Tips å trix samt vad man bör beakta när man vänder på diffen? Packningar? Tätmassa? Allt info tages men tacksamhet. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Flippa diffklumpen i lådan?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tips å trix samt vad man bör beakta när man vänder på diffen? Packningar? Tätmassa? Allt info tages men tacksamhet. 
Är väl "inshimsning" av kronhjulet som är viktigt att det blir lite lagom spel mellan kuggarna "så oljefilmen får plats" .
Testa först med att flytta över (växla sida) shimsen som sitter innanför kullagren och diffen...
Detta börjar bli lite aktuellt i vinter så om nån har nåra tillägg beträffande detta så är det välkommet. Gäller en -66:a bubbla låda... 
Jahap.. Nu är man där... Övre är en diffklump med drivaxlar från en -56 typ-2 å nedre diffklump å drivaxlar från en -63 typ-1...
Drivaxlarna bredvid varann.
Typ-2 drivaxlar i typ-1 diffklump...
Frågan är nu då hur jag ska "shimsa in" diffen...?
Lär finnas nån verkstadshandbok här där man ska kunna få info om endel såna saker samt ev. vilket moment gavlarna ska dras osv...?
Jo. Läst det redan men står ju inte särskilt mycket...
Kan hålla med dig om att bilderna kan förvirra. Men, det är inte så krångligt. Använd någon form av märkfärg för att se var lasten hamnar och justera tills du får en snygg ingreppsbild. Plugga på lite om kuggar om du är osäker på hur ett snyggt ingrepp ser ut.
Dom shimsen fanns i skilnad på 0,01 mm
Det finns att få tagi
Ps tänk på vilket håll drivaxelen har gått innnan
/// M
Fanns. Ligger ju inte på varje hylla numera?
Det är inte så många som river i sär lådor för att ta shimsen
VW har haft på hyllan som reservdel Nu för tiden får man plundra en låda för att hitta
Sen får man slipa till rätt mått
/// Micke
Har dålig koll vad grejorna heter men det är i Kilopondmeter KPM iallafall
Du har ju storleken tex M8 verkar ligga på 2-2,5 kmp
http://convertlive.com/sv/u/konvertera/ … -meter-243
Kvalitetsklass är bultens hårdhet.
Kom till Nm kan jag. Studerat fysik å kemi... 
Ett enkelt sätt att byta sida på diffen är att mäta spelet mellan kronhjul ochpinjong innan man river lådan. Sen försöker man få samma spel på andra sidan. Om schimsen inte stämmer får man svarva eller vattenskära ut ringar som man slipar till mått. Själv har jag obegränsad tillgång på schims efter att ha rivit ca 65-70 lådor. Sen är det ju en fördel att ha VW-originalverktyg för att ställa spelet på 0.20-0.22.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Flippa diffklumpen i lådan?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.