Storstädat garaget idag så imorgon rullar hon in under tak igen.
/ MrSpock
VW typ 1 - 68
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Typ 1 - 70
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Storstädat garaget idag så imorgon rullar hon in under tak igen.
Är detta rätt tröskel till min 70a?
http://www.classicvw.se/plat-t1-varmeka … ts_id/2106
Frågorna hopar sig...
Jag har skivor fram - original eller uppgraderat?
Hur ser jag om jag har sänksats fram? Den ska enligt förra ägaren ha varit "mycket lägre förr men fick höjas när den skulle in på logen" där jag hämtade den...
Sänksatser ser du om du har i svetsat på rören i framvagnen..
Kolla på mitten
Sänksatser ser du om du har i svetsat på rören i framvagnen..
Kolla på mitten
Nu är jag absolut ingen expert, men är det inte fjäderben fram på en -70? 
Icke. Fjäderben kom (väl) -73.
Är nog sänksats monterad va?
Kan någon förklara hur det funkar...?
http://forumbilder.com/image/RAy
Nästa fråga...
Tröskel vänster är totalrutten men solid under. Kan man byta bara ovandelen?
Är nog sänksats monterad va?
Kan någon förklara hur det funkar...?
Jo du har sänksatser.
När du öppnat låsningen på sänksatserna så kan du vrida dom.
När du vridit som du vill ha dom låser du fast dom igen 
Icke. Fjäderben kom (väl) -73.
Då har man lärt sig något nytt idag med! 
...hur fan får man tiden att räcka till att lägga tid i garaget då? Bilfan har stått där orörd nu sedan jag parkerade där.
2 barn, fru som jobbar kväll och allmänt kaozz runtom i livet...SUCK.
Fanfest 2018 är målet i alla fall...håll tummarna 
1302 har fjäderben
Nu = en månad senare och...nä. Har fortfarande ingen tid över. Dock så ska frugan byta jobb vilket innebär aldrig mer kvällar så jag ser ljuset i tunneln 
Någon som kan tipsa om 4 st fälgar / kompletta hjul, 15-16" med 4x100 bultcirkel? Vad behöver det vara för ET (35?)?
Jag har Golfnav.
Årets trådlyft! Det kommer innehålla både frågor, statusuppdatering och svordomar.
Fick äntligen tid att börja röja i bilen igen...jösses säger jag. Förstår precis just nu varför en del skriver att de bara hittar mer och mer ROST.
Kollade snabbt förra året och tyckte att det skulle räcka att byta främre golvhalvorna (framför stolarna) men...det var än mer rötet bakom. NÅn som behöver två halva golvhalvor?
Tröskeln vänster sida är hel och fin under och över (även vid svets mot stolparna, men inte IN mot bilen - måste den då bytas eller ska man lappa ihop skiten? Där är alltså upprostat en glipa längs med hela vägen från A - till B-stolpen, från golv till kanske 2 cm från ovansida. Sen är själva den vinklade delen längst fram helt rutten, så jag antar att det är lika bra att byta hela skiten då?
Kommer försöka mig på ett karosslyft i helgen, för jag tycker mig se att främre delen av bottenplattan är lappad och lagad - frågan är hur bra det är gjort.
Såg också att tunneln i mitten rostat upp ett längsgående hål, 1-2 cm ovan golvet - bara att laga eller är det så jävla illa att jag måste ha tag i en annan bottenplatta? Har aldrig tidigare sett en tunnel upprostad...
Ett par bilder på eländet:

Översikt:
Rutten tunnel?

Jag hade lyft karossen och bytt hela värmekanalen.
Tro det ellrr ej men det är mindre jobb med det, än att lappa.
Sen kanske du åker på att byta lite av kanten på ramtunneln men det ser du när du kapat bort golvet.
No worries...
Kapat lite ikväll, är så förbannat sugen på att få bilen besiktningsduglig så jag tror ändå jag lägger i nytt golv + bygger en innersida av tröskeln / värmekanalen själv. Utan att svetsa ihop med golvet förstås!

Mer och mer inser jag att jag förmodligen aldrig får någon tid att ta tag i detta rosthelvete. Men ger inte upp...än.
Fråga: eftersom jag bara skall byta främre delen av golvhalvorna så överlappar jag ju det nya med det gamla - vad skall man tänka på i överlappningen / skarven och vad skall man använda för grejer? Har läst om kitt och sådant? Kan någon förklara? Svetsa kan jag, men plåthantering är värre 
Jag bytte en större bit vid förarplatsen och svetsade kant i kant, visst kan man använda karosserikit om man inte får det tätt men jag använde en lampa att lysa så man såg några porer och sen täcker epoxifärgen på det sen också.
Svetsa med så lite överlapp som möjligt typ 1mm då bli det i princip samma som Kant mot Kant
Golvet kan du övelappa 5-10mm punktsvetsa ett par cm mellaan varje svets.
Grundmåla lagningen och lite runtikring.
Lägg en sträng karossertätning (finns på Biltema).
Sen kan du slutmåla.
Detta håller tio till tjugo år på en Hobbybil innan det är dags igen.
5-10 mm låter enklare än 1 mm överlapp, tack för alla svar.
Fler frågor kommer 
Såld och utrullad ur garaget. Tas över av en som är betydligt mer sugen på att svetsa än jag!
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Typ 1 - 70
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.