Fick ett konstigt problem när jag var på väg till Tierp. Sista stoppet i Uppsala var startmotorn "död" när jag skulle starta. Hade gjort flera stopp tidigare utan problem. Tog fram hammare och knackade till på starten och då funkade den igen. När jag kom fram till Tierp provade jag igen och lika "död" då. Har aldrig hänt tidigare under alla år. Bilen stod över natten och nästa dag fungerade startmotorn utan problem. När jag åkte hem utan stopp och hade kört in bussen i verkstaden, lika "död". Bussen fick stå några timmar och sedan fungerade startmotorn igen. Finns det någon som varit med om något liknande? Har någon teori om vad det kan vara för fel?
1 2017-08-06 20:45:39 Senaste redigerad av mr.notchback (2017-08-06 21:11:33)
Med största sannolikhet så har du kontaktproblem, plocka av alla kablar från startmotorn gör rent och putsa upp alla anslutningar. Återmontera sen allting där det satt innan, det borde göra susen.
/foppa
Och när du ändå håller på gör samma sak med jordflätan mellan kaross och växellåda
Har ny jordfläta och alla kontakter rengjorda. Om det var kontaktproblem borde inte ett slag med en hammare hjälpa, tycker jag. Eller? Ingen som har haft samma problem?
Det kan vara solenoiden som går trögt. Kolen i elmotorn kan vara nedslitna eller ha hängt sig i sina hållare. Slår det i startmotorn när du vrider på nyckeln? Om ja så tror jag på kolen. 
Starmotorbussningen?
Min röst ligger på solenoiden. Lossa, rengöra, smörja, återmontera,
Jag sitter just nu i precis samma sits och ska bara lista ut hur jag kommer åt övre startmotorskruven på en 2.0i
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Det är helt tyst när jag vrider på nyckeln. Det man inte vill vara med om är att tomgången försvinner och den dör vid ett stoppljus
. Får väl riva ner och kolla upp startmotorn. Ska kolla bussningen också. det konstiga är att det bara händer när man har kört x-antal mil. Den fungerar perfekt och låter bra och utan problem drar runt motorn när den är kall.
Sätter en femma på att det är startkontakten under tändningslåset.
Om det funkar mär du knackar på starten är det nog inte i andra ändan avsladden som problemet ligger.
Tror mest solenoiden som kärvar.
Ali G
Om det funkar mär du knackar på starten är det nog inte i andra ändan avsladden som problemet ligger.
Tror mest solenoiden som kärvar.
Det är sällan ett fel på våra gamla vagnar, vilken droppe som fick bägaren att falla över spelar ingen roll.
Om man går igenom allt så kommer det fungera länge igen.
Om det nu inte är blecket i tändningslåset, så köp ett ändå, för du kommer behöva det förr eller senare, då är det bra att ha ett.
Min vagn svimmade, och rekordet att byta bottenplatta och kunna köra vidare är på 15 minuter

har för mig att nån kabel från tändlåset också är skarvad i en såndär flatstiftplasthylsa typ under ratten. Misstänker ännu att det var den som spökade i min. Jag hade samma problem stendöd ibland. Bytte kontakten i tändlåset, hjälpte inte, köpte ny startmotor hjälpte inte, Kopplade startknapp med separat nydragen kabel och relä. Det hjälpte! Men nu startar den också alltid på vanliga nyckeln 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42996
Nu är detta bubbla, men kan det vara samma problem på bay?
Min röst ligger på solenoiden. Lossa, rengöra, smörja, återmontera,
Jag sitter just nu i precis samma sits och ska bara lista ut hur jag kommer åt övre startmotorskruven på en 2.0i
Öppna motorrumsluckan inne i bussen. Sen fast nyckel och lite pill :-)
Fann den där inne under insuget!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.