1

Renoverade växelströmsgeneratorn på min 77:a eftersom laddningslampan visade på noll laddning. Efter installationen slocknade lampan efter start och jag trodde allt var ok. Men nu tänds den inte när jag vrider på tändningen. Lampan är hel. Några förslag?

2

Laddningslampan är lite speciellt kopplad, på ena sidan, från generatorn matas den med 12V vid drift, samtidigt den från andra sidan matas med 12V från säkringsboxen. Då lyser inte lampan och generatorn laddar som den ska. I det första skedet har jag fått lära mig kommer ingen spänning från generatorn och lampan lyser då den jordas genom generatorn istället. Om lampan inte lyser i detta skede tänker jag mig ett par rimliga förklaringar och multimeter är bra att ha. Jag skulle lokalisera var alla involverade kablar går och försöka mäta mig fram. Ibland är det simpla fel som en avhoppad kabelsko eller trasig säkring. ICQ/ab

Lyser lampan i något annat skede, tex vid låga varvtal (lägre än tomgång) eller startförsök?
Har du mätt spänningen över batteriet, så att generatorn verkligen laddar? Jämför vilospänning och tomgångsspänning.
Är laddningsregulatorn (generatorkolen) okej? Byttes dessa när generatorn "renoverades"?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tack för svar! Lampan lyser inte i något läge. Jag har 14,4 V på batteriet med motorn igång och har kört bussen några mil utan lampa, så laddningen verkar funka. Jag har ingen spänning på kabelskon som sitter i lamphållaren till laddningslampan. Antar att det är den som kommer från generatorn. På lamphållaren sitter en liten kopparplatta som tydligen är den andra polen.  Den går enligt kopplingsschemat till blinkerslampan. Kolen är bytta. En kompis påstod att växelströmsgeneratorn inte kommer igång utan laddningslampa. Det verkar ju inte stämma?

4

Glömde säga att laddningsregulatorn är en separat enhet som sitter på motorrumsväggen. Den är inte bytt.

5

Lyser laddningslampan när du slår på tändningen och motorn inte är igång?

Om den gör det kan du lossa laddningslampans sladd på generatorn, då ska den slockna.
Gör den det så har du nog satt den på fel ställe på laddreläet.

"ljushuvud"

6

Nej, den lyser inte alls. Har inte rört några sladdar på laddningsreläet. Ska ta en titt på kablage idag. Vill helst i nte ta ut generatorn igen, det var trångt och bes värligt att få dit den igen. Lampan lyste en enda gång, när jag startade för första gången efter generator installationen och den slocknade efter start sedan dess har den inte tänts.

7

Gå från andra hållet är mitt förslag. Du har tydligen redan testat lampan, på vilket sätt? Vad har du för spänning framme vid lampsockeln? Oxid eller glapp i sockeln? Det är inte helt otroligt att plusmatningen från tändningslåset är den felande länken.

Lyser oljelampan innan motorn startas?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't