1

Om en vecka hämtar jag mitt nyförvärv och frågorna hopar sig.
Bilen i fråga har stått på en loge i 10 år och jag behöver nån sorts checklista över vad jag MÅSTE göra innan jag ens försöker starta den.

Ska jag helt enkelt ladda batteriet och starta eller rekommenderas jag byta olja först (vilken olja?)? Givetvis efter att jag bytt till fräsch bensin.
Ska givetvis se över slangar och sådant först också.

Bild på läget just nu:
http://forumbilder.com/images/2017/06/25/20170613_181715.md.jpg

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

2

ser ut som den har en golf gti fälg bak ?

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Ja, den står på GTI-fälgar men jag kommer lägga tillbaks original.

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

4 Senaste redigerad av Johan W (2017-06-26 19:38:06)

Jag hade kollat hur oljan ser ut, är den fräsch lr skitig hade jag bytt hade den haft metallspån hade jag rivit den först annars dra runt den för hand, ställa ventiler och brytare är aldrig fel Default/hmm

Mineral 30

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Kanske plocka av ventilkåpor och duscha över ventilmekanism med olja kan vara snällt om det är torrt där efter alla års stillestånd.

Skruva ur tändstift innan uppstart och dra runt på startern så har motorn lätt att gå runt utan motstånd samt du får byggt upp lite oljetryck innan det är dags för uppstart.

Kan vara snällt att duscha i en lite liten skvätt olja i cylindrarna innan uppstart och dra tunt för hand.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

6

Tack för svaren! Man lär sig saker hela tiden...

Hur lätt skall man kunna dra runt motorn - för handkraft utan verktyg?

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

7

då du tomkört med motorn en stund(så den är genomvarm)
kan du byta olja igen...finns en olja som rekomenderas gamla motorer
som innehåller zink och fyller ut om något glappar i motorn samt förhindrar
mer nötning...finns olika men hansen racing har en sort.

8

http://oljedroppen.se/Gigalube_Classic_ … GQodJ24I9A
https://verktygsboden.se/motoroljor/mot … GQod9yYF8w

zink tillsats http://www.v8center.se/shop/oljor-kem-p … -med-zddp/

9

Hej,

Finns det nån annan olja som kan köpas på t ex Mekonomen eller Biltema som man kan köra med och slipper beställa via nätet?

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-06-27 12:22:56)

Biltemas Mineraloljor funkar bra.

Men åsikter om oljor är vanliga, ok en del är grundade på fakta andra på tro som ersätter vetande.

Köp Biltemas mineral byt och kolla om den går att starta upp motorn OK.
Kör några mil, sen kan du byta olja.
Och fylla på ny och sen byta efter VW's rekommendationer.

FredrikAssarsson: har rätt i sin approach.

"ljushuvud"

11

Hörde precis av ägaren och det blir nog inte hämtning denna helg tyvärr. Nu blir jag lite ledsen...
Aja, snart semester!

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

12

Det börjar närma sig, nu står den i alla fall framme vid dörrarna redo för lastning ICQ/ab

Post's attachments

vw.png, 411.21 kb, 414 x 533
vw.png 411.21 kb, 236 downloads since 2017-07-04 

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

13

Bil + biltrailer och rubbet fixat. Ikväll kommer hon hem och på fredag börjar semestern, perfekt!
Hämtbild kommer!

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

14

Då ser jag den snart på våra vägar "hemmaomkring"  ICQ/af

vw typ-1 1967

15

@Malman80 - jajamen!

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

16

Hämtbild!

Äntligen kom hon hem, tillsammans med 12 kompletta hjul, navkapslar, extra dörr, ny ljuddämpare och annat smått och gott.

Ytrost finns men ingen genomrostning what so ever!

http://forumbilder.com/images/2017/07/06/20170705_201549.md.jpg

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

17

Golf Gti fälgar... Smidigt med 4*100 bultmönster, det öppnar ju upp för många olika fälgar.. Om man bara håller sig till rätt ofsett.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Jepp, dock så tycker jag nog den gör sig rätt bra med dessa fälgar på. Kanske jag fortsätter med dem, får se.

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

19 Senaste redigerad av MrSpock (2017-07-10 19:38:34)

Första semesterdagen resulterade i första  (väldigt korta) körtur.
Nya soppaslangar, piffat upp förgasare och soppapump. Kopplingen hade satt sig men släppte efter en stund.
Men det är lång väg kvar till körbar bil - måste renovera alla bromsar inkl alla rör, nytt batteri, nya däck och...nån tidigare ägare har dragit ett kopparrör rätt igenom kupén som nytt bränslerör.
Läst mig till en del som fått igenom det i besiktningen men...suck.
Förmodligen är den ursprungliga sönderrostad och jag har sett en del dra i nya rör, inte helt enkelt dock.
Ni som dragit igenom kupén - hur har ni fäst det nya röret?

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

20

Var inte det till och med något VW verkstäder gjorde?!
Kul projekt, har oxå en -70 som står och väntar på kärlek.
På min Variant har jag dragit sopparör inne i kupen. Sitter klamrat på tunneln och syns inte alls när mattan ligger där.

Mera känd som jb...

21

MrSpock skrev:

Första semesterdagen resulterade i första  (väldigt korta) körtur.
Nya soppaslangar, piffat upp förgasare och soppapump. Kopplingen hade satt sig men släppte efter en stund.
Men det är lång väg kvar till körbar bil - måste renovera alla bromsar inkl alla rör, nytt batteri, nya däck och...nån tidigare ägare har dragit ett kopparrör rätt igenom kupén som nytt bränslerör.
Läst mig till en del som fått igenom det i besiktningen men...suck.
Förmodligen är den ursprungliga sönderrostad och jag har sett en del dra i nya rör, inte helt enkelt dock.
Ni som dragit igenom kupén - hur har ni fäst det nya röret?

I den häringa tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 10&p=7 så finner du en variant (alltså en variant på lösning då  Default/lol ).


PS Ja, jag är lättroad.

22

Enligt VW´s instruktion.
http://forumbilder.com/image/EWb
//Henrik

23

Så...golvet var inte direkt solitt - blir karosslyft och golvbyte i mån av tid. Alla bromsrör måste bytas också och nytt sopparör måste i också för någon tidigare ägare har dragit in ett kopparrör genom kupén utan några som helst gummipackningar i hålen eller ens satt fast röret...

Lite större projekt än jag räknat med, men skam den som ger sig! Ser fram emot att göra karosslyftet!

Golv:
http://forumbilder.com/images/2017/07/23/hogergolv.jpg

http://forumbilder.com/images/2017/07/23/vanstergolv.jpg

Lite trött golv / tröskel:

http://forumbilder.com/images/2017/07/23/litetrottgolv.jpg

Sopparöret...

http://forumbilder.com/images/2017/07/23/soppaslangfram.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/23/soppaslangstol.jpg

Lite gamla lagningar:

http://forumbilder.com/images/2017/07/23/gammallagning1.jpg

http://forumbilder.com/images/2017/07/23/gammallagning2.jpg

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

24

Så brukar dom se ut, rätt inställning kommer man långt med ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25

bitvis ser min 67a ut så också ICQ/ab

jag har lagat min ena tröskel och Napoleon-hatten och brandväggen fram utan och lyfta min kaross, var en del pilljobb men det gick till slut och  dels så sitter min kaross ihopsvetsad lite varstans så gjorde det bästa av situationen  ICQ/ab 
men smidigast är att lyfta , gjorde det på min 68a ,har tröskel bytet kvar på den... ICQ/ag

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.