1

Hej undrar om det är samma topp på typ 3 slutet 60 talet som typ 1 exempelvis 1973

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Man kan inte vara säker på vad som sitter där nu
Om du kollar på dom tre första siffrorna i gjutnr
Typ.  311  123 456 ( 311 typ 3)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det börjar 311 101 på toppar som kommer från typ 3
är det någon skillnad på toppar ifrån en AD motor
Är det samma storlek på ventilerna?mm

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4

Det är inte enkelt att svara rätt på denna fråga. Vanligen var ventilstorleken 35,5 och 32 mm. Pga problem med hållbarheten ändrades ventilstorleken till mindre och avgasventilspindelns diameter ökades till 9mm på 70-talet, tror att det var 1974. Har öppnat motorer där en topp blivit bytt och det därför varit olika stora ventiler på topparna mellan de olika sidorna.
Gjutnummer och reservdelsnummer är inte nödvändigtvis samma på VW delar!

5

Ja det.är skillnad på dom topparna
Kanal utformningen och förbränings rum
På 043 finns det också skillnad mellan årsmodellna
En tydlig skillnad är avgas ventil spindel  finns med 8 och 9 mm 
Eftersom det är dyrt med gjutformar så modifierade man alltid något  sen kan man se skillnad mellan tysk o brasil o mexiko 0.43 or
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

OK Tack för informationen

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.