1

Kan börja med att säga att jag är helt nybörjare på luftkylda motorer. Men i vilket fall så har jag nyligen köpt en buss med 2 liters insprutningsmotor. Har dock lite problem med den, i nuläget startar den, går några få sekunder och sen dör dem. När den dör så pyser den även till, men kan inte avgöra vart det kommer ifrån.

Jag har gått över och bytt en del grejer men nu står det lite still. Funderar framförallt vad det kan vara som pyser, nån som har nån idè?

2

Var i landet finns du?? kanske finns någon kunnig i din närhet som sas kan lyssna lite. ge personlig hjälp... skriv gärna i din profil var du/bussen bor...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Pysandet skulle kunna vara vacuumläckage. Du har ett bromsservo som sitter på framvagnen, det använder vacuum för fungera. Det finns slangar/rör under bussen som kan vara trasiga. Kolla på den svarta "kammaren" som sitter mitt uppe på motorn. På dess vänstra sida finns ett uttag, följ slangen som sitter där så ser du. Det är idé att kontrollera alla slangar. På de slangar som är tygomspunna så ser du inte om det är hål i gummit, där kan man lura sig. Motorn kommer inte gå bra om den får luft någon annanstans än där den ska, insprutningen mäter mängden luft som passerar genom luftmängdmätaren och anpassar mängden bränsle till detta. Hoppas du hittar felet  ICQ/ab

4

Man kan mistänka att bränslepumpen inte får ström.
När man kör startmotorn så får pumpen ström direkt via en kabel på solenoiden.
När motorn sedan går så får den ström från insprutningen som ger signal via luftmängdmätaren.
Om du har tändningen på och öppnar vingen i luftmängmätaren så ska pumpen starta.

//Lind

5 Senaste redigerad av vwtyp2 (2017-08-06 21:51:40)

Hej, och tack för svar, ni hade rätt. Det pysande ljudet jag hade var på grund av vakuumslangen till bromsservon, pluggade den och då slutade det pysa.
Sen mätte jag på bränslepumpen och har mycket riktigt inte spänning till den när motorn startar. Gjorde lite mätningar enligt en verkstadshandbok jag hittade på nätet. Verkar som att luftmängdsmätaren fungerar, däremot verkar det så kallade dubbelreläet vara trasigt, så nu är bara frågan var man får tag på ett sånt.

6

Dubbelreläet kan vara lite lurigt att få tag i begagnat, sen vet man ju inte om dom funkar heller. Hittade hyggligt billiga nya reläer på ebay, sökte på originalnumret 0332514120 annars tror jag VW firmorna brukar ta bra betald för dessa reläen.

Dubbelrelä:
http://www.ebay.com/itm/1x-Bosch-Relay- … SwT6pV37Ti

Förklaring på hur det fungerar:
http://www.ratwell.com/technical/DoubleRelay.html

/foppa

7

Ursäkta att jag traskar in i din tråd. Jag har oxå strul med samma motoruppsättning. Tror dubbelreläet är mitt problem precis som du har. Men jag blir osäker samtidigt och önskar samlade expertråd. Min pump fungerar. Har tappat tändning och spridarna öppnar inte. Om nu dubbelreläet är boven, varför får jag ingen gnista?  Är det troligt att även elektronikboxen har gett upp? Ska framöver låna prylar och testa, men kanske fler här som varit med om liknande och kan delge sina råd. Mvh Mats

Typ1 61:a röda lilla vWiola

8

Wildstar, kolla så dina brytare är ok. Det är via dom som styrboxen vet när och hur ofta den ska öppna spridarna. Ingen gnista får du heller om dessa inte är ok. Byt brytare och kondensator. Eller sätt i brytarlöst, det kör jag på och har inte haft ett enda problem på 5 år.

9

Har brytarlöst system, känns svårt att ta reda på vad som är fel.  Kanske ska byta tändsystem först?

10

Styrboxen brukar klara sig, försök mäta upp dubbelreläet enligt manualen som ligger på ratwell. Kolla även över motståndspaketet som sitter vid dubbelreläet. Lite konstigt att du inte har gnista, vet du om tändspolen är ok?

/foppa

11

Ingen gnista och ingen öppning av spridare - känns som samma felorsak. Testa att sätta tillbaks brytarna för att utesluta det. Kan ju vara två fel, som Foppa säger, motståndspaketet kan ju ha gått sönder OCH tändspolen.

12

Testade med annan tändspole och problemet kvarstod. Ska ta tag i att mäta dubbelreläet enligt de ritningarna. Men det får vänta en stund,  ösregn och ligga ute känns sådär...

13

Dubbelreläet har inget med tändningen att göra. Jag gissar att det är nåt fel på det brytarlösa. Nä, meka i regn gör man väl helst inte  ICQ/ab

14 Senaste redigerad av Wildstar68 (2017-08-09 19:47:06)

Jag får beställa nya grejer framöver, har oxå börjat tvivla på att det brytarlösa systemet är ok. Fördelaren är något ihopplockat ser det ut som. Vem har bästa kompletta fördelaren komplett med brytarlöst för denna motor ? Eller snarare,  vilken rekommenderar ni?

15

På ena sidan av tändspolen går två sladdar, den ena till fördelaren (mer bestämt kondensorn väl?) Och den andra sticker iväg in i Jetronichärvan - den sladden kommer att prats med ECUn om att "vi har signal från tändspolen så öppna nu spridarna!"

Har du ingen ström på den sidan av tändspolen med tändning på, så har du varken gnista eller spridare. Enligt haynes ska du minst ha över 9V på den terminalen på spolen.
Kolla så att du har "utsignal" från spolen till fördelaresladd och spridaresladd.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

16

Minus på spolen: Ansluten till fördelaren (brytarna) samt till styrboxen. Plus på spolen: Matas med spännig när du har tändningen på, även under tiden startmotorn är aktiv. På min buss är kontaktstycket i tändningslåset slitet så där försvinner spänningen till spolen när man kör på startmotorn. Jag får låta bli att vrida nyckeln i botten så startar den snällt  ICQ/ag Du kommer hitta felet.

17

Löste sig för mig iaf, började mäta lite i dubbelrelät, var resistor som var trasig. Bytte den och nu går bussen som den ska.