Tjena har ett problem och blir inte klok på det... kör med dubbla Weber 40 på min 1641'a men där är något skumt med höger sida. Insuget är alltid tokigt hett och det vänstra är kallt som jag vill tro det ska vara.
Kör 009 med brytarlöst hyfsat nya kablar o.s.v om någon har någon bra ide skriv gärna /Alex
Är det bara insuget som är varmt? Har du temperaturskillnad på cylindrarna/topparna eller kylplåtarna?
så vitt jag kan känna är det bara själva insuget som blir jävligt värmt
Troligen går motorn magert på den sida som blir varm. Ta ut stiften och jämför höger mot vänster. Är stiften på höger sida vitare och vänstra sidan brunare eller svarta så får högersidan för lite soppa.
5 2017-08-08 07:35:29 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-08-08 07:36:06)
Köp en IR termometer.
Jula och Biltema har billiga (Julas går högre enl spec).
Känns som lite onödig grej, men jag använder min både nu och då, man ser direkt om nån cylinder avviker tex.
Då kan du jämföra cylinder temp och avgasrörstemp för att inte tala om insugsrörtemp.
Hur exakt är en sådan billig termometer?
Anders
Julas är specad så här "Noggrannhet: -50-0 °C ±3 °C, 0-350 °C ±1,5 °C."
Biltemas
"Mätområde Upplösning Noggrannhet
-30 °C till 0 °C 0,1 °C ±4 °C
0 °C till 260 °C 0,1 °C ±2 % av visat värde eller ±2°C"
Om det är 100 eller 102 har nog ingen betydelse i dett fallet.
Man kokar ju inte hembränt :-)
Hahaha nä då e det ju snävare toleranser.
Anders
9 2017-08-08 16:46:42 Senaste redigerad av Svwerker (2017-08-08 16:48:35)
Om det är så stor skillnad så borde den låta som en fiskebåt och gå illa, speciellt på låga varv. Ta en bit slang och lyssna ner i förgasarna och jämför höger och vänster. Det ska låta lika och är mycket mera tillförlitligt än en termometer. Haka av gasreglaget när du lyssnar och justerar, sen dit med det och justera reglaget.
Ali G
Hej,
Ta det där med noggrannhet med en nya salt, eller en hel skopa. De säger inget om det där som kallas svartkroppsstrålning, alltså hur olika ytor reflekterar och emitterar IR. Blankt skiljer mycket från matt. Kulör (synligt ljus) kan luras, tex vitt Tippex är "kolsvart" i IR-området. Absoluta värden ska man inte lita på, men jämförande värden på liknande ytor går bra. Och det var ju det som det gällde.
Kanske ska man skaffa sig en IR-termometer.