1

Hej alla kunniga!
Har precis köpt mig en Typ-1, 1302 S LIM 1971.

Den går som ett skott, men ibland vid ca 70km/h så vobblar den. Gasar man upp den till 80 så försvinner det. Känns som att det kommer från vänster fram.
Vad kan det bero på? Ska man in och balansera däcken?

En annan sak jag har märkt är att den reagerar väldigt mycket på spårigt väglag. När man ska göra ett filbyte på motorvägen och kör över den streckade mittlinjen (som kan vara lite upphöjd) så liksom kastar sig bilen i sidled.
Märkligt då det inte är något glapp i ratten eller så.

Tacksam för lite tips om hur jag ska åtgärda problemet.

Mvh Micke

Ps. Vad står "LIM" för? Limited eller limousine?

2

Ja du Micke, som du vet bör alla bilar ha en genomgång innan man börjar gasa. Om vi endast håller oss till hur bilen uppför sig på vägen bör du börja med att kolla vilken typ av däck bilen har. Har bilen diagonaldäck samt att du eventuellt aldrig kört på den typen av däck så är det en avsevärd skillnad på dessa mot moderna däck. Däckens lufttryck är viktigt för väghållningen samt framvagnsinställningen är superviktig på en bubbla. Om den står fel uppför sig bilen som en skadeskjuten kråka på vägen och då kan bilen få för sig att förflytta sig åt alla möjliga håll. Troligtvis är det framvagnsinställningen som står fel.

Lattjo lajban med luftkylt.

3

Tack för snabbt svar!
Däcken är inte av diagonaltyp, utan lite bredare radial. Jag ska kolla trycket och se om det blir bättre.
Sen så får det nog bli till att lämna in den för framvagnsinställning. Om det hade varit något annat, typ styrled eller länkarm så borde det ha blivit nedslag på besiktningen.

Tack!

4

Det kan även vara styrdämparen som är slut. Då kan man tex få vobblingstendenser efter att man kört ner i en grop i vägen. Dessa försvinner då när man duttar till på bromsen.

5

Tack Stickan!
Då låter det som att det kan vara den, är det något en normalbegåvad skulle ge sig på att byta ut själv?

6

Ja det ska inte vara några större problem att byta själv !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7

Coolers!
Är det någon som vet vad det det skulle kosta att göra en framvagnsinställning, mellan tummen och pekfingret?

8

Jag betalde runt 900:- i oktober förra året  (1303S med samma typ av framvagn som du har...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Bakvagnen är också viktig att justera toe-in, speciellt om man sänkt eller skruvat med den.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

10

Ok, har bokat tid och ska in och justera allt nu på torsdag. Skulle gå på max 1200kr.
Återkommer med resultat!

Tack alla!