Hallå, jag befinner mig just nu i Italien med bussen och det börjar tryta med motorolja. Så min fråga är om någon vet vart man hittar mineralolja utomlands! Har kollat runt på olika macker etc. utan framgång... Någon som vet? 
Funkar bra med syntet också. Kolla det finstilta på halten av tillsatser, så det inte är någon olja för moderna motorer, med minimala mängder zink.
Hej Amanda!
Bra att Du inte har större problem än olja!
I första hand så ska Du väl försöka få tag i samma olja som Du har på motorn tidigare, prova att fråga på en bilverkstad, de brukar ha koll på vilka verkstäder och bildelsbutiker som har det specifika oljemärket.
Har Du en ren mineralolja på motorn? Jag har lite dålig koll, men jag har fått för mig att de flesta motoroljor idag är hel eller delsyntet?
Själv så åker jag på Mobil Super 2000x1 10W-40, men det är ju inte så säkert att den är så lätt att hitta "bara sådär" den heller..... I vilket fall så är det viktigare att det finns olja i motorn, än vilken olja det är! Behövs det så fyll på en olja vilken som helst så att Du inte kör ner motorn, och gör sen ett oljebyte när Du hittat rätta oljan!
Vill Du fördjupa dig lite i oljor, så finns det en del i den här tråden: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27301
Hoppas resan är riktigt trevlig i övrigt!
Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Jag vet inte hur oljeutbudet är på Italienska mackar, men du borde kunna hitta delsyntet iaf kolla efter 15w40 det är en viskositet som ofta är delsyntet.
0w30 5w30 och 5w40 är helsyntet och till moderna bilar.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(