1 Senaste redigerad av Stordrutten (2017-08-01 19:01:11)

Främre stötdäparna, -64:a. På de nya dämparna sitter det metallhylsor i gummibussningarna både uppe och nere. När jag plockat bort de gamla dämparna kommer de loss utan hylsor i bussningarna på de nedre bussningarna. Hylsorna sitter kvar på pinnbultarna som om de har för avsikt att fortsätta med det.

Har jag fel dämpare, borde gummibussningen vara utan hylsa?
Borde jag få loss de gamla hylsorna?  Hur?
Ska jag pressa hylsorna ur bussningarna på de nya dämparna?

Tacksam för tips!

P.S. Jag har ju ett foto på eländet i telefonen. Men hur får jag in detta i mitt inlägg? D.S

2

Värm och vrid så släpper dom
eller
snitta upp dom med vinkelslip vrid så släpper dom

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Ok, tack! Jag testar med det.

4

Som Nicklas skrev de ska bort.

Metalhylsorna från stötdämparna är fastrostade på pinnbultarna precis som de alltid är.

När du kapat bort den gamla hylsan så fila / splipa med smärgelduk så den nya stötdämparen glider lätt på pinnbulten och fetta in mellan pinnbulten och hylsan innan du monterar för gott.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

5

Tack, det löste sig med en marinad av rostlösare och en rejäl rörtång. Hylsorna satt så fint där de satt, så man kunde tro att de var på sin rätta plats..