motorn i Buggy'n innan jag tar isär ! (Sedan måste jag ju byta cylindrar, stötstänger mm, när jag går tillbaka till 69mm slag)
Så jag gick ner till garaget och slet ur 1600:an som suttit i sedan ifjol...!

Oså blev det någon timme ikväll att "lägga i" 1200:an ,-)
Provar en märkt; "slirande" solfjäderkoppling från "hyllan", men med starkare lamell... Borde inte vara något problem med 60+ Hkr ?
Jupps, där är den fastskruvad.
Jag hade inte jobbat med vippställ osv...så det gör jag nu. Konstaterade att min ytterligare planing av topparna gjorde de förra stötstängerna för långa att shimsas in.
Hittade en sats "något kortare" på hyllan, så jag använder dom men måste ändå öka shims från 1,5mm till 2mm - fixar det imorrn!
Delmål; Provstartad !
Inte lika "rapp" som med W140-kammen...
I helgen(om det inte regnar), blir det rullande landsvägs test (G:a Stockholmsvägen...) med tändning och bestyckning.
Satte dit IDF 44:orna jag kört med (injusterade) på 1600:an, föregående motorn, skall bli intressant hur "fel" bestyckningen blir på 1200cc ?
Väntar med spänning.
coolt här händer de grejer 
88 2017-08-12 16:08:14 Senaste redigerad av mettis (2017-08-13 17:21:30)
Varit ute ett par km idag, konsterade att lamdamätaren går mellan 10 och 17 vid pådrag.... annars normal vid lansvägskörning. nu regnar det.
Bytte munstycken, har inte så mkt att välja på, blev Huvud 130, innan 135 Luft 175, innan 200 sedan ett lite test på min gata....
Provade en liten DashCam, men den tålde inte vindbrus - ni får hålla tillgodo ändå?
Det finns ju folk i din närhet som har rätt mycket munstycken.
Kan ju knappast ha undgått någon, eller? 
Ali G
Visst har jag VWänner som har munstycken, men inte i här Åby när jag skall testa....
Köper på E-Bay från Tjeckien när jag behöver - tre dagars leverans. -Hur som;
Efter vår "utställning" i Lördags körde jag hem till Åby igår, motorn går bra, men behöver lite annan tändkurva och kanske munstyckning (mindre acc-pump?)
Tog ur den, och framöver blir det motviktsvev, W110 och 1300cc....

Måste vara bättre att låna för att kunna byta när man testar än att vänta tre dagar och ändå inte veta om det är rätt.
Ali G
Det är bra mettis köp på dig hink-vis med munstycken till den dagen ja får dit "dubbla" på min Buggy! 
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.
Det är bra mettis köp på dig hink-vis med munstycken till den dagen ja får dit "dubbla" på min Buggy!
Faktum är att jag har en ganska bra ask ! Även några "lödning och borra", så man kan hitta rätt...
Fick hem dessa i förrgår; 
Så jag slipper bestycka om när jag byter motor.... ;-)
Tycker mig skymta en röd tryckplatta på bild 7, det är inte min gamla Trimco platta ?
/Jensa
Tycker mig skymta en röd tryckplatta på bild 7, det är inte min gamla Trimco platta ?
/Jensa
Nej, det är en KEP, som dessutom satt i en 1600:a som provkördes i Buggy'n (och såldes ihop med min vita Cal-Looker i somras)
Har en grön Trimco tryckplatta du kan få för ett par 100:a (mkt tungtrampad !-)
Satsa på KEP/kennedy, istället för gamla Trimco !
97 2021-02-26 21:38:26 Senaste redigerad av mettis (2021-02-26 21:42:42)
Har bytt vevaxel till en vanlig 13-1600:a vev (8-stiftad). -Får duga!
Eftersom cylindrar var avsvarvade shimsar jag dom 2,5mm.
Blir alltså en 1300:a med C35 kam och IDF40:or lämplig för Buggy'n...
Ikväll har jag uppdaterat med nytt oljepumplock och AN-kopplingar så det blir samma som i mina bilar ("click-in")
Jag har ju varvat denna 8500rpm med 1200:a veven och W140-kam, nu blir den mer "normal"...

"Normal" vad tror/vet du det blir för effekt av detta bygget (kanske ointressant för dig) isåfall avstå från att svara..
Hur som kul med folk som vågar pröva!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
99 2021-02-27 16:15:42 Senaste redigerad av mettis (2021-02-27 16:17:06)
"Normal" vad tror/vet du det blir för effekt av detta bygget (kanske ointressant för dig) isåfall avstå från att svara..
Hur som kul med folk som vågar pröva!!
Normal... he, he.
Jag syftar på en tidigare version med 1200:a cc och W140 kam (den vassaste..)
Motorn vaknade till liv vid 4000Rpm, tror det finns en video i tråden?) -Inget för gatan alltså.
Efter byte till denna C35 kam (ungefär som en W110) blev den helt körbar.
Effekten? Tja, kan man öka den med 100%(?), kanske inte, men 70Hkr vid 6000Rpm - vi får se när det blir provkörning i sommar?
Eftersom jag inte längre var ute efter så liten volym som möjligt (flödet i topparna länge upp i varvtalsregistret), och att 1200:a veven flexade vid höga varv, så bytte jag till en 69mm vev.
Det drar med sig shims under cylindrar, längre stötstänger och att kompet ökas till bortåt 12:1. Men det går ju att minska med lite filande i topparna...
Denna tråd innehåller några allmänna tips, och är inte för att bygga som jag har gjort (liten motor) ;-)