1

Ägaren köpte den av Trimco Classe runt 1990 och är ostartad.

Jag kom i kontakt med ägaren av en tillfällighet.

Han var bjuden 25000:- för några år sen men ville inte sälja för den var till hans buggy han byggde 1981.

Jag är inte intresserad av en trimmad motor med vad är en sådan motor värd idag?

Post's attachments

IMG_0632 (Medium).JPG, 219.76 kb, 1024 x 768
IMG_0632 (Medium).JPG 219.76 kb, 195 downloads since 2017-07-28 

IMG_0633 (Medium).JPG, 171.59 kb, 1024 x 768
IMG_0633 (Medium).JPG 171.59 kb, 164 downloads since 2017-07-28 

IMG_0639 (Medium).JPG, 198.7 kb, 1024 x 768
IMG_0639 (Medium).JPG 198.7 kb, 182 downloads since 2017-07-28 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

2

Den är värd så mycket som någon vill betala och någon vill sälja för. Allvarligt talat så kostar en liknande motor idag ca 25-30 papp i delar. Ett longblock kostar över 30 tusen idag och då har du grejer kvar att fixa för ca 15 - 20 tusen beroende på trimgrad och hk krav.Fast jag har hört att det finns nya på skroten för några tusenlappar.

3

Såå sant!Idag är det nästan hopplöst att bygga motorer. Den senaste jag byggt kostar 29000 i delar utan avgassystem och då har jag ändå använt mig av ett beg arborrat block. Folk tycks tro att arbetet inte är värt något och att man fått delarna gratis.

4

Trevlig motor! 90 hästar med enkelförgasare. Nyfiken fråga: vad är det för kubik/toppar/kam?

5

Är den ostartad är den väl inte kammen inkörd heller, och har den stått sen -90 lär man ju riva ner den och kladda nytt på kamnockarna innan uppstart. Eller kan inkörningspastan hänga kvar efter +25år?
Priset är helt okej, vet ju vad slutnotan för min motor blev. *ryser vid tanken*
Den som tycker att detta är dyrt borde sätta sig ner med papper, penna och prislista på delar. ICQ/ab

6 Senaste redigerad av Tristar (2017-07-29 18:53:12)

Hans Landelius skrev:

Den är värd så mycket som någon vill betala och någon vill sälja för. Allvarligt talat så kostar en liknande motor idag ca 25-30 papp i delar. Ett longblock kostar över 30 tusen idag och då har du grejer kvar att fixa för ca 15 - 20 tusen beroende på trimgrad och hk krav.Fast jag har hört att det finns nya på skroten för några tusenlappar.

Hej Hans!

Då är vi på samma linje.
Jag sa till ägaren att jag trodde den var värd minst 40000:- och lovade honom att försöka kolla upp värdet.


Och efter vår diskussion om värdet och hans behov av en motor till hans buggy,
så kändes det som om han fick så mycket betalt för motorn så kanske han ville sälja.

Men oavsett värde så måste man hitta en köpare som är beredd att betala priset först då vet man värdet.



Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

7

stickan skrev:

Såå sant!Idag är det nästan hopplöst att bygga motorer. Den senaste jag byggt kostar 29000 i delar utan avgassystem och då har jag ändå använt mig av ett beg arborrat block. Folk tycks tro att arbetet inte är värt något och att man fått delarna gratis.

Det var lite så jag resonerade över värdet på hans motor.
Bara delarna kostar mycket pengar sen ska någon skruva ihop delarna.
Och sen kan jag tycka lite extra kultvärde på Trimcos motorer.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

8 Senaste redigerad av Tristar (2017-07-29 18:54:00)

TobiasL skrev:

Trevlig motor! 90 hästar med enkelförgasare. Nyfiken fråga: vad är det för kubik/toppar/kam?

Det finns en sorglig historia kring motorköpet som jag inte vill berätta här, för Classes "RIP" skull.
De som kände Classe vet nog vad det handlar om.
Oavsett så finns det inga specar till motorn mer än just 90 HK.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

9

anthax skrev:

Är den ostartad är den väl inte kammen inkörd heller, och har den stått sen -90 lär man ju riva ner den och kladda nytt på kamnockarna innan uppstart. Eller kan inkörningspastan hänga kvar efter +25år?
Priset är helt okej, vet ju vad slutnotan för min motor blev. *ryser vid tanken*
Den som tycker att detta är dyrt borde sätta sig ner med papper, penna och prislista på delar. ICQ/ab

Jag vet inte hur länge pastan hänger kvar.
Men jag hade nog delat på motorn oavsett och skruvat ihop den igen.

Dock vet jag att motorn är bra förvarad under alla år.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

10

En liten uppdatering kring denna motor, så här fem år senare. Jag köpte den via en Blocketannons nu i somras för att ha den i min -70:a Typ 1, även den köpt nu i somras.
Nu har motorn till slut gåtts igenom hos Farmschack Garage, startats upp varsamt och fått kammen inkörd innan den monterades i min bil.
I morgon hämtar jag bilen i Löberöd och kör förhoppningsvis problemfritt hem till Ängelholm.
Hur var det då med specarna på den här ”90-hästaren”?…
Jo, det handlar nog snarare om 70-75 hästar i bästa fall.
Det visade sig nämligen vara en 1600 cc motor.
Visserligen med lite bearbetade toppar, portat och planat  med standard ventilstorlekar, 8,5:1 i komp och W100 kam, men ändå…
Var uppgifterna om de 90 uppgivna kusarna kom ifrån lär ju historien aldrig utvisa.
Hur som helst så var jag aldrig ute efter någon racemaskin, utan en snäll åkmotor med lite mera knuff, vilket det här nog ändå verkar vara, enligt den film jag sett från Farmschack-Stefans provkörning av bilen.
Passar mig fint eftersom jag hoppas kunna göra rätt mycket av min dagliga körning med bubblan under kommande somrar.
Kul samtidigt att sätta just denna motor i min bil, som vad jag förstår måste ha callookats redan på tidigt -90:tal och sedan fått behålla det stuket orört ända till idag.
Bilen är som en tidskapsel, precis vad jag letade efter till mitt ”återfall” efter 35 år utan bubbla - och en Trimcomotor var ju vad jag drömde om på 80-talet men aldrig fick råd med…

Post's attachments

19BEFC79-DA64-4D65-86E3-76F9FF05002E.jpeg, 410.09 kb, 993 x 1396
19BEFC79-DA64-4D65-86E3-76F9FF05002E.jpeg 410.09 kb, 103 downloads since 2022-10-18 

11

kul!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "