Nu så har jag börjat pyssla lite... 
Målet är att gamla kulleden ska ur å nya i enligt bilden.
Så det var bara å börja med å ta ur de gamla enligt följande:
Iom. att flänsen på nya leden är större (48mm diam. ist.f. 46mm på typ-1 leden) måste försänkningen planas ner på typ-1 bärarmen först.
Här en lånad bild. Två övre är typ-1. Vänstra original, högra nerplanad. Undre är Typ-181.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Kul att se nån sikta mot himlen istället för bara neråt.
Du kanske måste byta nick till Kommendeurbster66 
Nä. Det är ju frugans så kanske dethär blir Komandoran? 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Bra lösning må jag säga 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Oj vilken storlek är det där 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
195/80R15. Blir samma framtill.. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Släpade hem donatorlådan igår...
Började riva idag.
Lådan med reduktionsväxlarna hade suttit i en Splitbubbla som var ombyggd till "Snöskoter"... Lådan borde vara splitbuss -58 om jag inte minns helt fel..
När jag tog av trummor och bromssköldar såg locke till reduktionsväxlarna lite skumma ut med hårdlödning i mässing/brons?
När jag fick upp första vart jag lite fundersam... Här har hänt nåt....??
Hittar jag Guld??

Börjar inspektera mer noggrannt...
Övre drevet har blivit gjort i brons(?)
Räknade kuggar å fick fram 21 kuggar på nedre å 12 på övre... Original ska det vara 21/15 på denhär årsmodellen... Verkar så att reduktionsväxlarna blivit ytterligare reducerade....
Dessa ger en utväxling på 1.75.. Dvs ännu lägre än "mountain ratio". Kan ju va riktigt bra för de större däcken??
Rev andra sidan också. Där var övre drevet i stål.
Sen öppnade jag hela lådan för att få ut diffen å drivaxlarna.
Nu ska jag som nästa då öppna -65 lådan jag ska bygga om å se hur mycket som behöver bytas för att få dit buss axlarna i bubbla lådan.

Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Spännande!
Har du någon historia mer än "snöskotern".

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nu börjar delarna ta plats igen.
Packningsserien jag köpt hade bara 4st packningar för locken till axelrören så det vart att åka till lokala bildelsaffären å köpa ett ark 0,25mm packningspapper å klippa till två till så jag får tre packningar per sida.
Sen sattes axelrören på plats.
I och med att nedre dämparfästen på reduktionsväxarna var bortsågade från tidigare så blev det å rita av adapterplattorna samt göra jig från typ-1 rören för att få rätt läge på nedre fästet för å passa typ-1... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Nu så har jag sågat till bitarna till nedre stötdämparfästen. Så bara jag hittar lite tid att åka till garaget så får jag svetsa ihop dem... Sen börjar monteringen närma sej!!

Nu börjar man ju fundera om man borde passa på att rita kompletta bolt-on adapters för reduktionsväxlar på typ-1.... Kan ju hända att nån annan råkar bli intresserad av detta också? 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Skulle tro att du är ganska ensam här i europa att bygga uppåt med reduktionsväxlar pg ljudet, man kommer högt ändå men du blir väl en trendsättare 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Med pendelaxel kommer man inte särskilt högt med original skärmar innan det börjar ta i eller att man får galen cambervinkel.... Finns nog fler än jag som gjort detta även i Europa. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
69 2017-07-30 16:05:20 Senaste redigerad av Hebster52 (2017-07-30 16:54:11)
Bl.a. dessa tyskar...;)
http://m.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-126056.html
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Med pendelaxel kommer man inte särskilt högt med original skärmar innan det börjar ta i eller att man får galen cambervinkel.... Finns nog fler än jag som gjort detta även i Europa.
Jo därför IRS men dom tyskarnas bil är asball 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Vägrar bygga till irs i en osvetsad original 66:a. Väljer bygga med bolt-on OEM delar istället... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
73 2017-07-31 20:18:36 Senaste redigerad av Hebster52 (2017-07-31 20:19:57)
Började fundera på bromsarna.. Vill ju helst inte riva bubblan först för att kunna bygga delarna klara... Zwitter bakbromsarna som satt på busslådan/axlarna innan jag tog isär paketet är inte å tänka på. Visst, dom var hyggligt bra å cylindrarna förmodligen helt okej, men orkar inte ta itu med att börja renovera dom cylindrarna. Å nya såna är inte att tänka på i min budjet just nu... Då slog det mej att jag hade ju köpt ett set 66 bubbla bromsar ett antal år sen......! Ut å leta i lådorna!.
Å hittade dem!
Pga. reduktionsboxarna så måste ju sköldarna monteras upp och ner och byta sidor för att få cylindrarna att gå fri och att få handbromsvajer ingångarna att peka framåt...
Testade montera en sköld bara löst.
Pga. att dessa reduxar var ombyggda som tidigare nämnts så satt ju nu navet högre upp än original. Detta resulterar i att det blir trångt för bromscylindrar å bromsrör...
Så nu funderar jag på att bearbeta ner flänsen för nedersta bulten så skallen kommer lite längre från skölden och bromsröret...
Dessutom måste jag slipa ur lite under lagerhuset för att gå fri från utbuktningen för cylinderfästet i skölden. Zwitter sköldarna och cylindrarna var helt flata här så de hade inte fullt så trångt..
Då jag var ut å sökte 66 trummorna så råkade jag hitta fästen till bromsrören också. På tidiga axelrör sitter tydligen fästen inte svetsade utan är monterade separat... De saknas ju även på dessa tidiga buss axlar. Ibland har man lite tur att man samlat på sej endel bråte som endel kallar skrot...
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Snyggt instant rust..


















































