1

Hej gubbs!

Som sagt, bussen är en 75:a,  kördes på plats till förvaringen för 20 år sedan och har stått sedan dess. Motorn gick fint när det begav sig.

Vad skulle ni gjort innan uppstart förutom det uppenbara med att byta bensin och fräscht batteri? Vet ej typ av motor men det står 50kw på regbeviset.

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

2

Bromsa inte, då kanske de fastnar.
Nya bränsleslangar, ALLA!
Skit i lamporna som inte fungerar, de brukar skaka till sig efter ett par mil.
Lossa alla kontakter på startmotor och jordflätor osv..... putsa, spraya på oxidlösning och återmontera.
Kolla tändstift brytare och avstånd fördelarlock tändkablar lossa bränslepump och kolla funktionen och om pumpstången åker upp och ner.
Ta isär förgasarna och rengör och förfyll flottörhusen.
Ny bensin förståss.
Inspektera alla tändkablar.
Byt olja och filter.

När du gjort allt du kan, ta fram brandsläckaren, ha en kompis med och provstarta.

Lycka till! ICQ/ag  ICQ/ag
Startar den inte så är det lättare att felsöka.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3 Senaste redigerad av Mange (2017-07-31 10:04:30)

Jag skulle tagit av ventilkåporna och oljat in vippor/ventiler. Ny olja och nytt filter. Ur med stiften och kört runt med startmotor för att få upp oljetryck. Bensinslagar kan nog tänkas vara torra/spruckna. Kolla brytare och tändsystem i övrigt så du har fin gnista. I med stiften och du ska se den går  ICQ/ag 50kw bör väl vara en typ 4, 1700 eller 1800? Tips, ha en brandsläckare nära till hands!

4

Grymt, tack för snabba svar!  ICQ/ag

Vad är det som kan ta eld om alla bränsleslangar är bytta? Men klart brandsläckare ska vara på plats!  ICQ/ab

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

5

Har man bytt ut alla slangar så är det nog ingen fara. Det kan väl läcka från förgasare/bensinpump men slangarna känns som den stora boven om de är gamla. Lycka till  ICQ/ab

6

Ahaa, 1000 tack!   ICQ/ae

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

7

Köp inte billiga .. typ biltema bränsleslangar då dom kan gå sönder efter kort tid...
Köp dyrt/bra märke..... motorbrand på en vw e inte kul..... spriten i dagens soppa kan göra att bränsle slang som ej är avsedd för det, går tidigt sönder.. säkerhets bind bränsleslangar vid metallnipplarna typ bränslepump/trycksidan/ förgasaringången då nipplarna kan vara lösa i alulocket...märks när du demonterar dom gamla...även slangen under från tanken byts... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Nyss knuffat in den i garaget så nu blir det snart meka av! ICQ/af

Mange skrev:

50kw bör väl vara en typ 4, 1700 eller 1800?

Motorn skall tydligen ha blivit utbytt en gång i tiden till en fräschare. Vad kan ni tyda ut av nedan foto? Bör vara en 1600 va? Mer? Det extra A:et framför AS?
Jag är ju total nybörjare, men ska bli riktigt kul att lära sig mer om boxermotorer!

@Michaelth, jag har mailat dig, har du sett det?

http://i.imgur.com/SMCUKI7.jpg

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

9

Hmm nä.. Inte sett!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Nu har det varit tyst här ett tag, men man har ju inte den lyxen att bara kuna ägna sig åt VW-bussen. Är ju annat som tar tid också...

Tack MichaelTH för ditt utförliga svar om bränsleavluftningen!

Har börjat påta på så smått och rengjort en del i motorrummet. Bytt motorolja (till 20-W50) och sil och satt mig in lite i hur motorn fungerar.
Motorn är som sagt en 1600 med enkelförgasare, och jag tror att det är en 34-förgasare. Har börjat rengöra den oljefyllda luftrenaren och då har nästa fundering uppstått:
Vad föredrar ni; pappersfilterrenare eller kör ni med oljefyllt? För- och nackdelar? Känns ju lite bängligt och smutsigt med oljefylld luftrenare..?

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75