1

Tjena!

Var just ute med min bay -73 2L och plötsligt blev motorn väldigt svag och hostade/pyste/småsmällde vid acceleration (alltså inte dom vanliga hostningarna utan kändes mer otrevligt). Körde förvisso till bensinstationen (1km) på nästintill tom tank, men den gick lika risigt på vägen hem med fulltank.
Hemma stängde jag av bussen för att starta igen efter nån minut. Då var problemet borta och allt var frid och fröjd. Skönt att det löste sig men oroväckande är det allt.. Ska regga och besikta på måndag så håller tummarna att jag tar mig dit.

Kan det vara den elektriska choken kan ha joxat? Någon som har en tes om vad som kan ha hänt?

tacksam för idéer /Ramsus

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris"

2

Förgasare och tjuvluft kanske? Men första av allt: "nio av tio förgasarproblem är tändningsproblem" så börja med att kolla tändstift, kablar, brytare.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

3

När en motor poffar i förgasaren eller att man får släppa av gasen för den skall hämta sig
Är det för dåligt med bränsle som motorn får 
Det kan vara många saker som att någon slang har lossat eller skit i förgasaren eller att den går för snålt på grund av att det är annan bensin i dag mot på 70/80 talet då får man byta munstycke till större
Sen om problemet finns i en buss eller bubbla

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Om det är en insprutningsmotor så har nog en slang mellan plenumet och något av de fyra insugningsrören hoppat av.
Mvh Kenth

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

5

Det är splitterny singelförgasare, weber 32/36 prog. Det konstiga är ju att efter en omstart så var det löst..
Kan det vara så, eftersom det var dåligt med soppa i tanken innan, att förgasaren inte han bli påfylld med soppa? Så blandning blev för klen? Om ni förstår vad jag menar... Annars lät det ju intressant att se över bestyckningen, också försäkra mig om att det inte dras nå tjyvluft någonstans.
Tack för alla svar!

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris"

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-08-10 14:14:51)

När du satte dit insuget mätte du längden på röret mellan cylindrarna för det brukar vara förlångt då lutar alu insugen ( 5-10 mm förlångt) någon grad så det läcker tjuvluft mellan topp å insug
Om den är köpt hos redline är det mycket nära i bestyckning 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke