1

Har en 1300 motor samt kolvar, cylindrar och toppar som ligger löst från en 1600.

Nu till min fråga, är det värt att byta för att få lite mer kraft eller är det ogjort arbete?

2

Det blir en avsevärd skillnad med 1600-cylindrar och toppar.

3

Ok, bara att börja då med andra ord

4

Absolut!  ICQ/ab

5

Var inte så säker på att det blir bättre. Är inte cyllar, kolvar med ringar samt topparna i ett bra skick så kan kraften i motorn bli klenare. Är det en 1300 med högre komp kolvar i bra skick, då  bör nog 1600 vara i skapligt skick för att rå på 1300 motorn. Men det är klart, det hajjar väl alla.

Lattjo lajban med luftkylt.

6

Funkar det och köpa 1641 cyllar till en 1300 motor?

7

I blocket passar dom, men 1600 toppar måste användas

Anders

8

Mått på orginal 1600 cc kolv är?

Har nämligen 4 st som är 87 mm i diameter och 72 mm hög, är det orginal?

9 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2017-07-31 20:30:58)

85,5 är det på 1600cc enligt Rephandboken. http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf
Om man räknar så är en 87mm till 1641cc.


Denna är användbar om du skall plocka ihop en motor för första gången ICQ/ab
http://vwfiv.se/rephandbok.htm

10

Undrar hur det gick, -blev det en 1641cc ?