1

En ny okunnighetsfråga från mig:

Har varit ute och luftat min bubbla från 1966, och på parkeringsplatsen jag stod på var det en stor mörk oljefläck mitt under framvagnen, gråsvart olja, men bilen såg torr ut under. När jag kom hem såg jag två mindre fläckar på garagegolvet mitt under framvagnen. Efter att bubblan hissatats upp kan jag bara konstatera att bilen är torr på bottenplattan, inga synliga fläckar eller läckage. Bromsarna tar bra(först tänkte jag att det var bromsvätska som läckt) stötdämparna är också torra vad jag kan se.

Nån som kan hjälpa mig med detta mysterium? Jag har förhoppningsvis sista besiktningen på fredag och det vore skönt med blankt papper.

2

Styrväxeln kanske klegar ur sig!?

Tomato Potato
Dyslexiker..

3

Vad innebär det?

4

Styrväxel sitter ju på vänster sida, så läckaget under bilen borde ju i såfall vara på vänster sida, men läcket är mitt under framvagnen, men bilen är torr i bottenplattan under. Och det syns inget när jag kikar in i hjulhusen. Känner mig som en idiot, men jag hittar verkligen inte felet.

5

cbiornerud skrev:

Styrväxel sitter ju på vänster sida, så läckaget under bilen borde ju i såfall vara på vänster sida, men läcket är mitt under framvagnen, men bilen är torr i bottenplattan under. Och det syns inget när jag kikar in i hjulhusen. Känner mig som en idiot, men jag hittar verkligen inte felet.

Är det en 60-66 med enkretssytem du har?
Då gissar jag på att slangen till bromsvätskebehållaren är sprucken / lossnat.
Din behållare sitter då bakom reservhjulet och slangen kommer ut under plåten den sitter på, och är rakt ovanför framvagnen.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

6

Tack för tipset! Oljan som kommit ut är gråsvart och inte bromsvätskeröd men har den kretsat runt i systemet är det klart att den kan ha ändrat färg ;-)
Är det svårt att byta slangen?

7 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-14 23:04:09)

Jag tycker som du, men platsen du förklarar på kan det inte var mycket annat.
Bromsvätska är en genomskinlig vätska.

Slangen är lätt att byta och du behöver inte lufta bromsarna heller.
Hissa upp framvagnen och skruva av vänster framhjul.
Då kommer du åt huvudbromscylindern.
Lossa slangen  vid huvudbromsbromcylindern och fånga upp vätskan i en burk.
Gör rent bromsvätskebehållaren med rödsprit eller vatten ingen lacknafta.
Köp en ny slang OBS att det ska vara en slang som tål bromsvätska ingen bensinslang eller annan plastslang.
Trä på slangen på behållaren innan du monterar den.
Vänta med att sätta på slangen nere vid huvudbromcylindern utan håll ett finger i slanghålet och låt någon fylla på vätskan framme i behållaren.
Släpp lite på fingret så du ser att bromsvätskan är ända frammme i slangänden.
Trä på slangen snabbt på huvudbromscylindern.
Bromsvätska löser sig av vanligt vatten så spola bort det du spillt direkt, akta bara lacken på bilen för bromsvätskan löser upp lacken.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

8

Toppen! Tack för tips och råd!