1 Senaste redigerad av billy (2017-07-26 21:07:36)

Min vw läcker lite olja från ventilkåpspackningarna fast det är nya packningar där. Tyvärr har den eftermarknadskåpor i chrome som inte är någe vidare..


Funderar på att köpa ett skruvatbultat kit ! Undrar dock hur får jag dit skruvarna dvs vart ska dom monteras ? Måste något lossas innan eller ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2

Eller är det ändå bättre att köra med bygel ? Mina klämmer så dåligt..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

3

På skruvade kåpor så sätter man en lång mutter som håller vippstället, ska du köpa skruvade kåpor så köp av god kvalité, det sägs att det kan bli trångt att montera och demontera dom med motorn i bilen, jag har csp ventilkåpor och fick justera plåten i karrossen lite på min 1302a lite för att kunna få bort o dit dom, kör man int med väldigt mycket lyft så e original bäst, både kåpor och byglar.

Anders

4

Så man kanske ska köpa original ventilkåpor i plåt ist för det glatta chrome och nya byglar ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

5

Ja det tycker jag att du ska göra.

Anders

6

Kanon, tack för tipset !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

7

original gamla passar /tätar oftast bättre än nya repro.... sen att det kan finnas rost.. tja det får man ju kolla.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

original gamla passar /tätar oftast bättre än nya repro.... sen att det kan finnas rost.. tja det får man ju kolla.. ICQ/ad

Känns som det min gamla bubbla jag hade för läckte aldrig och den hade de gamla originalisarna kvar. har beställt nya i plåt och får testa ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

9

Jag kör med rostfria i orginalmodell inkl. bygel. Och de tätar riktigt bra.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10

Det finns numera inga riktiga original. Kopiorna är felgjorda och för låga så bygeln klämmer inte tillräckligt hårt. Desutom så är dom skeva vilket inte gör saken bättre. Rostfria Scat eller samma i noname med tillhörande bygel är den som funkar bäst idag. Räcker även till om man har utväxlade vippor.

11

jag köpte några gamla begagnade i aluminium men med bygel. Snygga och har hållt tätt under inkörning av kamaxel iaf.

Post's attachments

20170729_111723-800x573.jpg, 142.36 kb, 800 x 573
20170729_111723-800x573.jpg 142.36 kb, 145 downloads since 2017-07-29 

12

Om de med bygel inte håller tätt, böj bygeln så den nyper åt hårdare.

13

Mina rostfria ser ut så här, utan en enda oljedroppe. Har kört med de i flera år.

http://forumbilder.se/G90RN/img-2877.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Ok min bågar var rätt dåliga (rostiga), så det blir nog bra med nya starka såddana.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

15

MrPete skrev:

jag köpte några gamla begagnade i aluminium men med bygel. Snygga och har hållt tätt under inkörning av kamaxel iaf.

Jävla snygga kåpor  ICQ/ae

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

16

Jo jag gillar dem med.. har testat skruvade men aldrig tyckt de varit bra... Dessa är snygga, sitter bra och kan enkelt förses med nipplar för vevhusventilation om man vill ha det.

17

Funkar riktigt bra bara bygelkraften blir tillräcklig. ICQ/ab

Post's attachments

DSC_1981aaa.jpg, 259.11 kb, 640 x 960
DSC_1981aaa.jpg 259.11 kb, 122 downloads since 2017-07-31 

18

Verkar finnas många fina ventilkåpor.
För min del nu fick de bli enkelt och funktionellt.

http://cx.zapto.org/albums/album231/aaa.sized.jpg

http://cx.zapto.org/albums/album231/aac.sized.jpg


Nu blev det också tätt !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)