1

Hej

Min bil har varit lite sne bak, när jag lossa så upptäckta jag att vänster svärd var inget spänn mot klacken, medans höger är jätte spänd.

Kan det vara så att det är bara höger sidan som håller upp hela bilen?

Typ1 -65

2

Vill du ha jämt höjd måste svärden vara i samma splines då blir det bra.Kolla vilken sida som har lagom höjd och sedan ändra du motsatta sida,flytta tillhörande svärd upp eller ned.

T2b taigagrön ´77

3

Jocke.w skrev:

Hej

Min bil har varit lite sne bak, när jag lossa så upptäckta jag att vänster svärd var inget spänn mot klacken, medans höger är jätte spänd.

Så kan det vara.
I vilket fall som helst bör du plocka ut vänster svärdet och titta, är är den inte jättespänd så är det nått fel.

"ljushuvud"

4

Grubban skrev:

Vill du ha jämt höjd måste svärden vara i samma splines då blir det bra.Kolla vilken sida som har lagom höjd och sedan ändra du motsatta sida,flytta tillhörande svärd upp eller ned.

Precis så var min tanke, vänster sida är perfect men sänker jag höger till samma som v så ligger nog motorn i backen!

Som sagt nu är ju en idiot spänd och den andra typ inget (ligger 5mm från klacken när bilen är upphissad)

När man släppt från klacken och svärdet hänger i ospänt läge....på något ungefär vart är vi då?  ICQ/ad

Typ1 -65

5

Mr 56 skrev:
Jocke.w skrev:

Hej

Så kan det vara.
I vilket fall som helst bör du plocka ut vänster svärdet och titta, är är den inte jättespänd så är det nått fel.

Hade splinesaxeln ute, och den ser helt ok ut

Typ1 -65

6

Är axeln (torsionsstav ) inte av då är den som det ska.
I princip kan man säga att du måste spänna/tvinga svärdet på klacken då har du normal höjd.
Kan du montera svärdet utan några hjälp och kommer förbi klacken är den lite sänkt.
Torsionsstavarna har olika antal splines insidan vid låda och utsidan vid hjulet och det är för att finjustera.
Det kan hända att du måste höja svärdet 5 yttre hack och går ner 6 inre hack.

T2b taigagrön ´77

7

Jocke.w skrev:
Grubban skrev:

Precis så var min tanke, vänster sida är perfect men sänker jag höger till samma som v så ligger nog motorn i backen!

Som sagt nu är ju en idiot spänd och den andra typ inget (ligger 5mm från klacken när bilen är upphissad)

När man släppt från klacken och svärdet hänger i ospänt läge....på något ungefär vart är vi då?  ICQ/ad

I ospänt läge i originalhöjd ligger svärdet ca 8-10mm under klacken.
Bilen på pallbock och en domkraft under svärdet så lyfter du den lätt på plats.
Spänn in svärdet med en stor skruvtving och knacka samtidigt in den med en handslägga.
Sista drar du in med locket till torsionlagringen.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

8

Tristar skrev:
Jocke.w skrev:
Grubban skrev:

I ospänt läge i originalhöjd ligger svärdet ca 8-10mm under klacken.
Bilen på pallbock och en domkraft under svärdet så lyfter du den lätt på plats.
Spänn in svärdet med en stor skruvtving och knacka samtidigt in den med en handslägga.
Sista drar du in med locket till torsionlagringen.

Tack! då vet jag på något ungefär.

En tanke bara, när bilen är ordentligt sänkt går lagren torra med tanke på lutningen av röret?!

Bilder kommer ICQ/ab

Typ1 -65

9

En tanke bara, när bilen är ordentligt sänkt går lagren torra med tanke på lutningen av röret?!

Ja och det är inte kul om ett bakhjulslager nyper. De som kör mycket sänkt brukar sätta kapslade
lager bak då oljan från lådan får svårt att rinna uppför.
Sök om du vill veta vilket lager det skall vara, är avhandlat i annan tråd.

Bubbla -62